Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Konflikt handlowy USA - Chiny: zmiany w handlu międzynarodowym owocami i orzechami?

Kategoria: Biznes

Amerykańskie cła

W odpowiedzi na nałożone w marcu amerykańskie cła, chińskie Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wprowadzi dodatkowe cła na wiele produktów, w tym dla szerokiego asortymentu owoców i orzechów oraz suszonych owoców i soku pomarańczowego. USDA szacuje że wartość amerykańskiego eksportu owoców (cały kod CN 08, obejmujący też orzechy)  w 2017 r. wyniosła 1,5 mld USD, z czego do Chin sprzedano owoców (kod CN 08) za 488  mln USD, a do Hongkongu za 1,5 mld USD.

Przede wszystkim orzechy

W ujęciu wartościowym ze Stanów do Chin najwięcej eksportuje się orzechów. W tej grupie dominują orzechy pistacjowe i migdały. Wg danych USDA, w 2017 r. USA wyeksportowały do Chin orzechy o wartości 242,5 mln USD (co stanowi 2,52% całego eksportu orzechów z USA). Natomiast aż 12,74% orzechów za kwotę 1 250 mln USD wysłano w zeszłym roku z USA do Hongkongu (główny importer orzechów z USA). Co ciekawe, dla Hongkongu, USA jest też głównym dostawcą tego produktu (84,3% wszystkich importowanych orzechów sprowadzanych jest ze Stanów).

Eksport jabłek z USA

Łącznie w 2017 r. USA wyeksportowały owoce niecytrusowe za 6424,99 mln USD, z czego do Chin 4,13%, za 325,94 mln USD, a do Hongkongu 4,8% za 343,68 mln USD. W tej grupie szczególnie ciekawe są dane dotyczące eksportu jabłek. Świeżych jabłek Amerykanie wyeksportowali do Hongkongu 38,8 t za 20,73 mln USD, co stanowi 4,3% całego eksportu USA i oznacza, że Hongkong jest 6-tym odbiorcą jabłek z USA (za Meksykiem, Kanadą, Tajwanem, Indiami i Emiratami Arabskimi). Do  Chin, Amerykanie sprzedali w 2017 r. 1,8 t jabłek za 12,2 mln USD (co stanowi 1,6% całego eksportu z USA i daje Chinom 12 pozycję w rankingu).

Zmiany kierunku  światowego handlu?

W kontekście specyficznego statusu Hongkongu, pytaniem zasadniczym jest czy restrykcje będą stosować się tylko do eksportu z USA do Chińskiej Republiki Ludowej, czy również do Hongkongu.  W tym drugim przypadku moglibyśmy mieć do czynienia ze zmianą kierunków handlu, co miałoby wpływ na wszystkich graczy na światowym rynku owoców. Przy czym ze względu na ograniczenia taryfowe i pozataryfowe w handlu USA z UE, owoce amerykańskie silniej konkurowałyby z europejskimi o odbiorcę w krajach Afryki północnej i południowej, w Azji mniejszej i pozostałych krajach azjatyckich. Jeżeli sprawdzi się pierwszy wariant, eksporterzy z USA będą mieli dwa wyjścia: zapłacić cło i eksportować bezpośrednio do Chin kontynentalnych lub przekierować sprzedaż owoców, w tym orzechów, na porty w Hongkongu.

Autor:BGŻ BNP Paribas
BGŻ BNP Paribas
Karolina Załuska
Ekspert rynków rolnych
Rynek owoców i warzyw
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Owoce i warzywa

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.