Ogólny kontekst
Dyrektywa została przyjęta w oparciu o następujące wyniki głosowania Parlamentu Europejskiego: 593 głosów za, 21 przeciw i 14 wstrzymujących się. Jej ogólnym celem jest ustanowienie zakazu stosowania wprowadzających w błąd oświadczeń środowiskowych, poprawa etykietowania produktów, ochrona konsumentów przed wprowadzającymi w błąd praktykami marketingowymi oraz wsparcie konsumentów w dokonywaniu lepszych wyborów zakupowych.
Wybrane rozwiązania
Wśród najważniejszych rozwiązań, które wprowadza dyrektywa należy wskazać:
-rozszerzenie listy zakazanych praktyk handlowych poprzez dodanie do niej technik marketingowych związanych z greenwashidgiem,
-podniesienie zaufania konsumentów do informacji zawieranych na etykietach m.in. poprzez zakaz stosowania ogólnych oświadczeń środowiskowych, takich jak np. „przyjazne dla środowiska”, „naturalne”, „biodegradowalne” lub „neutralne dla klimatu” w sytuacji braku konkretnych dowodów potwierdzających taką deklarację. Stosowanie niniejszych deklaracji ma podlegać konkretnym wymogom prawnym, które będą stanowić oficjalne systemy certyfikacji,
-zakaz stosowania oświadczeń informujących o tym, że produkt ma zmniejszony wpływ na środowisko z uwagi na systemy kompensacji emisji.
Dalsze kroki
Zanim dyrektywa stanie się oficjalnie obowiązującym prawem, konieczne jest, aby uzyskała ostateczną zgodę Rady. Dopiero wówczas będzie mogła zostać opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE. Państwa członkowskie będą miały 24 miesiące na wdrożenie jej postanowień do krajowych porządków prawnych. Jakie to będzie miało konsekwencje dla Europejczyków i przedsiębiorstw? Jak stwierdziła sprawozdawczyni Parlamentu Biljana Borzan (S&D, HR) „(…) Co najważniejsze, firmy nie mogą już oszukiwać ludzi, mówiąc, że plastikowe butelki są dobre, ponieważ firma gdzieś zasadziła drzewa - lub mówiąc, że coś jest zrównoważone bez wyjaśnienia, jak to zrobić. To wielka wygrana dla nas wszystkich!”.
Więcej informacji znajdziesz w informacji prasowej Parlamentu Europejskiego:
https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20240112IPR16772/meps-adopt-new-law-banning-greenwashing-and-misleading-product-information
Autor:Magdalena Wolska
Prawniczka, ekonomistka. Ekspertka prawa żywnościowego i liderka projektu FoodFakty LEX Scan. Doktorantka w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą urzędowej kontroli w rolnictwie ekologicznym. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego.
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl
tel. 660 146 148
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mwolskaeko/