Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Nowe badania pokazują, że większość konsumentów w UE chce żywności zrównoważonej, ale napotyka przeszkody

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Jak dużą wagę przywiązujesz do wpływu swoich wyborów żywieniowych na środowisko? Czy chcesz ograniczyć czerwone mięso? Czy rząd robi wystarczająco dużo, aby promować zrównoważoną żywność? To niektóre z pytań, które zadano europejskim konsumentom z 11 krajów, którzy wzięli udział w badaniu koordynowanym przez BEUC – Europejską Organizację Konsumentów, organizację pozarządową broniącą interesów europejskich konsumentów.

Wyniki swoich badań BEUC przedstawiła w raporcie, zaledwie dwa tygodnie po przedstawieniu przez Komisję Europejską planu na rzecz zrównoważonej żywności i rolnictwa.

Europejscy konsumenci są skłonni zmienić swoje nawyki żywieniowe

Większość konsumentów w Europie jest skłonna zmienić swoje nawyki żywieniowe. Jednak, aby tak się stało, potrzebują łatwiejszego i swobodnego dostępu do żywności produkowanej metodami zrównoważonymi (w tym odpowiednich sygnałów cenowych, lepszych informacji i bardziej zrównoważonych opcji).

Ponieważ pandemia COVID-19 szybko zmienia sposób, w jaki odnosimy się do żywności, a BEUC swoje badania przeprowadziła na kilka miesięcy przed jej wybuchem – wyniki badań pokazują, że konsumenci już skłaniają się ku bardziej zrównoważonym wyborom. Z pewnością trudno jest przewidzieć, czy trendy, takie jak gotowanie w domu czy zwiększone zapotrzebowanie na lokalną żywność utrzymają się, ale decydenci powinni je wykorzystać, jeśli chcą przyczynić się do stworzenia bardziej odpornego i zrównoważonego systemu żywnościowego.

Żywność jest głównym czynnikiem wpływającym na środowisko generowanym przez konsumpcję gospodarstw domowych w UE. Kolejny czynnik to mieszkania (zwłaszcza ogrzewanie pomieszczeń) i mobilność (szczególnie korzystanie z prywatnych samochodów).

Wnioski z przeprowadzonych wśród konsumentów ankiet

Postrzeganie: Konsumenci zwykle nie doceniają wpływu swoich nawyków żywieniowych na środowisko, ale większość jest świadoma wpływu nawyków żywieniowych na środowisko w ogóle.

Chęć zmiany: dwie trzecie konsumentów jest otwartych na zmianę nawyków żywieniowych w odniesieniu do środowiska.

Bariery: cena, brak wiedzy, niejasne informacje i ograniczony wybór zrównoważonych opcji są tym, co zdaniem większości konsumentów uniemożliwia im bardziej zrównoważone spożywanie pokarmów.  

Mięso: nieco ponad 40% konsumentów twierdzi, że przestało jeść czerwone mięso lub zmniejszyło jego konsumpcję ze względu na ochronę środowiska. Podczas gdy konsumenci mają niewielki apetyt na owady i mięso hodowane w laboratorium, lepiej akceptują roślinne „burgery” i tradycyjne wegetariańskie jedzenie (np. rośliny strączkowe) jako alternatywne źródła białka.

Rola rządu: tylko 16% konsumentów uważa, że ich rząd robi wystarczająco dużo, aby wspierać zrównoważony rozwój żywności na poziomie produkcji i konsumpcji.

Monique Goyens, dyrektor generalny BEUC, skomentowała: Nasze badanie pokazuje, że większość konsumentów jest skłonna zmienić swoje nawyki żywieniowe, ale nie jest to łatwe zadanie. Zmiany należy wprowadzić na kilku poziomach, aby wybór zrównoważony stał się oczywistym wyborem.

Konsumenci są spragnieni lepszych informacji na etykietach żywności i szerszego zakresu zrównoważonych opcji. Ale nasze indywidualne wybory, jako konsumentów, mogą zrobić tylko tyle, aby zmienić nawyki żywieniowe w sposób, w jaki zachęcają nas eksperci. Organy regulacyjne, producenci żywności i detaliści mają do odegrania kluczową rolę w dostosowaniu cen, marketingu i wszystkich innych czynników, które zmuszają nas do kupowania jednego produktu spożywczego przed drugim.

O cenie

Cena zajmuje pierwsze miejsce wśród barier utrudniających bardziej zrównoważone odżywianie, prawie we wszystkich krajach. Rządy i grupy konsumentów mają do odegrania kluczową rolę w uświadomieniu konsumentom, że zrównoważone jedzenie niekoniecznie musi kosztować więcej. Musi jednak iść w parze ze zmianami nawyków żywieniowych, takimi jak ograniczenie spożycia mięsa, zmniejszenie ilości marnotrawionej żywności i zamianą wody butelkowanej na przykład na „kranówkę”.

O mięsie

Dla wielu konsumentów ograniczenie spożycia czerwonego mięsa jest bardzo trudne, chociaż jego konsumpcja w Europie jest znacznie wyższa niż zalecana dla zdrowia ludzi. Jednocześnie większość ludzi nie ma nic przeciwko jedzeniu większej ilości soczewicy, fasoli i innych roślin strączkowych jako alternatywy białek zwierzęcych. Komisja Europejska nie zmniejszyła jednak finansowania na kampanie stymulujące spożycie mięsa w niedawno opublikowanej strategii „od farmy do widelca” na rzecz zrównoważonej żywności.

Pełny raport

Żódło: http://www.beuc.eu/publications/beuc-x-2020-042_consumers_and_the_transition_to_sustainable_food.pdf

Wybierz obszar: Dieta i zdrowie

Autor: Katarzyna Oleksy

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn