Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
WPROWADZENIE
Trwa rewizja przepisów rozporządzenia 1169/2011. Branża spożywcza bacznie śledzi działania Komisji Europejskiej, jak też aktywnie uczestniczy w pracach, np. biorąc udział w konsultacjach społecznych. Na początku maja na stronie KE opublikowano podsumowanie 12-tygodniowych konsultacji zakończonych 7 marca 2022 r. Zebrano ponad 3 tys. odpowiedzi udzielonych m.in. przez przedstawicieli przedsiębiorstw, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych i uczelni/instytucji badawczych. Wybrane wnioski przedstawiamy poniżej (wg interpretacji autorki – doradcy IGI FOOD LAW[1]).
Wnioski z konsultacji
Kwestia znakowania na froncie (FOP), także w kontekście stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych:
Poparcie respondentów dla jednolitych reguł dotyczących znakowania FOP dla wszystkich podmiotów branży spożywczej w całej UE.
Kwestia znakowania napojów alkoholowych:
Kwestia pochodzenia żywności – respondenci:
Kwestia deklaracji trwałości żywności:
ZNACZENIE DLA FIRM
Wyniki konsultacji z pewnością będą mieć wpływ na decyzje KE w zakresie konkretnych zapisów rozporządzenia, które będzie zmieniało rozporządzenie 1169/2011. Czekamy teraz na podsumowanie kolejnego badania (dedykowanego przedsiębiorcom i ich stowarzyszeniom, urzędom oraz organizacjom konsumenckim). Zakres zmiany aktualnych uregulowań prawnych zależeć będzie od ich wyników, jak też szeregu innych czynników branych pod uwagę w tak ważnej zmianie legislacyjnej, która się właśnie dokonuje.
[1] Stwierdzenia odnoszą się do większości odpowiedzi respondentów.
Przeczytaj także
W styczniu tego roku IGI FOOD LAW zwróciło się z zapytaniem do Komisji Europejskiej, dlaczego nie jest realizowany obowiązek publikacji wykazu wód w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
System Nutri-Score jest jednym z dobrowolnych systemów oznaczania wartości żywieniowej na froncie opakowań, który zyskuje w Europie coraz większą popularność. Logo systemu (litery od A do E, połączone z kolorami) można znaleźć na etykietach produktów dostępnych w wielu polskich sklepach, w tym w dużych sieciach dystrybucyjnych.
Siedem międzynarodowych stowarzyszeń zajmujących się żywnością roślinną połączyło siły w grupie roboczej, której misją jest wspieranie rozwoju sektora zyskującego na popularności na całym świecie.