Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Konferencja Finałowa projektu SEASONED – międzynarodowe podsumowanie trzydniowego wydarzenia

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Konferencja Finałowa projektu SEASONED odbyła się w dniach 24–26 czerwca 2025 roku we Wrocławiu, podsumowując blisko trzy lata międzynarodowej współpracy naukowej. Wydarzenie zgromadziło ponad 100 uczestników z Polski i zagranicy, w tym naukowców, przedstawicieli sektora przemysłowego, organów administracyjnych oraz jednostek nadzorujących jakość żywności. Trzydniowy program obejmował wewnętrzne obrady podsumowujące projekt, międzynarodową konferencję naukową w ramach której drugi dzień odbył się w ośrodku badawczo-rozwojowym przemysłu spożywczego R&D Technical Center - Mondelez International. Organizatorem spotkania był Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu (UPWr), lider projektu SEASONED, finansowanego ze środków Unii Europejskiej (program Horyzont Europa – WIDERA).

Podsumowanie projektu i wieloaspektowe perspektywy

Pierwszy dzień miał charakter podsumowujący dotychczasowe dokonania projektu. Rano odbyło się posiedzenie Rady Konsorcjum oraz spotkanie z Radą Doradczą projektu, z udziałem wybitnych ekspertów z dziedziny analizy sensorycznej żywności. Po południu zorganizowano specjalną sesję pod hasłem „Seasoned Through the Year”, będącą symboliczną podróżą przez wszystkie etapy projektu. Młodzi naukowcy zaangażowani w SEASONED przedstawili w dynamicznych prezentacjach swoje doświadczenia i wnioski z działań projektowych kolejnych „pór roku”. Dr Jessica Brzezowska zaprezentowała „wiosenne” podstawy projektu i znaczenie sensoryki, dr Alan Gasiński podzielił się letnimi doświadczeniami z międzynarodowych szkół letnich z zakresu analizy sensorycznej, a doktorant Szymon Juchniewicz opowiedział o innowacyjnym podejściu do edukacji sensorycznej w ramach hacathonu. Kolejni prelegenci – w tym doktoranci Katarzyna Leicht oraz Akshay Chandran i Isabel Casanova – omówili zdobyte jesienią kompetencje z zakresu analizy danych (m.in. w ramach szkoleń statystycznych) jak  kilkumiesięczne zagraniczne staże naukowe, natomiast część „zimowa” ukazała, jak wiedza zdobyta w projekcie jest wdrażana w praktyce (dr hab. Jacek Łyczko mówił o  popularyzacji nauki w ramach ‘science cafe’, a wraz dr Agnieszką Nemś przedstawili kolejne etapy związane z tworzeniem panelu sensorycznego utworzonego na UPWr. Sesja ta pokazała wkład młodej kadry naukowej w rozwój projektu oraz znaczenie kształcenia następnego pokolenia ekspertów sensorycznych.

  

 W dalszej części dnia zaprezentowano także inne perspektywy kluczowe dla sukcesu SEASONED. Przedstawicielka administracji UPWr, dr Katarzyna Kopańczyk, opowiedziała o szkoleniach dla kadry administracyjnej uczelni wspierającej międzynarodowe projekty badawcze. Dr Anna Laskowska z Działu Współpracy z Gospodarką  UPWr przedstawiła ofertę współpracy z przemysłem wypracowaną dzięki projektowi. Podkreślono także rolę wsparcia instytucjonalnego i zaangażowania władz publicznych w kontynuację inicjatyw projektu. Na koniec pierwszego dnia uczestnicy zwiedzili nowo otwarte Centrum Biologii Stosowanej i Innowacyjnych Technologii Przetwarzania Żywności UPWr, zapoznając się z zapleczem badawczym służącym m.in. analizie jakości żywności, w tym analizie sensorycznej

Konferencja naukowa „SEASONED in 4 Seasons”

W kolejnych dniach odbyła się międzynarodowa konferencja naukowa „Food Sensory Science: SEASONED in 4 Seasons”, której współorganizatorami była Sekcja Analizy Sensorycznej Żywności Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności oraz Centrum R&D Mondelez International z siedzibą w Bielanach Wrocławskich.

Drugi dzień stanowił główną część merytoryczną, a obrady odbywały się w hali półtechniki Centrum Biologii Stosowanej i Innowacyjnych Technologii Produkcji Żywności UPWr, nawiązując do ścisłej współpracy na linii nauka-przemysł. Konferencję uroczyście otworzyła koordynator projektu prof. Agnieszka Kita z UPWr wraz z dr Sarą Spinelli – Prezesem Europejskiego Stowarzyszenie Nauk Sensorycznych (E3S). Jednym z niewątpliwych sukcesów projektu na poziomie międzynarodowym jest włączenie Polski do międzynarodowej sieci sensorycznej. SEASONED zainicjował utworzenie Sekcji Analizy Sensorycznej Żywności Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, a następnie złożenie wniosku o przyjęcie do European Sensory Science Society (E3S). Aplikacja została pozytywnie rozpatrzona i podczas Zgromadzenia Ogólnego E3S 19 maja 2025 roku w Rennes po krótkiej prezentacji przez przewodniczącą Sekcji – prof. Agnieszkę Kita Polska została 15 członkiem stowarzyszenia. Udział w pracach SEASONED w istotny sposób przyczynił się do tego osiągnięcia, wzmacniając pozycję polskiej społeczności sensorycznej na forum europejskim.

  

W trakcie sesji plenarnych wystąpili czołowi eksperci z instytucji partnerskich projektu oraz zaproszeni goście ze światowej czołówki sensoryki. Prof. Edgar Chambers IV z Uniwersytetu Stanowego Kansas (USA) – jeden z członków Rady Doradczej – wygłosił wykład inauguracyjny na temat roli i granic zastosowań testów sensorycznych. Następnie prof. Angel A. Carbonell Barrachina z Uniwersytetu Miguel Hernández w Elche (Hiszpania) podzielił się doświadczeniami w wykorzystaniu paneli sensorycznych w certyfikacji jakości żywności. Kolejne prezentacje dotyczyły m.in. znaczenia tekstury żywności dla zachowań konsumenckich – ten temat przedstawiła dr Paula Varela Tomasco z instytutu NOFIMA (Norwegia). Dr Laura Vázquez-Araújo z Baskijskiego Centrum Kulinarnego BCC (Hiszpania) zaprezentowała multidyscyplinarne podejście do tworzenia nowych produktów spożywczych, z uwzględnieniem interakcji pomiędzy cechami sensorycznymi a konsumpcją i uwarunkowaniami kulturowymi. Z kolei prof. Erminio Monteleone z Uniwersytetu Florenckiego (Włochy) omówił zastosowanie psychografii konsumenckiej w projektowaniu zdrowszej i bardziej zrównoważonej żywności. Dr Davide Giacalone z Uniwersytetu Południowej Danii (SDU) zaprezentował zróżnicowanie uwarunkowań akceptacji konsumentów w odniesieniu do żywności pochodzenia roślinnego.

Uczestnicy konferencji mieli również okazję zaprezentować wyniki badań w ramach krótkich wystąpień ustnych po każdej z sesji referatowych, a także w formie posterowej.  Najlepsze prezentacje zostały wyróżnione nagrodą publiczności.

Zwieńczeniem części naukowej konferencji była dyskusja panelowa ekspertów zatytułowana „Why do we need sensory analysis?” („Dlaczego potrzebujemy analizy sensorycznej?”). W panelu wzięli udział zarówno przedstawiciele świata nauki, jak i przemysłu: prof. Edgar Chambers IV (USA), dr Paula Varela (NOFIMA, Norwegia), prof. Erminio Monteleone (UNIFI, Włochy) oraz Elena Kotsaki – menedżer ds. nauki o konsumentach z firmy Mondelēz International. Paneliści podkreślali kluczowe znaczenie rzetelnej analizy sensorycznej zarówno w badaniach naukowych, jak i w rozwoju nowych produktów żywnościowych w biznesie. Tego dnia odbyło się także spotkanie członków Sekcji Analizy Sensorycznej Żywności Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności (PTTŻ), co dodatkowo zaznaczyło związek konferencji ze środowiskiem branżowym. Wieczorem uczestnicy kontynuowali rozmowy i nawiązywali kontakty podczas uroczystej kolacji konferencyjnej.

Wizyta w centrum badawczo-rozwojowym Mondelēz

Trzeciego dnia konferencji uczestnicy mieli okazję zobaczyć, jak wygląda zastosowanie nauki o zachowaniach konsumenckich i analizy sensorycznej w realiach wiodącego producenta spożywczego na świecie. Gospodarzem tego dnia był współorganizator konferencji - Centrum Badań i  Rozwoju firmy Mondelēz International w Bielanach Wrocławskich pod Wrocławiem. Tematem przewodnim była ocena sensoryczna i stąd po krótkim wprowadzeniu i przedstawieniu tego unikalnego ośrodka badawczo-rozwojowego pozwalającego łączyć trzy różne grupy produktowe (czekoladę, wyroby ciastkarskie i wyroby na bazie cukru – karmelki, żelki) uwagę uczestników skierowano na pracę zespołu zajmującego się badaniami konsumenckimi przy tworzeniu nowych produktów.  W programie znalazła się prezentacja wprowadzająca na temat podejścia firmy do badań konsumenckich oraz studium przypadku ilustrujące, jak przebiega proces tworzenia nowego produktu w oparciu o badania konsumenckie. Następnie uczestnicy konferencji mieli okazję wziąć udział w sesji praktycznej gdzie w pracowni sensorycznej mieli okazję ocenić wybrane produkty. Uczestnicy odwiedzili również pilotażowe linie produkcyjne, gdzie tworzone są i testowane nowe produkty w skali półprzemysłowej. Nie zabrakło czasu na rozmowy z kadrą kierowniczą centrum R&D – podczas sesji „coffee chat”, goście wymieniali się spostrzeżeniami z doświadczonymi menedżerami firmy. Ta wizyta umożliwiła uczestnikom konferencji spojrzenie na praktyczny wymiar badań nad preferencjami konsumentów i potwierdziła wagę współpracy między światem nauki a przemysłem spożywczym.

Fot. Magdalena Jajszczyk 

Autor:Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Badania żywności Kongresy i Targi

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.