Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Mleko z Polski płynie do Chin

Kategoria: Biznes

W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski do Chin wyniosła 58 mln EUR i była o ponad połowę większa niż w analogicznym okresie 2018 r. Oznacza to również, że już po trzech kwartałach br. wartość ta o 16% przekroczyła poziom odnotowany w całym 2018 r., a udział rynku chińskiego w eksporcie do krajów pozaunijnych zwiększył się z 11,5% w pierwszych III kwartałach 2018 do 13,5% w analogicznym okresie 2019 r.

Najważniejszy udział stanowiło mleko i śmietany płynne

Najważniejszą, pod względem wartości, grupą produktów wysyłanych do Chin było mleko i śmietana płynna. W pierwszych 9 miesiącach br. ich sprzedaż osiągnęła poziom 31,8 mln EUR (55% całkowitej wartości eksportu) i była aż o 151% większa niż w analogicznym okresie przed rokiem.

Rynek chiński najbardziej upodobał sobie wysokotłuszczowe mleko UHT

Z tego, zdecydowaną część (92%) stanowiło mleko o zawartości tłuszczu od powyżej 3% do maksymalnie 6% masy, w bezpośrednich opakowaniach o zawartości netto co najwyżej 2 litrów (CN 04012091), czyli mleko UHT przeznaczone na rynek detaliczny. Wolumen sprzedaży tego produktu na rynek chiński wyniósł 59,4 tys. t i był o blisko 200% większy niż w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. Bazując na wartości eksportu i jego wolumenie można określić, że średnio było one sprzedawane po 0,49 EUR (2,13 PLN) za kilogram, czyli po cenie o 7,7% niższej niż przed rokiem. Dla porównania, wg danych MRWiR, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 r. średnia cena netto zbytu mleka spożywczego UHT o zwartości tłuszczu 3,2% wyniosła 1,90 PLN za kg.

Popyt na mleka płynne w Chinach stale rośnie

Na rynku chińskim popyt na mleka płynne wyraźnie rośnie. Według danych CLAL w pierwszych 10 miesiącach 2019 r. zakupy tego produktu ze strony Chin wyniosły ponad 600 tys. t i były o ponad 40% większe niż przed rokiem. Warto zauważyć, że Polska, po Niemczech, Nowej Zelandii i Australii, była czwartym największym dostawcą mleka płynnego na rynek Państwa Środka. Ten segment chińskiego rynku powinien dalej się rozwijać.

Eksport pozostałych grup produktów mleczarskich

W pierwszych trzech kwartałach 2019 r., w porównaniu z analogicznym okresem 2018 r., obniżyła się wartość eksportu serwatki, o 6,7% do 16,5 mln EUR z powodu mniejszego wolumenu wywozu (o 22,8%). Wzrost sprzedaży zaobserwowano natomiast w przypadku mleka w proszku – o 13% do 4,7 tys. t, co przy wyższych cenach produktów skutkowało 39-proc. wzrostem wartości, do 9,1 mln EUR.

Inne kraje Wspólnoty również zyskały na tak rosnącym popycie

Popyt ze strony rynku chińskiego był też odczuwalny dla pozostałych krajów Wspólnoty. W pierwszych trzech kwartałach 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z UE do Chin wyniosła 1,12 mld EUR i była o blisko 30% wyższa niż w trzech kwartałach 2019 r.

Źródło: agronomist.pl

Wybierz obszar: Przemysł mleczarski

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mleka

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.