Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Podobnie jak w dwóch poprzednich latach, w I połowie br. eksport produktów pierwotnego przetwórstwa zbóż odznaczał się tendencją spadkową, silnie wzrosła zaś sprzedaż zagraniczna pieczywa i makaronów.
Eksport mąki
Według wstępnych danych Eurostatu, w styczniu-czerwcu br. eksport mąki (CN 1101 – mąka pszenna i 1102 – mąki ze zbóż innych niż pszenna) wyniósł około 57 tys. t i był mniejszy niż rok wcześniej o prawie 12%. Przedmiotem handlu była przede wszystkim mąka pszenna (44 tys. t), a jej głównym odbiorcą - kraje UE-28 (prawie 98% wolumenu eksportu). Podstawowym rynkiem zbytu pozostały Niemcy, z 37-proc. udziałem w wywozie mąki z Polski. Na drugim miejscu znalazła się Litwa (z 18-proc. udziałem w eksporcie). Rynki pozaunijne mają w bieżącym roku marginalne znaczenie – większą sprzedaż odnotowano jedynie dla Stanów Zjednoczonych (0,5 tys. t).
Eksport mąki z pozostałych zbóż wyniósł 12 tys. t i był o prawie 5% mniejszy w relacji rocznej.
Eksport makaronów
W przeciwieństwie do mąki, tendencje wzrostowe utrzymują się w przypadku eksportu makaronów (CN 1902). W I połowie br. ich wywóz wyniósł około 26 tys. t, czyli o ponad 31% więcej niż rok wcześniej. Produkt ten również sprzedawany jest przede wszystkim w krajach UE (65% wolumenu eksportu), ale obserwuje się postępującą dywersyfikację rynków zbytu. Kraje pozaunijne w I półroczu 2019 r. zakupiły w Polsce 9,2 tys. t makaronów, co oznacza wzrost o ponad 45% w relacji rocznej. Głównym odbiorcą makaronu od kilku lat jest Ukraina, z 20% udziałem w wolumenie eksportu. W pierwszych sześciu miesiącach br. zaimportowała z Polski 5,2 tys. t, czyli o ponad 90% więcej wobec w analogicznego okresu przed rokiem. Na drugiej pozycji utrzymała się Wielka Brytania, a dalej Niemcy i Francja.
Eksport wyrobów piekarniczych
Niewątpliwie najważniejszą kategorią w eksporcie produktów zbożowych są wyroby piekarnicze (CN 1905) – chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka. W ujęciu wartościowym ich sprzedaż na rynki zagraniczne w 2019 r. jest około 20-krotnie wyższa niż makaronów i 36-krotnie wobec mąki. W I półroczu br. sięgnęła ona 332 tys. t i była o 16% wyższa wobec 2018 r. Silniejszy wzrost nastąpił w przypadku eksportu na rynki pozaunijne – o ponad 24% do 47,7 tys. t, ale nadal ma on niewielkie znaczenie w całkowitej sprzedaży zagranicznej tych produktów (14-proc. udział). Najważniejszym krajem spoza UE, do którego Polska wysyła wyroby piekarnicze, jest Rosja, gdzie w analizowanym okresie wyeksportowano 19,6 tys. t, czyli o prawie 27% więcej w relacji rocznej.
Źródło: agronomist.pl
Przeczytaj także
W Polsce szeroko dyskutuje się na temat wpływu suszy na zbiory płodów rolnych i tym samym na ceny żywności. Wiele wskazuje jednak na to, że w przypadku pszenicy...
Po siedmiu latach wzrostu, w pierwszym półroczu br. obniżyła się produkcja mąki pszennej. Utrzymały się natomiast wzrostowe tendencje w przypadku mąki żytniej i pieczywa świeżego.
W ostatnich dwóch sezonach relatywnie wysoka podaż zbóż w Rosji, Ukrainie i Kazachstanie (RUK) i związane z tym możliwości eksportowe ziarna (głównie pszenicy), miały duże przełożenie na ceny światowe. W bieżącym sezonie...