Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Nowe badania pokazują, że większość konsumentów w UE chce żywności zrównoważonej, ale napotyka przeszkody

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Jak dużą wagę przywiązujesz do wpływu swoich wyborów żywieniowych na środowisko? Czy chcesz ograniczyć czerwone mięso? Czy rząd robi wystarczająco dużo, aby promować zrównoważoną żywność? To niektóre z pytań, które zadano europejskim konsumentom z 11 krajów, którzy wzięli udział w badaniu koordynowanym przez BEUC – Europejską Organizację Konsumentów, organizację pozarządową broniącą interesów europejskich konsumentów.

Wyniki swoich badań BEUC przedstawiła w raporcie, zaledwie dwa tygodnie po przedstawieniu przez Komisję Europejską planu na rzecz zrównoważonej żywności i rolnictwa.

Europejscy konsumenci są skłonni zmienić swoje nawyki żywieniowe

Większość konsumentów w Europie jest skłonna zmienić swoje nawyki żywieniowe. Jednak, aby tak się stało, potrzebują łatwiejszego i swobodnego dostępu do żywności produkowanej metodami zrównoważonymi (w tym odpowiednich sygnałów cenowych, lepszych informacji i bardziej zrównoważonych opcji).

Ponieważ pandemia COVID-19 szybko zmienia sposób, w jaki odnosimy się do żywności, a BEUC swoje badania przeprowadziła na kilka miesięcy przed jej wybuchem – wyniki badań pokazują, że konsumenci już skłaniają się ku bardziej zrównoważonym wyborom. Z pewnością trudno jest przewidzieć, czy trendy, takie jak gotowanie w domu czy zwiększone zapotrzebowanie na lokalną żywność utrzymają się, ale decydenci powinni je wykorzystać, jeśli chcą przyczynić się do stworzenia bardziej odpornego i zrównoważonego systemu żywnościowego.

Żywność jest głównym czynnikiem wpływającym na środowisko generowanym przez konsumpcję gospodarstw domowych w UE. Kolejny czynnik to mieszkania (zwłaszcza ogrzewanie pomieszczeń) i mobilność (szczególnie korzystanie z prywatnych samochodów).

Wnioski z przeprowadzonych wśród konsumentów ankiet

Postrzeganie: Konsumenci zwykle nie doceniają wpływu swoich nawyków żywieniowych na środowisko, ale większość jest świadoma wpływu nawyków żywieniowych na środowisko w ogóle.

Chęć zmiany: dwie trzecie konsumentów jest otwartych na zmianę nawyków żywieniowych w odniesieniu do środowiska.

Bariery: cena, brak wiedzy, niejasne informacje i ograniczony wybór zrównoważonych opcji są tym, co zdaniem większości konsumentów uniemożliwia im bardziej zrównoważone spożywanie pokarmów.  

Mięso: nieco ponad 40% konsumentów twierdzi, że przestało jeść czerwone mięso lub zmniejszyło jego konsumpcję ze względu na ochronę środowiska. Podczas gdy konsumenci mają niewielki apetyt na owady i mięso hodowane w laboratorium, lepiej akceptują roślinne „burgery” i tradycyjne wegetariańskie jedzenie (np. rośliny strączkowe) jako alternatywne źródła białka.

Rola rządu: tylko 16% konsumentów uważa, że ich rząd robi wystarczająco dużo, aby wspierać zrównoważony rozwój żywności na poziomie produkcji i konsumpcji.

Monique Goyens, dyrektor generalny BEUC, skomentowała: Nasze badanie pokazuje, że większość konsumentów jest skłonna zmienić swoje nawyki żywieniowe, ale nie jest to łatwe zadanie. Zmiany należy wprowadzić na kilku poziomach, aby wybór zrównoważony stał się oczywistym wyborem.

Konsumenci są spragnieni lepszych informacji na etykietach żywności i szerszego zakresu zrównoważonych opcji. Ale nasze indywidualne wybory, jako konsumentów, mogą zrobić tylko tyle, aby zmienić nawyki żywieniowe w sposób, w jaki zachęcają nas eksperci. Organy regulacyjne, producenci żywności i detaliści mają do odegrania kluczową rolę w dostosowaniu cen, marketingu i wszystkich innych czynników, które zmuszają nas do kupowania jednego produktu spożywczego przed drugim.

O cenie

Cena zajmuje pierwsze miejsce wśród barier utrudniających bardziej zrównoważone odżywianie, prawie we wszystkich krajach. Rządy i grupy konsumentów mają do odegrania kluczową rolę w uświadomieniu konsumentom, że zrównoważone jedzenie niekoniecznie musi kosztować więcej. Musi jednak iść w parze ze zmianami nawyków żywieniowych, takimi jak ograniczenie spożycia mięsa, zmniejszenie ilości marnotrawionej żywności i zamianą wody butelkowanej na przykład na „kranówkę”.

O mięsie

Dla wielu konsumentów ograniczenie spożycia czerwonego mięsa jest bardzo trudne, chociaż jego konsumpcja w Europie jest znacznie wyższa niż zalecana dla zdrowia ludzi. Jednocześnie większość ludzi nie ma nic przeciwko jedzeniu większej ilości soczewicy, fasoli i innych roślin strączkowych jako alternatywy białek zwierzęcych. Komisja Europejska nie zmniejszyła jednak finansowania na kampanie stymulujące spożycie mięsa w niedawno opublikowanej strategii „od farmy do widelca” na rzecz zrównoważonej żywności.

Pełny raport

Żódło: http://www.beuc.eu/publications/beuc-x-2020-042_consumers_and_the_transition_to_sustainable_food.pdf

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Dieta i zdrowie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.