Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Sytuacja na rynku olejów roślinnych

Kategoria: Biznes

Ceny olejów roślinnych na świecie znacznie wzrosły w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Wg Amerykańskiego Departamentu ds. Rolnictwa (USDA), wysokość podwyżek przekroczyła 100 USD za tonę.

Wzrosty cen najtańszych olejów

Największe wzrosty cen odnotowano w przypadku olejów najtańszych, w rezultacie różnice cen pomiędzy różnymi produktami istotnie zmalały. Różnica cen pomiędzy olejem palmowym i rzepakowym obniżyła się z 360 USD/t do 180 USD/t, natomiast różnica cen pomiędzy olejem palmowym i sojowym zmniejszyła się z 160 USD/t do 40 USD/t.

Olej palmowy- większe zużycie, wyższe ceny

Ze względu na uwarunkowania podażowo-popytowe najbardziej podrożał olej palmowy. Światowe zużycie tego produktu w 2019 r. zwiększyło się o ok. 6 mln t w stosunku do roku poprzedniego, zatem wzrosło dwukrotnie bardziej niż produkcja. W rezultacie zapasy zmniejszyły się. Silny wzrost konsumpcji oleju palmowego był z jednej strony reakcją na jego niskie ceny, natomiast z drugiej wynikał z rosnącego popytu na biodiesel w Malezji i Indonezji.

Wzrost importu w Chinach

Innym czynnikiem, który spowodował wzrost cen olejów był znaczny wzrost popytu importowego zgłaszany przez Chiny, będący konsekwencją zmniejszonego przerobu oleistych w Państwie Środka w związku z mniejszym zapotrzebowaniem na śruty wykorzystywane w żywieniu trzody chlewnej (ASF).

Wzrost konkurencyjności olejów

Ze względu na zawężanie się różnic cenowych pomiędzy olejem palmowym i innymi olejami, konkurencyjność cenowa pozostałych olejów zwiększa się. W związku z tym można oczekiwać większego popytu na olej rzepakowy czy sojowy; jednak dostępność tych produktów jest ograniczona.

Niewystarczająca dostępność

Nadwyżki eksportowe oleju sojowego są stosunkowo niewielkie, przede wszystkim z uwagi na znaczące zapotrzebowanie na biodiesel na bazie oleju sojowego w Stanach Zjednoczonych i Brazylii. Zasoby oleju rzepakowego również są ograniczone z powodu niemożności znaczącego wzrostu przerobu canoli w Kanadzie. I chociaż światowa podaż oleju słonecznikowego jest stosunkowo wysoka, pozostaje niewystarczająca, aby zrównoważyć mniejszą dostępność pozostałych olejów. W związku z tym można oczekiwać, że ceny olejów będą utrzymywać się na wysokim poziomie, przynajmniej do momentu, gdy produkcja oleju palmowego będzie większa od zapotrzebowania.

Źródło: www.agronomist.pl

 

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Anna Kitala
ekspert rynków rolnych
Rynek oleistych i cukru
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł piekarski

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.