Konsumenci ściśle monitorują tłuszcze i oleje w pakowanej żywności – wyniki badania FATitudes
Badania FATitudes dotyczące perspektyw konsumenckich odnośnie tłuszczów i olejów jest przeprowadzane od 2013 r. co roku w Stanach Zjednoczonych. W 2019 r. badania zostały rozszerzone na 12 krajów, w tym na Argentynę, Australię, Brazylię, Chiny, Kolumbię, Francję, Niemcy, Indie, Meksyk, Rosję i Wlk. Brytanię. Wzięło w nim udział po 550 osób odpowiedzialnych w gospodarstwach domowych za zakupy produktów spożywczych z każdego kraju. A celem badań przeprowadzanych przez koncern Cargill było zdobycie wiedzy na temat świadomości konsumentów, postrzegania i zachowań dotyczących tłuszczów i olejów znajdujących się w opakowanej żywności, a także aby pomóc w kształtowaniu innowacji żywnościowych.
Kluczowe wnioski z badań:
- Większość globalnych konsumentów uważa, że ilość tłuszczu (70%) i rodzaj oleju (67%) są ważnymi czynnikami przy dokonywaniu decyzji zakupowych odnoście opakowanej żywności.
- To jak często konsumenci czytają etykiety różni się w zależności od położenia geograficznego. Najwięcej uwagi na etykiety żywności zwracają chińscy konsumenci (89%), a niemieccy najmniej (48%).
- Prawie 2/3 (61%) konsumentów w USA deklaruje unikanie niektórych tłuszczów lub olejów, a wśród tych, którzy zaliczają się do „poszukiwaczy czystej etykiety” 83% deklaruje unikanie niektórych tłuszczów lub olejów, takich jak tłuszcze nasycone i trans.
- Oliwa z oliwek to nr 1 w z każdym krajów, w którym przeprowadzono badania pod względem walorów zdrowotnych oleju, za oliwą jest olej rybny (kwasy Omega) i z awokado.
- Zdecydowana większość konsumentów na świecie – 93% była świadoma omega-3, które są ważnym składnikiem odżywczym o wielu korzyściach prozdrowotnych, których niektórzy konsumenci nie uzyskują dzięki swojej typowej diecie.
Wpływ oświadczeń na etykietach pakowanej żywności na konsumentów:
- Większość konsumentów sprawdza etykiety pod kątem oświadczeń związanych z tłuszczem (bez tłuszczu, o niskiej zawartości tłuszczu itp.) na opakowanej żywności, a 54% twierdzi, że takie oświadczenia zwiększają prawdopodobieństwo zakupu.
- Konsumenci w Rosji (76%), Chinach (62%) i Brazylii (61%) są bardziej skłonni do zakupu produktu z deklaracją zrównoważonego rozwoju.
- W większości krajów certyfikacja ekologiczna na etykiecie ma większy wpływ na decyzje zakupowe niż „bez GMO”.
Międzynarodowa Rada Informacji o Żywności (IFIC) jest zdania, że badania konsumenckie konsekwentnie pokazują, że chociaż informacje o wartości odżywczej, dacie przydatności do spożycia i listach składników są najczęściej sprawdzane i weryfikowane przy podejmowaniu decyzji odnośnie zakupu żywności, to etykiety i oświadczenia zdrowotne mają również duży wpływ na decyzje o zakupie żywności. Badanie FATitudes dotyczy zachowań związanych z tłuszczami i olejami, tym razem z międzynarodowego punktu widzenia. Te globalne perspektywy rzucają światło na ważne różnice między krajami i zapewniają krytyczny wgląd w to, jak ludzie na całym świecie myślą o dwóch bardzo ważnych pytaniach: „Co powinienem jeść i dlaczego?” ”
Żywność staje się coraz bardziej spersonalizowana; konsumenci opierają swoje decyzje zakupowe na konkretnych składnikach. Jednocześnie społeczeństwo zachęca firmy produkujące składniki żywności do rozwijania większej liczby opcji dla świadomych zdrowia konsumentów. Korzystanie z wiedzy konsumenckiej pomaga wprowadzać innowacje w sposób równoważący społeczny nacisk na indywidualne preferencje, aby tworzyć prozdrowotne, zrównoważone i opłacalne produkty.
Źródło: https://www.cargill.com/2020/global-fatitudes-study-finds-consumers-closely-monitor-fats-oils
Przeczytaj także
-
23.01.2020
Sytuacja na rynku olejów roślinnych
Ceny olejów roślinnych na świecie znacznie wzrosły w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Ze względu na uwarunkowania podażowo-popytowe najbardziej podrożał olej palmowy.
-
29.11.2019
FAO prognozuje spadek światowej produkcji oleistych w sezonie 2019/20
W bieżącym sezonie 2019/20 światowe zbiory oleistych będą o ok. 3% niższe od rekordowo wysokich odnotowanych w sezonie 2018/19. Najprawdopodobniej wyniosą blisko 591 mln t wobec 607 mln t w sezonie wcześniejszym. Tym samym zostanie przerwany wzrostowy trend produkcji, obserwowany od sezonu 2015/16.
-
23.10.2019
Ostatnie przypadki fałszowania oliwy z oliwek
Włoski Unaprol (Konsorcjum Włoskiej Oliwy z oliwek) 15 października poinformował o konfiskacie ponad 2 ton fałszywej oliwy z oliwek extra virgin. W ciągu ostatniego miesiąca na portalach czeskiego SZPI i polskiego IJHARSu równiez opublikowano przypadki niespełnienia wymagań jakościowych oliwy extra virgin.