Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Mniejszy eksport produktów pierwotnego przetwórstwa zbóż, większy pieczywa

Kategoria: Biznes

Podobnie jak w dwóch poprzednich latach, w I połowie br. eksport produktów pierwotnego przetwórstwa zbóż odznaczał się tendencją spadkową, silnie wzrosła zaś sprzedaż zagraniczna pieczywa i makaronów.

Eksport mąki

Według wstępnych danych Eurostatu, w styczniu-czerwcu br. eksport mąki (CN 1101 – mąka pszenna i 1102 – mąki ze zbóż innych niż pszenna) wyniósł około 57 tys. t i był mniejszy niż rok wcześniej o prawie 12%. Przedmiotem handlu była przede wszystkim mąka pszenna (44 tys. t), a jej głównym odbiorcą - kraje UE-28 (prawie 98% wolumenu eksportu). Podstawowym rynkiem zbytu pozostały Niemcy, z 37-proc. udziałem w wywozie mąki z Polski. Na drugim miejscu znalazła się Litwa (z 18-proc. udziałem w eksporcie). Rynki pozaunijne mają w bieżącym roku marginalne znaczenie – większą sprzedaż odnotowano jedynie dla Stanów Zjednoczonych (0,5 tys. t).

Eksport mąki z pozostałych zbóż wyniósł 12 tys. t i był o prawie 5% mniejszy w relacji rocznej.

Eksport makaronów

W przeciwieństwie do mąki, tendencje wzrostowe utrzymują się w przypadku eksportu makaronów (CN 1902). W I połowie br. ich wywóz wyniósł około 26 tys. t, czyli o ponad 31% więcej niż rok wcześniej. Produkt ten również sprzedawany jest przede wszystkim w krajach UE (65% wolumenu eksportu), ale obserwuje się postępującą dywersyfikację rynków zbytu. Kraje pozaunijne w I półroczu 2019 r. zakupiły w Polsce 9,2 tys. t makaronów, co oznacza wzrost o ponad 45% w relacji rocznej. Głównym odbiorcą makaronu od kilku lat jest Ukraina, z 20% udziałem w wolumenie eksportu. W pierwszych sześciu miesiącach br. zaimportowała z Polski 5,2 tys. t, czyli o ponad 90% więcej wobec w analogicznego okresu przed rokiem. Na drugiej pozycji utrzymała się Wielka Brytania, a dalej Niemcy i Francja.

Eksport wyrobów piekarniczych

Niewątpliwie najważniejszą kategorią w eksporcie produktów zbożowych są wyroby piekarnicze (CN 1905) – chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka. W ujęciu wartościowym ich sprzedaż na rynki zagraniczne w 2019 r. jest około 20-krotnie wyższa niż makaronów i 36-krotnie wobec mąki. W I półroczu br. sięgnęła ona 332 tys. t i była o 16% wyższa wobec 2018 r. Silniejszy wzrost nastąpił w przypadku eksportu na rynki pozaunijne – o ponad 24% do 47,7 tys. t, ale nadal ma on niewielkie znaczenie w całkowitej sprzedaży zagranicznej tych produktów (14-proc. udział). Najważniejszym krajem spoza UE, do którego Polska wysyła wyroby piekarnicze, jest Rosja, gdzie w analizowanym okresie wyeksportowano 19,6 tys. t, czyli o prawie 27% więcej w relacji rocznej.

Źródło: agronomist.pl

Wybierz temat: Przemysł piekarski

Autor: BNP Paribas

BNP Paribas

Marta Skrzypczyk
dyrektor biura analiz makroekonomicznych sektora agro
Rynek zbóż i oleistych

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.