Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

O czym myślą konsumenci, kiedy mówią o żywności ze zrównoważonej produkcji?

Kategoria: Biznes i Wydarzenia

Nowy raport IFIC

Według najnowszego raportu „Badanie żywności i zdrowia 2019” Międzynarodowej Rady Informacji o Żywności (ang. International Food Information Council, IFIC) koncepcje takie jak zrównoważona produkcja coraz bardziej przenikają do masowej świadomości konsumentów. Prowadzona co roku ankieta pozwala uchwycić główne aspekty wpływające na zachowania nabywców na rynku żywności. Jako determinanty decyzji zakupowych najczęściej wskazywane są takie cechy produktów spożywczych jak smak, cena, pozytywny wpływ na zdrowie i wygoda. Jednak również inne czynniki mają dla konsumentów coraz większe znaczenie.

Istotny aspekt środowiskowy

Ponad połowa ankietowanych (54%) stwierdziła, że nie bez znaczenia jest dla nich fakt czy wybierana przez nich żywność wytworzona została w sposób przyjazny dla środowiska. W grupie tej wiele osób zwraca uwagę na etykiety i oznaczenia świadczące ich zdaniem o zrównoważonej produkcji – 51% uznaje za taką żywność wytwarzaną lokalnie, 47% żywność określoną dosłownie jako wyprodukowaną w zrównoważony sposób, 47% żywność bez GMO, 44% żywność ekologiczną, 41% żywność w opakowaniu z materiałów odnawialnych, a 35% żywność minimalnie opakowaną.

Zdezorientowani konsumenci

Warto zauważyć, że jednocześnie wielu nabywców ma problem z rozpoznaniem artykułów rzeczywiście pochodzących ze zrównoważonej produkcji. Choć wpływ na środowisko naturalne w mniejszym stopniu determinuje decyzje zakupowe niż smak (86%), cena (68%), prozdrowotność (62%) czy wygoda (57%), niższy poziom tego wskaźnika wyjaśnić można przynajmniej po części faktem, że aż 63% konsumentów za trudne uważa określenie czy podejmowane przez nich wybory żywieniowe są przyjazne dla ekosystemu. W grupie tej ponad 2/3 ankietowanych zadeklarowała, że aspekt środowiskowy miałby większy wpływ na ich decyzje, gdyby wiedzieli oni które produkty rzeczywiście są pod tym względem lepsze.

Wartościowanie produktów

„Fundacja IFIC w ostatnich latach kładzie szczególny nacisk na badanie trendu zrównoważonej produkcji, a uzyskane przez nas wyniki mówią same za siebie”, stwierdził prezes IFIC, Joseph Clayton. „Choć nie zawsze zgodne z wiedzą opartą na dowodach naukowych, wartościowanie produktów z pewnością pełnić będzie coraz istotniejszą rolę w dokonywaniu wyborów żywieniowych przez konsumentów”.

Źródła:

Autor: Wojciech Grodzicki

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn