Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Innowacyjna naklejka przedłuża świeżość owoców i warzyw

Kategoria: Procesy i Technologie

Ochronna otoczka na skórce

Amerykański start-up StixFresh opracował specjalne nalepki, które mogą przedłużać świeżość warzyw i owoców nawet o dwa tygodnie. Po umieszczeniu na skórce naturalna substancja obecna w naklejce tworzy wokół owocu bądź warzywa ochronną otoczkę, która zwiększa jego trwałość, a jednocześnie przyczynia się do ograniczenia marnotrawstwa żywności. Firma planuje wypuścić innowacyjny produkt na rynek już w sierpniu 2019 r.

Naturalnie wytwarzane substancje

Do opracowania składu nowatorskiej naklejki naukowcy pracujący dla StixFresh wykorzystali wosk pszczeli oraz związki naturalnie wydzielane przez rośliny w celu ochrony przed niekorzystnymi warunkami środowiskowymi. Substancje te, po umieszczeniu na powierzchni warzyw i owoców, tworzą warstwę ochronną o udowodnionym działaniu spowalniającym procesy rozkładu i zapobiegającym przedwczesnemu dojrzewaniu. W pełni naturalny produkt znajduje się obecnie w trakcie procesu przyznawania patentu.

Poprawa cech sensorycznych

Skuteczność naklejki została potwierdzona przez niezależnych specjalistów. Badania dowiodły, że zwiększa ona słodycz owoców, poprawia retencję wody oraz zapobiega degradacji struktur komórkowych, co przekłada się na większą jędrność. Naklejki zostały dotychczas przetestowane na jabłkach, gruszkach, awokado, mango, cytrusach, papajach, karambolach i kiwi.

Proste i nieinwazyjne rozwiązanie

Według raportów FAO każdego roku niemal 1/3 produkowanej na całym świecie żywności jest marnowana. Zjawisko to ma miejsce na wszystkich etapach łańcucha żywnościowego i generuje potężne straty finansowe dla całego sektora spożywczego. Pod względem masy owoce i warzywa stanowią kategorię żywności marnotrawioną w największym stopniu, dlatego przedłużenie ich trwałości nawet o 2 tygodnie dzięki zastosowaniu technologii StixFresh może okazać się niezwykle korzystnym rozwiązaniem zarówno dla producentów, jak i konsumentów. Jak dodaje prezes amerykańskiej firmy, Moody Soliman, żadne inne dostępne na rynku rozwiązanie nie odznacza się taką prostotą i nieinwazyjnością jak StixFresh.

Źródła:

Wybierz obszar: Owoce i warzywa

Autor: Wojciech Grodzicki

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn