Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
To pierwszy tego typu projekt w Polsce dotyczący opracowania przekąsek piekarniczych przez konsumentów. W ramach tak zwanej ko-kreacji, czyli tworzenia nowych produktów spożywczych z udziałem konsumentów, zaprojektowano 13 innowacyjnych produktów, z których wybrany trafi na rynek w przyszłym roku. Ideą projektu było stworzenie przekąski bezpiecznej dla wegan lub osób nietolerujących mleka, masła i jajek, a więc podstawowych składników wykorzystywanych w branży piekarniczej. Wyzwania podjęło się kilkudziesięciu konsumentów, którzy zgłosili się do projektu EIT Food RIS Consumer Engagement Labs, koordynowanego przez Uniwersytet Warszawski, realizowanego przez dr hab. Katarzynę Świąder i dra inż. Artura Głuchowskiego z Wydziału Żywienia Człowieka SGGW w Warszawie i Monikę Kosar-Sikorę z piekarni WM-ka z Kolbuszowej na Podkarpaciu.
Ko-kreacja, czyli współtworzenie produktów przy udziale konsumentów, jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem do opracowywania innowacyjnych produktów przez firmy z branży spożywczej. Konsumenci już nie tylko testują nowe produkty spożywcze przygotowane przez firmy, ale aktywnie włączają się w ich projektowanie, tworząc całkiem nowe produkty, które mogą trafić na rynek. Dzięki ich tworzeniu bezpośrednio przez konsumentów powstają produkty szyte na miarę, które w jeszcze większym stopniu odpowiadają na potrzeby wybranej grupy konsumentów. To innowacyjne uzupełnienie kreatywnej pracy technologów żywności oraz specjalistów marketingu. Producenci z branży spożywczej, którzy chcą się wyróżnić na rynku, sięgają po metodę ko-kreacji coraz chętniej.
Grafika: Wizualizacje z użyciem AI wybranych koncepcji produktów piekarniczo-cukierniczych zaproponowanych przez konsumentów
Ko-kreacja jest wykorzystywana między innymi do opracowywania produktów dla osób starszych, młodzieży oraz osób z określonymi potrzebami żywieniowymi. W omawianym projekcie chodziło o opracowanie produktu spożywczego dla osób z nietolerancją białek zwierzęcych, co wymagało rezygnacji z mleka, masła, jajek i innych dodatków odzwierzęcych, na co dzień używanych w produktach piekarniczo-cukierniczych. Innowacyjne rozwiązanie opracowane przez polskie konsorcjum SGGW i WM-ka ma potencjał zrewolucjonizować ofertę na rynku wypieków dla osób z nietolerancjami pokarmowymi. To także potwierdzenie udanej współpracy świata nauki z przedsiębiorcami, tak powszechnej w innych krajach Europy czy za oceanem, a wciąż niedocenianej w Polsce.
W trakcie warsztatów konsumenci uczestniczyli w 5 etapach procesu: opracowania profilu tzw. Persony (jej charakterystyki, preferencji żywieniowych i codziennego menu), identyfikacji luk rynkowych, zadania kreatywnego, stworzenia propozycji nowych produktów oraz ich prezentacji i dyskusji z firmą nad wypracowanymi pomysłami. W efekcie konsumenci we współpracy z naukowcami przygotowali 13 koncepcji produktów, z których jeden trafi na rynek już w przyszłym roku. Za jego wdrożenie i produkcję będzie odpowiadała piekarnia WM-ka z Kolbuszowej. To dowód na to, że proces ko-kreacji można z sukcesem wykorzystywać do współtworzenia żywności dla różnych grup konsumentów, w tym osób o szczególnych potrzebach żywieniowych. To także unikatowa szansa dla producentów i wytwórców żywności, którzy chcąc wyróżnić się na rynku, powinni modyfikować ofertę, by jak najpełniej odpowiadać na potrzeby różnych grup konsumentów.
Projekt EIT Food RIS Consumer Engagement Labs był już wdrożony w 19 krajach i został sfinansowany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii w oparciu o program Horyzont Europa.
Przeczytaj także
Agencja ds. Standardów Żywności (FSA) we współpracy ze Szkocką Agencją ds. Standardów Żywności (FSS) rozpoczęła dochodzenie dotyczące obecności niezadeklarowanego alergenu (orzeszków ziemnych) w wielu produktach. Prowadzone są działania, aby jak najszybciej ustalić źródło, jak i łańcuch dystrybucji danych partii.
Przewodnik zawiera przegląd aktualizacji programu dobrowolnego znakowania alergenów (VITAL) w zakresie przyjęcia dawek referencyjnych (RfD) opartych na ED 05 w celu określenia ostrożnościowego znakowania alergenów (PAL) oraz odpowiedzi na często zadawane pytania.
W kontekście produkcji żywności, konieczność badania obecności alergenów staje się niezmiernie istotna dla producentów, mając na względzie bezpieczeństwo konsumentów i przestrzeganie przepisów prawnych. Automatyzacja metody ELISA poprzez urządzenie BOLT™ przynosi liczne korzyści, eliminując potrzebę stosowania końcówek do pipet, co zmniejsza ilość odpadów laboratoryjnych i wpływa pozytywnie na ekologiczny charakter badań.