Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Ile pieniędzy wydajemy na produkty mleczarskie?

Kategoria: Biznes

Dane GUS

Według wyliczeń Banku BGŻ BNP Paribas, na podstawie danych GUS, w 2017 r. na produkty mleczarskie jedna osoba w gospodarstwie domowym w Polsce wydała średnio 456,24 zł czyli o 7,8% więcej niż przed rokiem. Na podstawie danych pochodzących z badań budżetów gospodarstw domowych GUS zsumowaliśmy wydatki ponoszone przez gospodarstwa domowe na produkty mleczarskie, do których należały m.in. mleko pitne, jogurty, sery i twarogi, napoje mleczne, śmietana oraz masło.

Więcej pieniędzy na przetwory mleczne

Wzrost wydatków na produkty mleczarskie był bardziej dynamiczny niż wydatków na żywność ogółem, który wyniósł 4,8%, a środki przeznaczone na produkty mleczarskie stanowiły 14,6% całkowitych wydatków na żywność ponoszonych przez gospodarstwa domowe.  Warto dodać, że w 2017 r. średnia liczba osób w gospodarstwie domowym wyniosła 2,66 co oznacza, że przeciętnie w roku na produkty mleczarskie gospodarstwo domowe w naszym kraju przeznacza 1213,60 zł.

260 g masła/miesiąc

Wśród produktów mleczarskich w 2017 r. najbardziej dynamiczny wzrost wydatków zaobserwowano w przypadku masła. W przeliczeniu na jedną osobę wyniosły one rocznie 77,40 zł i były o 26% wyższe niż przed rokiem. Wzrost wydatków spowodowany był wzrostem cen masła, które na półkach sklepowych było przeciętnie o 31% droższe niż w 2016 r. Z kolei spożycie ilościowe w przeliczeniu na jedną osobę zmniejszyło się o 7,1% do 3,12 kg. Oznacza to, że jedna osoba zużywała w ciągu miesiąca ok 260 gram masła.

Wzrost wydatków na sery

Wydatki gospodarstw domowych na sery dojrzewające i topione, które stanowią najważniejszą pozycję w wydatkach na produkty mleczarskie, zwiększyły się natomiast o 9,8% do 103,32 zł na osobę rocznie, podczas gdy spożycie ilościowe nie zmieniło się – wyniosło 4,92kg. Z uwagi na to, że dynamika wzrostu cen tej kategorii była mniejsza (6,8%), można przypuszczać, że konsumenci wybierali produkty w wyższej jakości. Wydatki gospodarstw domowych na śmietanę zwiększyły się o 6,2% do 34,92 zł na osobę, co było wynikiem wzrostu jej cen, gdyż spożycie ilościowe pozostało na tym samym poziomie 4,32 litra rocznie na osobę.

Mleko pitne i jogurty

Utrzymał się obserwowany w ostatnich latach spadek ilościowego spożycia mleka pitnego. W 2017 r. jedna osoba spożyła średnio 35,88 litrów mleka, o 4,2% mniej niż w poprzednim roku. W przypadku wydatków, spadek ilościowego spożycia został zrekompensowany przez wzrost cen (o 2,9%) i wybór produktów z wyższej kategorii cenowej, gdyż wydatki, w porównaniu z poprzednim rokiem, wzrosły o 0,6% do 80,40 zł na osobę. Spadek ilościowego spożycia zaobserwowano też w przypadku jogurtów, o 1,9% do 6,2 litra na osobę, podczas gdy wydatki wzrosły o 5,1% do 46,92 zł. Należy pamiętać, że badania budżetów gospodarstw domowych obejmują wyłącznie żywność, która została zakupiona do spożycia w obrębie gospodarstwa domowego. Dane te nie uwzględniają konsumpcji żywności poza domem.

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Ekspert rynków rolnych
Rynek mleka

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

  • 05.10.2018

    Pogorszenie rentowności branży mleczarskiej

    Według danych Pont-Info w I połowie 2018 r. przychody firm zajmujących się przetwórstwem mleka zwiększyły się w relacji rocznej o 1,3%, jednak koszty działalności wzrosły w większym stopniu, o 3,3%. W konsekwencji większość wskaźników rentowności branży była niższa od notowanej w I poł. 2017 r. Warto zauważyć, że ostatni raz niższą rentowność w I połowie roku zakłady mleczarskie odnotowały w 2008 r.

    Czytaj więcej
  • 21.09.2018

    Niższa wartość eksportu produktów mleczarskich z UE do Chin

    Według danych Eurostatu w I połowie 2018 r. z Unii Europejskiej do Chin wyeksportowano produkty mleczarskie o łącznej wartości 557 mln EUR, czyli o 14,2% mniejszej  niż w I połowie 2017 r. Wartość sprzedaży do Chin stanowiła 11% całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich z UE w tym okresie.

    Czytaj więcej
  • 07.09.2018

    Eksport serów i masła z Polski większy niż przed rokiem

    Według wstępnych danych MF (za MRiRW) w I połowie 2018 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski wyniosła 1,03 mld EUR i była o 0,6% wyższa niż w I połowie 2017 r. W kierunku wzrostu wartości oddziaływały przede wszystkim tłuszcze mleczne oraz sery i twarogi. Zdecydowanie mniejsze niż przed rokiem były natomiast przychody ze sprzedaży zagranicznej proszków mlecznych.

    Czytaj więcej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.