Ogólny kontekst
Komisja Europejska opublikowała projekt zmiany rozporządzenia nr 1308/2013 w odniesieniu do szkolnego programu owoców, warzyw i mleka („program szkolny UE”), interwencji sektorowych, utworzenia sektora białkowego, wymagań dotyczących konopi, możliwości wprowadzania norm marketingowych dla sera, upraw białkowych i mięsa, stosowania dodatkowych ceł przywozowych, przepisów dotyczących dostępności dostaw w sytuacjach nadzwyczajnych i poważnych kryzysowych oraz papierów wartościowych. Rozporządzenie nr 1308/2013 ustanawia wspólną organizację rynków produktów rolnych i reguluje takie obszary jak m.in. stosowanie interwencji publicznych, handel z państwami trzecimi, wprowadzanie środków wyjątkowych, a także jakości niektórych produktów takich jak np. cukier, ryż. Rozporządzenie nr 1308/2013 zawiera również definicje, oznaczenia i opisy handlowe dla szeregu produktów takich jak m.in. wino, mleko i przetwory mięsne, jaja kurze, tłuszcze do smarowania oraz mięso. To właśnie ta ostatnia kategoria produktów ma zostać poddana dużej nowelizacji.
Zmiany w oznakowaniu mięsa
Kluczowa zmiana w odniesieniu do nazewnictwa produktów mięsnych polega na zaproponowaniu dodania nowej części (Ia) do załącznika VII (definicje, oznaczenia i opisy handlowe produktów, o których mowa w art. 78) rozporządzenia nr 1308/2013. Zgodnie z tym przepisem (art. 78 rozporządzenia nr 1308/2013), podczas oznakowania produktów z określonych sektorów, stosuje się opisy i definicje określone w załączniku VII, które mogą być używane w Unii wyłącznie w celu wprowadzenia na rynek produktu spełniającego odpowiednie wymogi ustanowione w tym załączniku. Oznacza to, że, jeżeli nowe przepisy zostaną uchwalone, produkty wprowadzane na rynek będą musiały spełniać znowelizowane wymogi w zakresie nazewnictwa.
Zgodnie z projektowanymi zmianami, określenie „mięso” będzie odnosiło się wyłącznie do jadalnych części zwierzęcia. W konsekwencji, "produkty mięsne" będą oznaczały produkty uzyskane wyłącznie z mięsa, przy założeniu, że można dodawać substancje niezbędne do ich produkcji, pod warunkiem że substancje te nie są stosowane w celu zastąpienia, w całości lub w części, jakiegokolwiek składnika mięsa. Dla produktów uzyskanych wyłącznie z mięsa na wszystkich etapach wprowadzania do obrotu miałyby zostać zastrzeżone takie określenia jak m.in. wołowina, cielęcina, wieprzowina, indyk, kurczak, jagnięcina, baranina, polędwica, żeberka, skrzydła oraz bekon. Termin „mięso” oraz ww. określenia mogłyby być również stosowane w połączeniu ze słowem lub słowami w celu określenia produktów złożonych, których żadna część nie zastępuje ani nie ma zastępować żadnego składnika mięsa i których mięso stanowi zasadniczą część zarówno pod względem ilości, jak i charakterystyki produktu. W konsekwencji, produktu typu plant-based, które stanowią roślinne zamienniki mięsa, nie mogłyby być znakowane z wykorzystaniem określeń odnoszących się do produktów mięsnych.
Jak wskazano w uzasadnieniu projektu „Uznanie naturalnego składu mięsa i produktów mięsnych, zarówno w interesie producentów unijnych, jak i konsumentów, staje się ważne, ponieważ terminy związane z mięsem często mają znaczenie kulturowe.”. Autorzy projektu zwrócili również uwagę, że „Należy wprowadzić szczegółowe przepisy prawne w celu ochrony terminów związanych z mięsem, aby zwiększyć przejrzystość na rynku wewnętrznym w odniesieniu do składu żywności i wartości odżywczej oraz zapewnić konsumentom możliwość dokonywania świadomych wyborów, w szczególności w przypadku osób poszukujących określonej wartości odżywczej tradycyjnie związanej z produktami mięsnymi.”.
Pozostały zakres regulacji
Nowelizacja miałaby objąć również inne obszary takie jak np. obrót produktami rolnymi wysokiej jakości specyficznymi dla regionów najbardziej oddalonych oraz warunków posługiwania się odpowiednim logo. Kolejnym zagadnieniem, które miałoby zostać unormowane jest produkcja konopii oraz wprowadzenie ich do obrotu, a także przywóz. W Unii mogłyby być produkowane np. nasiona konopi przeznaczone do siewu oraz surowe konopie siewne pod warunkiem, że są uprawiane z odmiany Cannabis Sativa L. zarejestrowanej we Wspólnym katalogu odmian gatunków roślin rolniczych o maksymalnej zawartości Δ9-tetrahydrokannabinolu nieprzekraczającej 0,3 %. Oprócz tego, nowe przepisy miałyby podnieść poziom bezpieczeństwa żywnościowego Unii poprzez doprecyzowanie wymogów dotyczących rezerw produktów rolnych oraz koordynacji mechanizmów gotowości i reagowania na kryzysy związane z bezpieczeństwem żywnościowym, a także wzmocnienia działań w przypadku poważnych kryzysów lub sytuacji nadzwyczajnych poprzez m.in. zobowiązanie państw członkowskich do przekazywania Komisji w czasie rzeczywistym sprawozdań na temat odpowiednich publicznych i prywatnych zapasów produktów rolno-spożywczych.
Pełen tekst propozycji znajdziesz pod adresem:
https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/detail?ref=COM(2025)553&lang=en

Potrzebujesz szkolenia o podobnej tematyce wewnątrz swojej organizacji? Skontaktuj się z nami i ustal zakres, termin i treść szkolenia dopasowane indywidualnie do Twoich potrzeb.