Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Pandemia spowodowała, że konsumenci poszukują produktów prozdrowotnych, bardziej niż dotychczas dbają o zdrowie i odporność. Jak będzie wyglądał przemysł żywnościowy po pandemii Covid-19, w jaki sposób te nowe zachowania wpłyną na przyszłość branży spożywczej i napojów? Innova Market Insights opublikowała 10 najważniejszych trendów na rok 2021.
Trendy w przemyśle spożywczym na 2021 r.
Innova Market Insights, firma specjalizująca się już od blisko 25 lat w przewidywaniu i prezentowaniu trendów żywieniowych, zaprezentowała swój coroczny raport Top Ten Trends, który jest dla producentów, sprzedawców detalicznych i właścicieli marek źródłem najnowszych informacji umożliwiających wprowadzanie innowacji odpowiadających bieżącym wymaganiom i oczekiwaniom konsumentów.
Przejrzystość w całym łańcuchu dostaw będzie dominować w 2021 r., a konsumenci będą poszukiwać marek, które są godne zaufania, produktów autentycznych i wiarygodnych oraz budzących zaufanie kupujących w obecnej rzeczywistości oraz tej post-pandemicznej. Nowe trendy na 2021 rok to m.in.:
Transparentność triumfuje
Badanie konsumenckie Innova 2020 ujawnia, że sześciu na dziesięciu konsumentów na świecie jest zainteresowanych by wiedzieć więcej o pochodzeniu żywności. Transparentność zdominuje popyt konsumencki w 2021 r. Zwiększenie przejrzystości, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom konsumentów w zakresie etyki, ochrony środowiska i czystej etykiety, będzie mieć kluczowe znaczenie. Marki, które wprowadzą i połączą nowe technologie pakowania, takie jak niewidoczne kody kreskowe czy technologie komunikacji bliskiego zasięgu, z kreatywnym, mającym istotne znaczenie przekazem i komunikacją informacyjną z konsumentem, odniosą sukces. Trend konsumencki w kierunku czystszego i zdrowszego stylu życia poszerza się i zwiększa oczekiwania dotyczące tego, co stanowi czystą etykietę. Aspekty te obejmują dobrostan ludzi/zwierząt, przejrzystość łańcucha dostaw, odżywianie roślinne i zrównoważone zaopatrzenie.
Plant-Forward
W miarę jak trendy roślinne osiągają status zjawiska globalnego, definicja „roślinne” stale ewoluuje. Rosnąca popularność takich produktów w głównym nurcie będzie napędzać ekspansję w różnych regionach i kategoriach w 2021 roku, w tym przyspieszony popyt na nowe formaty, białka roślinne i bardziej wyrafinowane alternatywy. Kierując się troską o zrównoważony rozwój i dobrostan zwierząt, żywność hodowana w laboratoriach może zrewolucjonizować branżę poprzez upowszechnienie stosowania nowych technologii. Badanie konsumenckie Innova 2020 wskazało cztery główne powody, dla których warto rozważyć alternatywne produkty roślinne - są to: zdrowie, różnorodność diety, zrównoważony rozwój i smak. W miarę jak konsumenci wykorzystują produkty na bazie białka roślinnego, producenci zwracają coraz większa uwagę na możliwości i wyzwania związane z regionalnymi preferencjami konsumentów oraz oczekiwaniami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju.
„Szyte ma miarę”
Spersonalizowane odżywianie jest w centrum uwagi, ponieważ konsumenci poszukują żywności i napojów, które pasują do ich wyjątkowego stylu życia. Konsumenci oczekują „szytego na miarę” podejścia do jedzenia, wyprodukowanego przy wykorzystaniu przełomowych technologii, ciągle pojawiających się nowych, premierowych produktów charakteryzujących się ekscytującymi doświadczeniami sensorycznymi. Zaawansowane, spersonalizowane porady żywieniowe dotyczące żywności funkcjonalnej są nadal drogie, ale pojawienie się platform technologicznych umożliwia porównywalną obsługę klienta za pośrednictwem automatyzacji. Badanie konsumenckie Innova 2020 wykazało, że 64% konsumentów na całym świecie znalazło więcej sposobów na dostosowanie swojego życia i produktów do swojego indywidualnego stylu, przekonań i potrzeb.
Nowa strategia żywieniowa
Ponieważ branża gastronomiczna i detaliczna w coraz większym stopniu się pokrywają, konsumenci mogą jeść co chcą, kiedy i gdzie chcą. Poszukują oni wygody, bogatszych doznań i przystępnej przyjemności. Tradycyjna gościnność zostaje wyparta, szczególnie w związku z Covid-19, który zmusił konsumentów do pozostawania w domu i eksperymentowania oraz rozwijania własnych umiejętności kulinarnych. Coraz częstsze gotowanie w domu prowadzi do wykorzystywania wygodnych zestawów startowych posiłków / dań i wykorzystywania bardziej wyszukanych składników, co skutkuje nowymi doznaniami kulinarnymi. Badanie Innova 2020 wykazało, że 46% konsumentów uważa, że produkty restauracyjne są wygodnym sposobem na uzyskanie wrażeń kulinarnych i smakowych w domu. Wraz z rosnącą liczbą restauracji oferujących dostawy konsumenci mają teraz bezpośredni dostęp do wielu produktów specjalistycznych, które wcześniej były dostępne tylko poprzez gastronomię.
W zgodzie z systemem immunologicznym
Ciągły niepokój wynikający z Covid-19 zachęcił konsumentów do priorytetowego dbania o swoją odporność. Według Innova 6 na 10 konsumentów na świecie coraz częściej poszukuje żywności i napojów, które wspierają ich zdrowie, a co trzeci konsument potwierdza, że jego obawy o zdrowie układu odpornościowego wzrosły w 2020 r. w stosunku do 2019 r. Składniki wzmacniające odporność będą odgrywać znaczącą rolę w nadchodzącym roku, również badania i zainteresowanie rolą mikrobiomu i spersonalizowanego odżywiania jako sposobów na wzmocnienie odporności.
Pozostałe trendy związane są ze zdrowym odżywianiem, rolą nastroju wpływającą na wybory żywnieniowe, łączeniem kilku trendów, nowoczesną nostalgią czy wpływem influencerów.
Przeczytaj także
Komisja Europejska opublikowała projekt zmiany rozporządzenia (WE) nr 852/2004 w sprawie higieny środków spożywczych, który obejmuje również zarządzanie alergenami i redystrybucję żywności zarządzanie alergenami oraz kulturę bezpieczeństwa żywności.
Jeśli jest jedna rzecz, na którą można mieć nadzieję podczas kryzysu Covid-19, to to, że wielu z nas stało się bardziej świadomych sposobu, w jaki produkujemy i konsumujemy, w tym sposobu, w jaki uprawiamy, przygotowujemy i spożywamy żywność.
Brytyjskie stowarzyszenia i organizacje branżowe zrzeszające przedstawicieli przemysłu spożywczego opracowały wspólnie plan wychodzenia z kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa.