Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Grupy konsumenckie złożyły skargę do Komisji Europejskiej przeciwko głównym producentom za mylące oznakowanie na plastikowych butelkach

Kategoria: Opakowania

7 listopada 2023 r. Europejska Organizacja Konsumentów (BEUC) i organizacje członkowskie z 13 krajów zgłosiły Komisji Europejskiej wprowadzające w błąd twierdzenia handlowe dotyczące możliwości recyklingu, które zamieszczane są na plastikowych butelkach największych producentów żywności. Raport powstał przy współpracy z ClientEarth i Environmental Coalition on Standards (ECOS).

Przeciętny europejski konsument wypija około 118 litrów wody butelkowanej rocznie, a 97% tej wody jest pakowana w plastikowe butelki. Butelki po napojach są jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń tworzywami sztucznymi na europejskich plażach. Branża napojów stosuje twierdzenia odnoszące się do możliwości recyklingu, które według wspomnianych organizacji konsumenckich są niejasne, niedokładne lub niewystarczająco uzasadnione.

Organizacje konsumenckie wyróżniły trzy kluczowe zastrzeżenia:

  • „W 100% nadający się do recyklingu" - Ten niejednoznaczny termin zależy od wielu czynników, takich jak dostępna infrastruktura do zbierania materiału, skuteczność procesu sortowania lub odpowiednie procesy recyklingu. Szacuje się, że wskaźnik recyklingu korpusów butelek PET na napoje wynosi w UE około 55%. Szansa na to, że ponowne stanie się butelką wynosi około 30%.
  • „W 100% z recyklingu” - Twierdzenie to błędnie sugeruje, że kompletna butelka jest wykonana w całości z materiałów pochodzących z recyklingu. Zgodnie z prawem UE zakrętki do butelek nie mogą być wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Ponadto etykiety rzadko są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu. Dodatkowo powszechną praktyką jest też dodawanie plastiku niepochodzącego z recyklingu do korpusu butelki.
  • Stosowanie zielonych symboli, logotypów, grafik – Zielone logo, logo zamkniętego obiegu lub obrazy natury są powszechnie wykorzystywane do oznakowania butelek z wodą w całej Europie. Może to tworzyć fałszywe wyobrażenie o neutralności dla środowiska, zamkniętym obiegu plastiku, a nawet wrażenie pozytywnego wpływu na środowisko.

BEUC i jej członkowie złożyli skargę do Komisji Europejskiej i sieci organów ochrony konsumentów (CPC), wzywając je do wszczęcia dochodzenia. Organizacje wzywają władze do dopilnowania, aby przedsiębiorcy przestali wprowadzać konsumentów w błąd, posługując się powyższymi twierdzeniami.

Ursula Pachl, zastępca dyrektora generalnego BEUC, skomentowała: „Stosowanie oświadczeń w 100% z recyklingu/nadający się do recyklingu lub wyświetlanie obrazów natury i ekologicznych materiałów wizualnych, które sugerują, że plastik jest przyjazny dla środowiska, wprowadza konsumentów w błąd. Takie informacje można jednak znaleźć na wielu butelkach z wodą sprzedawaną w całej Europie. Problem w tym, że nie ma gwarancji, że po wyrzuceniu do kosza butelka zostanie w pełni poddana recyklingowi".

Źródło: https://www.beuc.eu/press-releases/consumer-groups-launch-eu-wide-complaint-against-major-water-bottle-producers

 

Zespół FoodFakty na bieżąco prowadzi monitoring zafałszowań żywności, suplementów diety i opakowań w bazie Probase 360. Klienci bazy codziennie otrzymują alert o produktach zafałszowanych i mogą niezwłocznie podejmować działania prewencyjne oraz korzystać z modułu analitycznego bazy.

Dowiedz się więcej o Strefie Managera i narzędziach ProBase 360.

 

Wybierz temat: Food Fraud Opakowania Przemysł napojowy

Autor: Michał Snopkiewicz

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.