Konferencja Finałowa projektu SEASONED – międzynarodowe podsumowanie trzydniowego wydarzenia
Konferencja Finałowa projektu SEASONED odbyła się w dniach 24–26 czerwca 2025 roku we Wrocławiu, podsumowując blisko trzy lata międzynarodowej współpracy naukowej. Wydarzenie zgromadziło ponad 100 uczestników z Polski i zagranicy, w tym naukowców, przedstawicieli sektora przemysłowego, organów administracyjnych oraz jednostek nadzorujących jakość żywności. Trzydniowy program obejmował wewnętrzne obrady podsumowujące projekt, międzynarodową konferencję naukową w ramach której drugi dzień odbył się w ośrodku badawczo-rozwojowym przemysłu spożywczego R&D Technical Center - Mondelez International. Organizatorem spotkania był Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu (UPWr), lider projektu SEASONED, finansowanego ze środków Unii Europejskiej (program Horyzont Europa – WIDERA).
Podsumowanie projektu i wieloaspektowe perspektywy
Pierwszy dzień miał charakter podsumowujący dotychczasowe dokonania projektu. Rano odbyło się posiedzenie Rady Konsorcjum oraz spotkanie z Radą Doradczą projektu, z udziałem wybitnych ekspertów z dziedziny analizy sensorycznej żywności. Po południu zorganizowano specjalną sesję pod hasłem „Seasoned Through the Year”, będącą symboliczną podróżą przez wszystkie etapy projektu. Młodzi naukowcy zaangażowani w SEASONED przedstawili w dynamicznych prezentacjach swoje doświadczenia i wnioski z działań projektowych kolejnych „pór roku”. Dr Jessica Brzezowska zaprezentowała „wiosenne” podstawy projektu i znaczenie sensoryki, dr Alan Gasiński podzielił się letnimi doświadczeniami z międzynarodowych szkół letnich z zakresu analizy sensorycznej, a doktorant Szymon Juchniewicz opowiedział o innowacyjnym podejściu do edukacji sensorycznej w ramach hacathonu. Kolejni prelegenci – w tym doktoranci Katarzyna Leicht oraz Akshay Chandran i Isabel Casanova – omówili zdobyte jesienią kompetencje z zakresu analizy danych (m.in. w ramach szkoleń statystycznych) jak kilkumiesięczne zagraniczne staże naukowe, natomiast część „zimowa” ukazała, jak wiedza zdobyta w projekcie jest wdrażana w praktyce (dr hab. Jacek Łyczko mówił o popularyzacji nauki w ramach ‘science cafe’, a wraz dr Agnieszką Nemś przedstawili kolejne etapy związane z tworzeniem panelu sensorycznego utworzonego na UPWr. Sesja ta pokazała wkład młodej kadry naukowej w rozwój projektu oraz znaczenie kształcenia następnego pokolenia ekspertów sensorycznych.
W dalszej części dnia zaprezentowano także inne perspektywy kluczowe dla sukcesu SEASONED. Przedstawicielka administracji UPWr, dr Katarzyna Kopańczyk, opowiedziała o szkoleniach dla kadry administracyjnej uczelni wspierającej międzynarodowe projekty badawcze. Dr Anna Laskowska z Działu Współpracy z Gospodarką UPWr przedstawiła ofertę współpracy z przemysłem wypracowaną dzięki projektowi. Podkreślono także rolę wsparcia instytucjonalnego i zaangażowania władz publicznych w kontynuację inicjatyw projektu. Na koniec pierwszego dnia uczestnicy zwiedzili nowo otwarte Centrum Biologii Stosowanej i Innowacyjnych Technologii Przetwarzania Żywności UPWr, zapoznając się z zapleczem badawczym służącym m.in. analizie jakości żywności, w tym analizie sensorycznej
Konferencja naukowa „SEASONED in 4 Seasons”
W kolejnych dniach odbyła się międzynarodowa konferencja naukowa „Food Sensory Science: SEASONED in 4 Seasons”, której współorganizatorami była Sekcja Analizy Sensorycznej Żywności Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności oraz Centrum R&D Mondelez International z siedzibą w Bielanach Wrocławskich.
Drugi dzień stanowił główną część merytoryczną, a obrady odbywały się w hali półtechniki Centrum Biologii Stosowanej i Innowacyjnych Technologii Produkcji Żywności UPWr, nawiązując do ścisłej współpracy na linii nauka-przemysł. Konferencję uroczyście otworzyła koordynator projektu prof. Agnieszka Kita z UPWr wraz z dr Sarą Spinelli – Prezesem Europejskiego Stowarzyszenie Nauk Sensorycznych (E3S). Jednym z niewątpliwych sukcesów projektu na poziomie międzynarodowym jest włączenie Polski do międzynarodowej sieci sensorycznej. SEASONED zainicjował utworzenie Sekcji Analizy Sensorycznej Żywności Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności, a następnie złożenie wniosku o przyjęcie do European Sensory Science Society (E3S). Aplikacja została pozytywnie rozpatrzona i podczas Zgromadzenia Ogólnego E3S 19 maja 2025 roku w Rennes po krótkiej prezentacji przez przewodniczącą Sekcji – prof. Agnieszkę Kita Polska została 15 członkiem stowarzyszenia. Udział w pracach SEASONED w istotny sposób przyczynił się do tego osiągnięcia, wzmacniając pozycję polskiej społeczności sensorycznej na forum europejskim.
W trakcie sesji plenarnych wystąpili czołowi eksperci z instytucji partnerskich projektu oraz zaproszeni goście ze światowej czołówki sensoryki. Prof. Edgar Chambers IV z Uniwersytetu Stanowego Kansas (USA) – jeden z członków Rady Doradczej – wygłosił wykład inauguracyjny na temat roli i granic zastosowań testów sensorycznych. Następnie prof. Angel A. Carbonell Barrachina z Uniwersytetu Miguel Hernández w Elche (Hiszpania) podzielił się doświadczeniami w wykorzystaniu paneli sensorycznych w certyfikacji jakości żywności. Kolejne prezentacje dotyczyły m.in. znaczenia tekstury żywności dla zachowań konsumenckich – ten temat przedstawiła dr Paula Varela Tomasco z instytutu NOFIMA (Norwegia). Dr Laura Vázquez-Araújo z Baskijskiego Centrum Kulinarnego BCC (Hiszpania) zaprezentowała multidyscyplinarne podejście do tworzenia nowych produktów spożywczych, z uwzględnieniem interakcji pomiędzy cechami sensorycznymi a konsumpcją i uwarunkowaniami kulturowymi. Z kolei prof. Erminio Monteleone z Uniwersytetu Florenckiego (Włochy) omówił zastosowanie psychografii konsumenckiej w projektowaniu zdrowszej i bardziej zrównoważonej żywności. Dr Davide Giacalone z Uniwersytetu Południowej Danii (SDU) zaprezentował zróżnicowanie uwarunkowań akceptacji konsumentów w odniesieniu do żywności pochodzenia roślinnego.
Uczestnicy konferencji mieli również okazję zaprezentować wyniki badań w ramach krótkich wystąpień ustnych po każdej z sesji referatowych, a także w formie posterowej. Najlepsze prezentacje zostały wyróżnione nagrodą publiczności.
Zwieńczeniem części naukowej konferencji była dyskusja panelowa ekspertów zatytułowana „Why do we need sensory analysis?” („Dlaczego potrzebujemy analizy sensorycznej?”). W panelu wzięli udział zarówno przedstawiciele świata nauki, jak i przemysłu: prof. Edgar Chambers IV (USA), dr Paula Varela (NOFIMA, Norwegia), prof. Erminio Monteleone (UNIFI, Włochy) oraz Elena Kotsaki – menedżer ds. nauki o konsumentach z firmy Mondelēz International. Paneliści podkreślali kluczowe znaczenie rzetelnej analizy sensorycznej zarówno w badaniach naukowych, jak i w rozwoju nowych produktów żywnościowych w biznesie. Tego dnia odbyło się także spotkanie członków Sekcji Analizy Sensorycznej Żywności Polskiego Towarzystwa Technologów Żywności (PTTŻ), co dodatkowo zaznaczyło związek konferencji ze środowiskiem branżowym. Wieczorem uczestnicy kontynuowali rozmowy i nawiązywali kontakty podczas uroczystej kolacji konferencyjnej.
Wizyta w centrum badawczo-rozwojowym Mondelēz
Trzeciego dnia konferencji uczestnicy mieli okazję zobaczyć, jak wygląda zastosowanie nauki o zachowaniach konsumenckich i analizy sensorycznej w realiach wiodącego producenta spożywczego na świecie. Gospodarzem tego dnia był współorganizator konferencji - Centrum Badań i Rozwoju firmy Mondelēz International w Bielanach Wrocławskich pod Wrocławiem. Tematem przewodnim była ocena sensoryczna i stąd po krótkim wprowadzeniu i przedstawieniu tego unikalnego ośrodka badawczo-rozwojowego pozwalającego łączyć trzy różne grupy produktowe (czekoladę, wyroby ciastkarskie i wyroby na bazie cukru – karmelki, żelki) uwagę uczestników skierowano na pracę zespołu zajmującego się badaniami konsumenckimi przy tworzeniu nowych produktów. W programie znalazła się prezentacja wprowadzająca na temat podejścia firmy do badań konsumenckich oraz studium przypadku ilustrujące, jak przebiega proces tworzenia nowego produktu w oparciu o badania konsumenckie. Następnie uczestnicy konferencji mieli okazję wziąć udział w sesji praktycznej gdzie w pracowni sensorycznej mieli okazję ocenić wybrane produkty. Uczestnicy odwiedzili również pilotażowe linie produkcyjne, gdzie tworzone są i testowane nowe produkty w skali półprzemysłowej. Nie zabrakło czasu na rozmowy z kadrą kierowniczą centrum R&D – podczas sesji „coffee chat”, goście wymieniali się spostrzeżeniami z doświadczonymi menedżerami firmy. Ta wizyta umożliwiła uczestnikom konferencji spojrzenie na praktyczny wymiar badań nad preferencjami konsumentów i potwierdziła wagę współpracy między światem nauki a przemysłem spożywczym.
Fot. Magdalena Jajszczyk
Przeczytaj także
-
01.04.2025
Ocena sensoryczna w badaniach przechowalniczych. Komu to potrzebne?
Wiele artykułów poświęconych badaniom sensorycznym przedstawia tę naukę o pomiarze i ocenie właściwości (cech jakościowych) produktu (za pomocą jednego lub kilku zmysłów) w sposób bardzo pretensjonalny przedstawiając tylko suche dane, metody już opisane w normach i pewne założenia umożliwiające realizację tego badania
-
27.02.2025
Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat Nauki o Sensoryce Żywności: SEASONED w 4 Sezonach
-
27.04.2022
Analiza sensoryczna - kluczowe elementy skutecznej oceny produktu oraz metodologia
Analiza sensoryczna jest to dyscyplina naukowa która ma zastosowanie do wywoływania, mierzenia, analizy oraz interpretacji reakcji na właściwości żywności, które odbierane są poprzez zmysły człowieka takie jak: wzrok, zapach, smak, dotyk oraz słuch[lit.1].