Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Obawy konsumentów dotyczące bezpieczeństwa żywności podkreślają potencjał cyfrowych zabezpieczeń

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Według przeprowadzonego przez DNV GL badania ViewPoint, bezpieczeństwo żywności jest dla konsumentów dużo ważniejsze, niż kwestie związane z ochroną środowiska. O nawyki zakupowe dotyczące żywności zapytano łącznie 4500 konsumentów z całego świata, a wyniki wskazują na silną preferencję ukierunkowaną na czynniki wpływające na indywidualnego konsumenta. Bezpieczeństwo żywności (55% respondentów) oraz kwestie zdrowotne (53%) uznane zostały za dużo ważniejsze od szerszych uwarunkowań zewnętrznych, takich jak środowisko (38%) oraz aspekty społeczne (35%). 

Podczas podejmowania decyzji zakupowych, szersze zagadnienia, takie jak środowisko, czy aspekty społeczne wzbudzają dużo mniejsze zainteresowanie konsumentów. Wyjątkiem są tu kwestie związane z odpadami i recyklingiem. Mimo pewnych różnic geograficznych, będących często wynikiem lokalnych przepisów, kontekstu, czy niedawnych skandali, wydaje się, że takie problemy, jak na przykład ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, prawa człowieka, czy dobrostan zwierząt, mają mniejsze znaczenie (odpowiednio 10%, 13% i 16%).

Bezpieczeństwo żywności wciąż jest dla konsumentów najważniejsze. Jednakże wyniki badań zdają się wskazywać, że mimo znacznych nakładów, jakie producenci i sprzedawcy detaliczni żywności i napojów poczynili na rzecz ochrony konsumentów, ci ostatni nie mają pełnego przekonania, co do bezpieczeństwa wszystkich produktów – mówi Joy Franks-Laing, Global Food & Beverage Manager w DNV GL-Business Assurance.

Badanie ujawniło pewną wyraźną różnicę: niemarkowa żywność pakowana nie cieszy się takim samym zaufaniem, jak artykuły markowe (wskazania 69% i 85%). Pojawiły się jednak oznaki, że rozwiązania cyfrowe, takie jak kody QR pozwalające prześledzić jednostkową historię produktu, mogą sprzyjać budowaniu zaufania. Z kodów QR na opakowaniach regularnie korzysta jedynie 19% konsumentów, jednakże odsetek ten wzrósłby do 65%, gdyby uznano, że narzędzie to zapewnia wgląd w informacje o pochodzeniu produktu i umożliwia weryfikację spełnienia norm bezpieczeństwa żywności.

Konsumenci są nawet skłonni płacić więcej za produkty, którym ufają. Weryfikacja informacji o produkcie, czy też certyfikat potwierdzający zgodność produktu lub producenta z wymaganiami normy dotyczącej bezpieczeństwa żywności sprawia, że taką chęć deklaruje 69% respondentów. Certyfikacja bezpieczeństwa żywności na poziomie producenta jest dość powszechna. Z badania wynika, że poprawa komunikacji z konsumentami w zakresie bezpieczeństwa żywności i innych cech produktów przynosi branży spożywczej ogromne korzyści.

Rozwiązania oparte na technologii blockchain, takie jak wprowadzone przez DNV GL My Story, pomagają firmom śledzić i udostępniać prawdziwą historię oferowanego produktu. Umieszczony na etykiecie kod QR umożliwia natychmiastowy dostęp do charakterystyki wyrobu. Konsument ma możliwość zapoznania się na przykład z dowodami poświadczającymi bezpieczeństwo, pochodzenie i autentyczność żywości, dzięki czemu jej historia przestaje być owiana tajemnicą, a konsument natychmiast nabiera zaufania do produktu – mówi Joy Franks-Laing.

Główne wnioski z badania:

  • Głównym przedmiotem obaw konsumentów jest bezpieczeństwo żywności: 85% ufa markowym produktom, 80% - produktom nieopakowanym, a 69% pakowanym produktom niemarkowym.
  • Konsumenci są przede wszystkim zainteresowani szerszymi informacjami na temat bezpieczeństwa żywności (55%) i jej wpływu na zdrowie (53%).
  • Dużym zaufaniem cieszą się informacje pochodzące od marek: 90% badanych ufa markowym produktom w opakowaniach, natomiast tylko 64% ufa produktom niemarkowym.
  • Jedynie 19% respondentów regularnie korzysta z kodów QR, jednak odsetek ten wzrasta do 65% w przypadku ich postrzegania jako źródła informacji o zawartości produktu i jego autentyczności.

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Opakowania

Autor: DNV GL

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.