Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Jak zmienią się przepisy rozporządzenia 1169/2011 – wnioski z konsultacji KE

Kategoria: Prawo Żywnościowe

WPROWADZENIE

Trwa rewizja przepisów rozporządzenia 1169/2011. Branża spożywcza bacznie śledzi działania Komisji Europejskiej, jak też aktywnie uczestniczy w pracach, np. biorąc udział w konsultacjach społecznych. Na początku maja na stronie KE opublikowano podsumowanie 12-tygodniowych konsultacji zakończonych 7 marca 2022 r. Zebrano ponad 3 tys. odpowiedzi udzielonych m.in. przez przedstawicieli przedsiębiorstw, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych i uczelni/instytucji badawczych. Wybrane wnioski przedstawiamy poniżej (wg interpretacji autorki – doradcy IGI FOOD LAW[1]).

Wnioski z konsultacji

Kwestia znakowania na froncie (FOP), także w kontekście stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych:
Poparcie respondentów dla jednolitych reguł dotyczących znakowania FOP dla wszystkich podmiotów branży spożywczej w całej UE.

  • Poparcie respondentów wymogu, aby znakowanie FOP było spójne z zaleceniami żywieniowymi
  • Poparcie respondentów dla jednakowego dostępu wszystkich konsumentów unijnych do takich samych informacji prezentowanych na froncie opakowań. 
  • Respondenci uznali za bardzo prawdopodobne lub prawdopodobne, że uzależnienie stosowania oświadczeń od określonych kryteriów żywieniowych przyczyni się do korzystnych zmian w składzie żywności.

Kwestia znakowania napojów alkoholowych:

  • Poparcie respondentów dla obowiązku deklaracji wykazu składników i wartości odżywczej na etykietach; zasady deklaracji powinny być takie same dla wszystkich kategorii napojów alkoholowych (piwa, wina, napoje spirytusowe itd.); różnice w preferowanym sposobie przekazywania informacji (off-label lub on-label) oraz zakresie informacji o wartości odżywczej – pomiędzy różnymi grupami respondentów.
  • Wyraźna niezgoda respondentów z grupy konsumentów co do stwierdzenia, że „Konsumenci zwracają taką samą uwagę na informację o wartości odżywczej i wykazie składników, gdy są one podane na etykiecie lub gdy są one dostarczane za pomocą kodu QR”.

Kwestia pochodzenia żywności – respondenci:

  • uznali, że konsumenci chcą mieć wiedzę na temat pochodzenia żywności, z trzech głównych powodów: wspieranie regionalnego biznesu, dokonywanie świadomych wyborów, przekonanie, że jest to wyznacznik wpływu produktu na środowisko.
  • uznali, że konsumenci biorą pod uwagę pochodzenie przy wyborze żywności i powinni mieć taki sam dostęp do tej informacji w całej UE.
  • nie zgodzili się ze stwierdzeniem, że informacja o pochodzeniu powinna być dobrowolna – do decyzji przedsiębiorcy.
  • popierają obowiązek takiej informacji dla wszystkich grup produktów, o których była mowa w ankietach (wskazanie kraju, ew regionu): mleko, mleko w produktach mlecznych, mięso jako podstawowy składnik przetworzonej żywności, mięso królicze i dziczyzna, ryż, pszenica durum w makaronach, ziemniaki, pomidory w produktach pomidorowych.

Kwestia deklaracji trwałości żywności:

  • Interpretacja obecnie stosowanych określeń dot. trwałości żywności wydaje się różnić między grupami respondentów; wydaje się, że określenie „należy spożyć do” jest lepiej rozumiane niż termin „najlepiej spożyć przed”.
  • Większość respondentów poprała stwierdzenie, że konsumenci będą lepiej rozumieć ww. określenia, jeśli poprawi się terminologia, format i ich graficzna prezentacja; deklaracja daty wyprodukowania żywności nie spotkała się z dużym poparciem.


ZNACZENIE DLA FIRM
Wyniki konsultacji z pewnością będą mieć wpływ na decyzje KE w zakresie konkretnych zapisów rozporządzenia, które będzie zmieniało rozporządzenie 1169/2011. Czekamy teraz na podsumowanie kolejnego badania (dedykowanego przedsiębiorcom i ich stowarzyszeniom, urzędom oraz organizacjom konsumenckim). Zakres zmiany aktualnych uregulowań prawnych zależeć będzie od ich wyników, jak też szeregu innych czynników branych pod uwagę w tak ważnej zmianie legislacyjnej, która się właśnie dokonuje.

 

[1] Stwierdzenia odnoszą się do większości odpowiedzi respondentów.
 

 

 

Wybierz temat: Prawo żywnościowe

Autor: Joanna Olszak, Doradca ds. Prawa Żywnościowego, IGIFL

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.