Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Mięso wolne od antybiotyków zyskuje przyczółek w Stanach Zjednoczonych.

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Od redakcji: Mimo, że regulacje w US dotyczące hodowli zwierząt i stosowania antybiotyków są dalece odmienne od europejskich, to wierzymy, że przytoczony skrót publikacji z rynku US przedstawiający najnowsze trendy i strategie producentów może wnieść ciekawe spostrzeżenia z perspektywy polskich producentów.

W obliczu presji ze strony ekologów i przedstawicieli konsumentów, duże amerykańskie przedsiębiorstwa spożywcze i sieci restauracji zmierzają do ograniczenia wykorzystania antybiotyków w hodowli zwierząt przeznaczonych na mięso.

W zeszłym miesiącu opierając się na wcześniejszej obietnicy ograniczenia stosowania leków u kurcząt brojlerów, firma Tyson Foods ogłosiła deklarację "wolny od antybiotyków" dla wszystkich produktów z kurczaka pod swoją marką.

Analitycy uważają, że ostatnie posunięcie firmy Tyson, jest kolejnym dowodem na tendencję w dużych firmach do ograniczania stosowania leków, które jak wierzą naukowcy, zwiększają oporność na leki w leczeniu zapalenia płuc, infekcji i innych chorób u ludzi.

Fala zmian zaczęła się w 2014 r. od firmy Perdue Chicken oraz sieci fast-foodów Chick-fil-A, a następnie podchwycona przez McDonald's, sklepy z Wal-Mart, Pilgrim’s Pride oraz innych.  Oświadczenia firm różnią się nieco od siebie w kwestii wykorzystania antybiotyków, na przykład niektóre firmy, nadal pozwalają na stosowanie jonoforów – antybiotyków niewykorzystanych w leczeniu człowieka.

Zmiana w podejściu nastąpiła po ostrzeżeniach dotyczących odporności na antybiotyki zgłoszonych przez urzędników służby zdrowia oraz decyzję Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych (United Nations General Assembly) z września 2016 r., która zobowiązała się do podjęcia skoordynowanych działań w celu usunięcia nadmiernego wykorzystania antybiotyków.

"Zauważamy znaczny wzrost sprzeciwu konsumentów w stosunku do mięsa" - powiedziała Lena Brook, rzecznik  NRDC (Natural Resources Defense Council).

Mimo to wielkość tych zmian nie powinna być zawyżona. Podczas gdy około 40-50% amerykańskich kurcząt jest wolne od antybiotyków, to odsetek ten jest znacznie niższy w przypadku wieprzowiny i wołowiny.

Ponadto kilka wiodących firm sprzeciwiło się tym działaniom, a niektórzy wiodący amerykańscy producenci kurcząt nie dostrzegają tego trendu.

"Dziś istnieje zdecydowany i silny popyt, ale w jakim stopniu jest to moda a w jakim długoterminowy trend?" – zastanawiają się analitycy rynku.

Produkty premium -  wolny od antybiotyków

Eksperci od hodowli zwierząt twierdzą, że amerykańscy rolnicy od dziesięcioleci regularnie stosują antybiotyki jako środek do przyspieszenia tempa wzrostu zwierząt i zapobieganiu chorobom w gospodarstwach, szczególnie tam gdzie zwierzęta są często hodowane w dużym ścisku.

W kwietniu 2014 r. raport Światowej Organizacji Zdrowia ostrzegał przed potencjalna "erą po-antybiotykową", w której pospolite zakażenia i niewielkie urazy mogą ponownie zabijać", ponieważ leki stają się nieskuteczne.

W dobrowolnych wytycznych, które weszły w życie w styczniu, Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (US Food and Drug Administration) twierdziła, że ​​antybiotyki w rolnictwie powinny być ograniczone do potrzeb medycznych, a nie do zwiększenia masy ciała.

Przykładem może być firma Tyson, która zamiast antybiotyków, zwraca się w kierunku rutynowego stosowania probiotyków oraz dodatków roślinnych, takich jak oregano czy tymianek, jednocześnie stosując antybiotyki, w przypadku jeśli ptaki zachorują.

Firmy często rozpoczynają zmiany od kurczaka, częściowo dlatego, że fermy kurcząt mają tendencję do pionowej organizacji w przedsiębiorstwach, w porównaniu do wieprzowiny i wołowiny, które opierają się na umowach z zewnętrznymi rolnikami.

Czy wołowina jest następna?

Zwolennicy bardziej restrykcyjnego stosowania antybiotyków naciskają także na działania na rynku wołowiny oraz wieprzowiny i przygotowują uchwałę dla akcjonariuszy na coroczne walne zgromadzenie McDonalda.

Ponieważ wołowina ma już charakter produktu premium, to dodawanie wersji tzw. produktu wolnego od antybiotyków, zdaniem analityków może być kolejną okazją do wprowadzenia produktu o wyższej cenie.

Wiele zmian wprowadzanych jest w odpowiedzi na potrzeby tzw. pokolenie milenium zorientowanego w wysokim stopniu na żywność organiczną, jednak nie jest to jedyny kluczowy segment na rozległym rynku żywności w Stanach Zjednoczonych. Na rynku jest wiele przykładów, kiedy firmy aktywnie dyskredytują trend ograniczania stosowania antybiotyków, twierdząc że nie wszyscy konsumenci tego oczekują.

Źródła:

  1. medicalexpress.com

Autor: FoodFakty

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.