Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Nowy raport IFIC
Według najnowszego raportu „Badanie żywności i zdrowia 2019” Międzynarodowej Rady Informacji o Żywności (ang. International Food Information Council, IFIC) koncepcje takie jak zrównoważona produkcja coraz bardziej przenikają do masowej świadomości konsumentów. Prowadzona co roku ankieta pozwala uchwycić główne aspekty wpływające na zachowania nabywców na rynku żywności. Jako determinanty decyzji zakupowych najczęściej wskazywane są takie cechy produktów spożywczych jak smak, cena, pozytywny wpływ na zdrowie i wygoda. Jednak również inne czynniki mają dla konsumentów coraz większe znaczenie.
Istotny aspekt środowiskowy
Ponad połowa ankietowanych (54%) stwierdziła, że nie bez znaczenia jest dla nich fakt czy wybierana przez nich żywność wytworzona została w sposób przyjazny dla środowiska. W grupie tej wiele osób zwraca uwagę na etykiety i oznaczenia świadczące ich zdaniem o zrównoważonej produkcji – 51% uznaje za taką żywność wytwarzaną lokalnie, 47% żywność określoną dosłownie jako wyprodukowaną w zrównoważony sposób, 47% żywność bez GMO, 44% żywność ekologiczną, 41% żywność w opakowaniu z materiałów odnawialnych, a 35% żywność minimalnie opakowaną.
Zdezorientowani konsumenci
Warto zauważyć, że jednocześnie wielu nabywców ma problem z rozpoznaniem artykułów rzeczywiście pochodzących ze zrównoważonej produkcji. Choć wpływ na środowisko naturalne w mniejszym stopniu determinuje decyzje zakupowe niż smak (86%), cena (68%), prozdrowotność (62%) czy wygoda (57%), niższy poziom tego wskaźnika wyjaśnić można przynajmniej po części faktem, że aż 63% konsumentów za trudne uważa określenie czy podejmowane przez nich wybory żywieniowe są przyjazne dla ekosystemu. W grupie tej ponad 2/3 ankietowanych zadeklarowała, że aspekt środowiskowy miałby większy wpływ na ich decyzje, gdyby wiedzieli oni które produkty rzeczywiście są pod tym względem lepsze.
Wartościowanie produktów
„Fundacja IFIC w ostatnich latach kładzie szczególny nacisk na badanie trendu zrównoważonej produkcji, a uzyskane przez nas wyniki mówią same za siebie”, stwierdził prezes IFIC, Joseph Clayton. „Choć nie zawsze zgodne z wiedzą opartą na dowodach naukowych, wartościowanie produktów z pewnością pełnić będzie coraz istotniejszą rolę w dokonywaniu wyborów żywieniowych przez konsumentów”.
Źródła:
Przeczytaj także
Dwóch na pięciu Europejczyków interesuje się bezpieczeństwem żywności, a tylko 1 na 5 osób uważa, że jest to główny problem przy wyborze żywności. Dla większości Europejczyków jest to jeden z kilku czynników - łącznie z ceną, smakiem, odżywianiem i pochodzeniem żywności - które wpływają na ich nawyki i wybory żywieniowe.
W ostatnich latach deklaracje dotyczące czystych etykiet były jednym z kluczowych obszarów działalności w zakresie opracowywania nowych produktów spożywczych i napojów. Według badań Innova Market Insights uważni i świadomi konsumenci w dalszym ciągu wzmacniają potrzebę zmian w zakresie produkcji, pakowania i etykietowania.
Główne wyzwania dzisiejszego świata to rosnąca populacja ludzi, kurczące się zasoby, zmiany klimatu. Te wyzwania stoją również przed rolnictwem, którego produktywność w ciągu najbliższych 25 lat powinna zwiększyć się o 60%, ale nie kosztem różnorodności biologicznej. Dlatego w produkcji wysokiej jakości żywności niezbędne są innowacyjne i bezpieczne narzędzia, takie jak nowoczesne maszyny i środki ochrony roślin...