Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Greenwashing: PE przegłosował nową dyrektywę

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Ogólny kontekst 

Dyrektywa została przyjęta w oparciu o następujące wyniki głosowania Parlamentu Europejskiego: 593 głosów za, 21 przeciw i 14 wstrzymujących się. Jej ogólnym celem jest ustanowienie zakazu stosowania wprowadzających w błąd oświadczeń środowiskowych, poprawa etykietowania produktów, ochrona konsumentów przed wprowadzającymi w błąd praktykami marketingowymi oraz wsparcie konsumentów w dokonywaniu lepszych wyborów zakupowych. 

Wybrane rozwiązania 

Wśród najważniejszych rozwiązań, które wprowadza dyrektywa należy wskazać:

-rozszerzenie listy zakazanych praktyk handlowych poprzez dodanie do niej technik marketingowych związanych z greenwashidgiem,

-podniesienie zaufania konsumentów do informacji zawieranych na etykietach m.in. poprzez zakaz stosowania ogólnych oświadczeń środowiskowych, takich jak np. „przyjazne dla środowiska”, „naturalne”, „biodegradowalne” lub „neutralne dla klimatu” w sytuacji braku konkretnych dowodów potwierdzających taką deklarację. Stosowanie niniejszych deklaracji ma podlegać konkretnym wymogom prawnym, które będą stanowić oficjalne systemy certyfikacji,

-zakaz stosowania oświadczeń informujących o tym, że produkt ma zmniejszony wpływ na środowisko z uwagi na systemy kompensacji emisji.

Dalsze kroki 

Zanim dyrektywa stanie się oficjalnie obowiązującym prawem, konieczne jest, aby uzyskała ostateczną zgodę Rady. Dopiero wówczas będzie mogła zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE. Państwa członkowskie będą miały 24 miesiące na wdrożenie jej postanowień do krajowych porządków prawnych. Jakie to będzie miało konsekwencje dla Europejczyków i przedsiębiorstw? Jak stwierdziła sprawozdawczyni Parlamentu Biljana Borzan (S&D, HR) „(…) Co najważniejsze, firmy nie mogą już oszukiwać ludzi, mówiąc, że plastikowe butelki są dobre, ponieważ firma gdzieś zasadziła drzewa - lub mówiąc, że coś jest zrównoważone bez wyjaśnienia, jak to zrobić. To wielka wygrana dla nas wszystkich!”.

Więcej informacji znajdziesz w informacji prasowej Parlamentu Europejskiego:

https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20240112IPR16772/meps-adopt-new-law-banning-greenwashing-and-misleading-product-information 



Autor:Magdalena Wolska
Magdalena Wolska
Prawniczka, ekonomistka. Ekspertka prawa żywnościowego i liderka projektu FoodFakty LEX Scan. Doktorantka w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą urzędowej kontroli w rolnictwie ekologicznym. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego. 
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl
tel. 660 146 148
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mwolskaeko/
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Prawo żywnościowe Znakowanie żywności

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.