Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Konsumenci we współpracy z naukowcami z SGGW zaprojektowali innowacyjne wypieki dla alergików i wegan

Kategoria: Składniki Żywności

To pierwszy tego typu projekt w Polsce dotyczący opracowania przekąsek piekarniczych przez konsumentów. W ramach tak zwanej ko-kreacji, czyli tworzenia nowych produktów spożywczych z udziałem konsumentów, zaprojektowano 13 innowacyjnych produktów, z których wybrany trafi na rynek w przyszłym roku. Ideą projektu było stworzenie przekąski bezpiecznej dla wegan lub osób nietolerujących mleka, masła i jajek, a więc podstawowych składników wykorzystywanych w branży piekarniczej. Wyzwania podjęło się kilkudziesięciu konsumentów, którzy zgłosili się do projektu EIT Food RIS Consumer Engagement Labs, koordynowanego przez Uniwersytet Warszawski, realizowanego przez dr hab. Katarzynę Świąder  i dra inż. Artura Głuchowskiego z Wydziału Żywienia Człowieka SGGW w Warszawie i Monikę Kosar-Sikorę z piekarni WM-ka z Kolbuszowej na Podkarpaciu.

Ko-kreacja, czyli współtworzenie produktów przy udziale konsumentów, jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem do opracowywania innowacyjnych produktów przez firmy z branży spożywczej. Konsumenci już nie tylko testują nowe produkty spożywcze przygotowane przez firmy, ale aktywnie włączają się w ich projektowanie, tworząc całkiem nowe produkty, które mogą trafić na rynek. Dzięki ich tworzeniu bezpośrednio przez konsumentów powstają produkty szyte na miarę, które w jeszcze większym stopniu odpowiadają na potrzeby wybranej grupy konsumentów. To innowacyjne uzupełnienie kreatywnej pracy technologów żywności oraz specjalistów marketingu. Producenci z branży spożywczej, którzy chcą się wyróżnić na rynku, sięgają po metodę ko-kreacji coraz chętniej.


Grafika: Wizualizacje z użyciem AI wybranych koncepcji produktów piekarniczo-cukierniczych zaproponowanych przez konsumentów

Ko-kreacja jest wykorzystywana między innymi do opracowywania produktów dla osób starszych, młodzieży oraz osób z określonymi potrzebami żywieniowymi. W omawianym projekcie chodziło o opracowanie produktu spożywczego dla osób z nietolerancją białek zwierzęcych, co wymagało rezygnacji z mleka, masła, jajek i innych dodatków odzwierzęcych, na co dzień używanych w produktach piekarniczo-cukierniczych. Innowacyjne rozwiązanie opracowane przez polskie konsorcjum SGGW i WM-ka ma potencjał zrewolucjonizować ofertę na rynku wypieków dla osób z nietolerancjami pokarmowymi. To także potwierdzenie udanej współpracy świata nauki z przedsiębiorcami, tak powszechnej w innych krajach Europy czy za oceanem, a wciąż niedocenianej w Polsce.

W trakcie warsztatów konsumenci uczestniczyli w 5 etapach procesu: opracowania profilu tzw. Persony (jej charakterystyki, preferencji żywieniowych i codziennego menu), identyfikacji luk rynkowych, zadania kreatywnego, stworzenia propozycji nowych produktów oraz ich prezentacji i dyskusji z firmą nad wypracowanymi pomysłami. W efekcie konsumenci we współpracy z naukowcami przygotowali 13 koncepcji produktów, z których jeden trafi na rynek już w przyszłym roku. Za jego wdrożenie i produkcję będzie odpowiadała piekarnia WM-ka z Kolbuszowej. To dowód na to, że proces ko-kreacji można z sukcesem wykorzystywać do współtworzenia żywności dla różnych grup konsumentów, w tym osób o szczególnych potrzebach żywieniowych. To także unikatowa szansa dla producentów i wytwórców żywności, którzy chcąc wyróżnić się na rynku, powinni modyfikować ofertę, by jak najpełniej odpowiadać na potrzeby różnych grup konsumentów.

Projekt EIT Food RIS Consumer Engagement Labs był już wdrożony w 19 krajach i został sfinansowany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii w oparciu o program Horyzont Europa.

 

 

Autor:Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Alergeny Badania żywności Dieta i zdrowie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.