Ogólny kontekst
Główny Inspektorat Sanitarny przedstawił informacje w sprawie wyroku TSUE C -386/23 Novel Nutriology - oświadczenia zdrowotne dla składników botanicznych. Przedmiotem sporu była możliwość stosowania oświadczenia zdrowotnego dotyczącego substancji botanicznych (tzw. botanicals) w reklamie suplementu diety zawierającego wyciągi z szafranu i soku melona. W reklamie suplementu wskazywano, że wyciągi te poprawiają nastrój człowieka lub zmniejszają uczucie stresu i wyczerpania.
Więcej na ten temat znajdziesz w artykule:
https://foodfakty.pl/stosowanie-oswiadczen-botanicals-w-reklamie-suplementu-diety-wyrok-tsue
Obszerne opracowanie na ten temat dostępne jest rownież w Strefie Managera:
https://foodfakty.pl/stosowanie-oswiadczen-dot-botanicals-po-wyroku-tsue-komentarz-praktyczny
Główny problem
Zasadniczym problemem stanowiącym przedmiot rozstrzygnięcia była możliwość stosowania ww. oświadczenia, w odniesieniu do których nie zostało udzielone zezwolenie zgodnie z rozporządzeniem nr 1924/2006 i które nie figurują w wykazach dopuszczonych oświadczeń przewidzianych w art. 13 i 14 wskazanego rozporządzenia (art. 10 ust. 1 tego rozporządzenia) lub jeżeli odniesieniom tym nie towarzyszy konkretne oświadczenie zdrowotne znajdujące się w wykazach przewidzianych w art. 13 lub 14 rozporządzenia nr 1924/2006. Jak wskazał Trybunał, jeśli oświadczenia zdrowotne dotyczące substancji botanicznych nie zostały zamieszczone w wykazach dozwolonych oświadczeń zdrowotnych (z art. 13 i 14) nie mogą być stosowane w prezentacji i reklamie produktów. Przepis ten nie dotyczy jednak oświadczeń, których stosowanie jest dozwolone zgodnie z warunkami art. 28 ust. 6 rozporządzenia nr 1924/2006. GIS podkreślił, że „wykaz dozwolonych oświadczeń nie obejmuje oświadczeń zdrowotnych z art. 13 rozporządzenia z tzw. „listy pending”, które mogą być nadal stosowane zgodnie z art. 28 ust. 5 i 6 rozporządzenia do czasu podjęcia przez Komisję ostatecznej decyzji.”. Innymi słowy, jeśli dane oświadczenie nie było przedmiotem oceny i zezwolenia w państwie członkowskim - może być w dalszym ciągu stosowane, pod warunkiem że wniosek został złożony zgodnie z tym rozporządzeniem przed dniem 19 stycznia 2008 r. Należy przy tym pamiętać, że obecność oświadczenia na „liście pending” jest warunkiem koniecznym do jego zastosowania w trwającym nadal okresie przejściowym, ale niewystarczającym, ponieważ muszą one być zgodne także z innymi przepisami prawa żywnościowego (np. zasadami ogólnymi).
Wszystkie oświadczenia zdrowotne są dostępne na stronie EFSA:
https://www.efsa.europa.eu/en/topics/health-claims-art-13
Podsumowanie
Kluczowe znaczenie w niniejszej opinii mają wnioski sformułowane przez GIS. Zgodnie z ich treścią „Przedsiębiorcy mogą nadal stosować oświadczenia zdrowotne z „listy pending” (w tym też te dotyczące substancji botanicznych), do czasu przyjęcia przez Komisję wykazu oświadczeń z art. 13 ust. 2 – dot. substancji wskazanych na „liście pending” (lub innych decyzji KE w tej sprawie), na podstawie art. 28 ust. 5 i 6 rozporządzenia nr 1924/2006 i wynikających z nich zasadach:
-obecność na „liście pending” (oznaczająca jednocześnie, że złożony został przed 19 stycznia 2008 wniosek dot. danego oświadczenia) oraz
-zgodność z rozporządzeniem nr 1924/2006 (w tym przedstawienie dowodów naukowych – po stronie przedsiębiorcy).”.
Pełen tekst komentarza GIS dostępny jest pod adresem:
https://www.gov.pl/web/gis/informacja-w-sprawie-wyroku-tsue-c--38623-novel-nutriology--oswiadczenia-zdrowotne-dla-skladnikow-botanicznych

Potrzebujesz szkolenia o podobnej tematyce wewnątrz swojej organizacji? Skontaktuj się z nami i ustal zakres, termin i treść szkolenia dopasowane indywidualnie do Twoich potrzeb.