Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
W ostatnich latach deklaracje dotyczące czystych etykiet były jednym z kluczowych obszarów działalności w zakresie opracowywania nowych produktów spożywczych i napojów. Według badań Innova Market Insights uważni i świadomi konsumenci w dalszym ciągu wzmacniają potrzebę zmian w zakresie produkcji, pakowania i etykietowania.
Konsumenci coraz częściej chcą wiedzieć, co znajduje się w ich pożywieniu, aby mieć możliwość podejmowania decyzji dotyczących zdrowia, zrównoważonego rozwoju oraz kwestii etycznych.
W okresie 12 miesięcy, do końca sierpnia 2018 roku, firma Innova Market Insights odnotowała, że ponad 28% światowych premier produktów spożywczych i napojów (ponad 39% w USA) posiadało co najmniej jedną deklarację, odnoszącą się do czystej etykiety (np. produkt naturalny, organiczny, bez dodatków/konserwantów, wolny od GMO). Najpopularniejszą pozostaje deklaracja „bez dodatków/konserwantów”, którą użyto podczas wprowadzania blisko 16% nowych produktów.
Bez GMO w głównym nurcie USA
W USA odnotowano silny wzrost etykietowania z deklaracją „bez GMO” – 17,8% z premier w omawianym okresie (wzrost w ciągu 5 lat, z 4,4%). Wykorzystanie modyfikacji genetycznych stało się w ostatnich latach prawdziwym problemem, zwłaszcza w USA. Wprowadzenie certyfikatu bez GMO do głównego nurtu USA nastąpiło w dużej mierze w 2013 roku, w związku z szeregiem zmian dokonanych przez liderów handlu detalicznego i gastronomii.
Duża aktywność w przemyśle mleczarskim
Zainteresowanie etykietowaniem bez GMO jest stosunkowo duże w przemyśle mleczarskim, gdzie ponad 23% premier zawierało deklaracje: wolne od GMO. Wizerunek związany z naturalną produkcją jest ważny dla branży, a rosnące zainteresowanie doprowadziło do ciągłej aktywności w zakresie produkcji mleka ekologicznego, z wykorzystaniem żywienia pastwiskowego.
Najważniejsze kategorie produktów ekologicznych
Najważniejsze kategorie produktów ekologicznych na świecie to żywność dla niemowląt, sosy i przyprawy oraz produkty piekarnicze. Siła certyfikacji organicznej w kategorii dla dzieci i niemowląt nie jest zaskakująca, zważywszy na pragnienie rodziców dostarczenia swoim pociechom jak najlepszych jakościowo produktów. Szczególnie widoczne jest to w USA, gdzie rynek jest wysoko rozwinięty, a połowa premier wykorzystywała pozycjonowanie produktu jako organicznego. Wiele produktów ekologicznych zawiera dodatkowe deklaracje czystej etykiety, które dodają wartości i zapewniają wsparcie na dynamicznym i bardzo konkurencyjnym rynku.
Podsumowanie
Czysta etykieta stała się głównym przedmiotem zainteresowania w przypadku nowych produktów, a także przyczyniła się do zmian w przemyśle spożywczym. Producenci reagują na potrzeby konsumentów, którzy domagają się krótszych i bardziej rozpoznawalnych wykazów składników. Zwiększyło to zainteresowanie oświadczeniami dotyczącymi czystych etykiet, w tym o produkcji ekologicznej, naturalnej, wolnej od GMO oraz bez dodatków/konserwantów. Rosnąca konkurencja oznacza, że oferta produktów musi stać się znacznie bardziej wyrafinowana. Same deklaracje wspomnianych wyżej oświadczeń mogą już nie wystarczyć, a firmy koncentrują się na dodatkowych korzyściach, które opierają się na innych obszarach czystych etykiet (np. przyjazny dla wegan, lokalne pozyskiwanie składników, minimalne przetwarzanie, wyjątkowa receptura).
Możliwości w zakresie opcji ekologicznych są obecnie najaktywniej realizowane w Ameryce Północnej i Europie. Według danych zarejestrowanych przez Innova, USA i Europa Zachodnia odpowiadają za prawie trzy czwarte globalnych premier produktów organicznych oraz 58% premier produktów wolnych od GMO, w porównaniu z mniej niż 50 % udziałem we wszystkich światowych premierach produktowych.
Źródło:
Przeczytaj także
Na podstawie nowego raportu U.S. Food Market Outlook na rok 2019 agencja Packaged Facts analizująca zmiany w sektorze spożywczym wskazała 4 „top trendy” dotyczące innowacji na rynku żywnościowym w USA. Oto one:
Biodegradowalne opakowania, biohacking i żywność funkcjonalna dla osób starszych – to tylko niektóre z zapowiadanych przez ekspertów trendów żywnościowych na 2019 rok. Agencje badawcze i specjaliści ds. tendencji rynkowych podpierają swoje prognozy wieloletnim doświadczeniem w śledzeniu wiodących trendów w branży oraz badaniu preferencji konsumenckich.
W ciągu ostatnich kilku lat dokonała się prawdziwa rewolucja w projektowaniu i produkcji żywności. Z jednej strony mamy rosnącą świadomość konsumentów, rodzaj krytycznego podejścia do tego, co oferuje przemysł...