Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Jeśli jest jedna rzecz, na którą można mieć nadzieję podczas kryzysu Covid-19, to to, że wielu z nas stało się bardziej świadomych sposobu, w jaki produkujemy i konsumujemy, w tym sposobu, w jaki uprawiamy, przygotowujemy i spożywamy żywność. Ponieważ drugi wielki kryzys - zmiana klimatu - zagraża zdrowiu naszej planety i ludzi, najwyższy czas zastanowić się, w jaki sposób możemy wspólnie przyczynić się do bardziej zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności, którą lubimy. Innowacyjne przetwarzanie żywności jest częścią tego rozwiązania.
Żywność i napoje w Europie są różnorodne, szeroko dostępne i niedrogie, są także jednymi z najbezpieczniejszych na świecie; Jednak patrząc w przyszłość, czy nasza europejska dieta jest wystarczająco zrównoważona i zdrowa? Liczby sugerują, że wciąż jest sporo do zrobienia.
W kompleksowym badaniu Global Burden of Disease szacuje się, że w 2017 r. w UE ponad 950 000 zgonów i ponad 16 mln lat życia DALYs (Disability Adjusted Life Years) – miara liczby utraconych lat zdrowego życia - można było przypisać zagrożeniom żywieniowym wynikającym z niezdrowej diety, zawierającej za mało produktów pełnoziarnistych, owoców, orzechów i nasion i za dużo sodu. Ponadto w UE co roku wytwarza się 88 milionów ton odpadów żywnościowych, podczas gdy około 43 milionów ludzi w UE nie może sobie pozwolić na wysokiej jakości posiłek co drugi dzień. Projekt Covid-19 uwypuklił - i pogłębił - nierówności społeczno-ekonomiczne i ubóstwo w naszym społeczeństwie, dwie z głównych przyczyn złego stanu zdrowia.
Oczywiste jest, że wiele korzyści w kierunku bardziej zrównoważonej diety można osiągnąć dzięki bardziej zrównoważonej produkcji żywności. Proces ten toczy się już w europejskim łańcuchu dostaw żywności, zwłaszcza w europejskim przemyśle przetwórstwa spożywczego, który odgrywa rolę głównego gracza między „farmą” a „widelcem”.
Działania na poziomie produkcji żywności mogą być dźwignią, która przyczynia się do lepszych wyników zdrowotnych, a tym samym do wydłużenia i zdrowszego życia, poprawy zdrowia planety oraz poprawy warunków życia i dobrostanu. Środki obejmują wspieranie bezpieczeństwa żywnościowego i żywieniowego, inwestowanie w bardziej ekologiczne źródła zaopatrzenia, technologie i procesy, stymulowanie zdrowszej i bardziej zrównoważonej diety i zachowań żywieniowych oraz tworzenia miejsc pracy, dochodów i wzrostu gospodarczego.
Konkretnie oznacza to, że przemysł* ponosi wraz z innymi podmiotami w łańcuchu żywnościowym i spoza niego ważną odpowiedzialność za podejmowanie dalszych kroków w zapewnianiu konsumentowi** szerokiego wachlarza i wyboru przystępnych cenowo, wyprodukowanych w zrównoważony sposób i pożywnych opcji żywnościowych, które zachęcają do konsumpcji w odpowiedzialny i zrównoważony sposób. Zapraszam do odwiedzenia strony FoodDrinkEurope, aby zapoznać się z mnóstwem inicjatyw europejskiego sektora produkcji żywności i napojów w tej przestrzeni.
„Działania na poziomie produkcji żywności mogą być dźwignią, która przyczynia się do lepszych wyników zdrowotnych, a tym samym do wydłużenia i zdrowszego życia, poprawy zdrowia planety oraz poprawy warunków życia i dobrostanu.”
Oznacza to, że produkcja żywności nie może być jedynym motorem zmian - my, jednostki i całe społeczeństwo, jesteśmy współodpowiedzialni za troskę o nasze zdrowie osobiste, nasze rodziny i nasze środowisko.
Zmieniający się popyt napędza innowacje
Ludzie coraz bardziej zainteresowani są swoim zdrowiem i zwracają większą uwagę na środowisko, co w coraz większym stopniu przekłada się na ich wybory żywieniowe. Jednocześnie nadal domagają się smacznego, niedrogiego i wygodnego jedzenia. Firmy ciężko pracują, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom i preferencjom konsumentów, a przepisy i produkty są stale udoskonalane.
Podczas gdy niektóre legendarne i tradycyjne przepisy na produkty spożywcze nigdy nie zostaną zmienione (często słusznie!), około połowa produktów spożywczych, które można znaleźć w przeciętnym supermarkecie, zostanie zastąpiona nowymi w ciągu pięciu lat. Przykładowo, w samym tylko 2016 r. ponad 180 000 marek dóbr konsumpcyjnych zostało przeformułowanych ze względów żywieniowych i zdrowotnych.
„Około połowa produktów spożywczych, które można znaleźć dziś w przeciętnym supermarkecie, zostanie zastąpiona nowymi w ciągu pięciu lat”.
Być może nie zauważyliście, ale nasze półki supermarketów zmieniły się znacząco w ostatnich latach:
Często zmiany te pozostawały niezauważone przez konsumentów, którzy kontynuowali kupowanie swoich ulubionych produktów i stopniowo dostosowywali się do nowych gustów.
W innych przypadkach zmiana składu produktów lub wprowadzanie na rynek nowych produktów kończyły się niepowodzeniem z powodu braku akceptacji konsumentów, wynikającego z braku zainteresowania rynkowego, co czyni je nieopłacalnymi ekonomicznie. Na wysoce konkurencyjnym rynku, na którym marże są niskie, firmy, które nie słuchają wystarczająco dobrze konsumenta, poniosą porażkę - konsument pozostaje królem.
(Prze) formułowanie i proces innowacji to proces prób i błędów, który może być złożony i kosztowny. Złożony, ponieważ nie chodzi tylko o usunięcia składnika, ale często o zastąpienie go czymś innym, zapewniającym stabilność produktu, a także smak, konsystencję, bezpieczeństwo i okres przydatności do spożycia. Kosztowne, ponieważ wymaga inwestycji w badania i rozwój, pracochłonnych testów konsumenckich i niepewności co do przyszłych zwrotów.
Znajdowanie ekologicznych i pożywnych alternatyw
W nadchodzących latach w europejskim sektorze produkcji żywności i napojów niewątpliwie będzie więcej innowacji ukierunkowanych na odżywianie, zdrowie i środowisko w funkcji bardziej zrównoważonych systemów żywnościowych, w których przetwarzanie żywności odgrywa niezwykle ważną rolę. Oprócz innowacji produktowych, za kulisami trwają innowacje procesowe, mające na celu zmniejszenie wpływu na środowisko dostaw, produkcji i operacji logistycznych.
Koniec końców udane podejście do zrównoważonej i zdrowej diety znajduje właściwe punkty styku między tym, czego oczekują konsumenci, czego spodziewa się społeczeństwo i tego, co może zapewnić łańcuch żywnościowy.
„Udane podejście do zrównoważonej i zdrowej diety znajduje właściwe punkty styku między tym, czego chcą konsumenci, czego oczekuje społeczeństwo i tego, co może zapewnić łańcuch żywnościowy”.
Będzie to nasza zbiorowa łamigłówka do rozwiązania w ciągu następnych dziesięcioleci, zwłaszcza w dyskusjach na temat Europejskiego Zielonego Ładu, a w szczególności unijnej strategii „od pola do stołu”. Odkrywajmy ekologiczne i pożywne alternatywy - i nie śmiem zapomnieć: smaczne - razem!
Tekst oryginalny: Appetite for change: how innovation in food processing contributes to healthier and more sustainable diets
* bardzo zróżnicowana grupa (ponad 290 000) firm o różnej wielkości, pochodzeniu, kulturach, krajach, kategoriach, możliwościach i wyzwaniach
** bardzo zróżnicowana grupa ludzi o różnych potrzebach i pragnieniach, poglądach, kulturach, statusie społeczno-ekonomicznym
Przeczytaj także
Instytut Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie analizuje popularność żywności pochodzenia roślinnego na rynku europejskim oraz poziom jej akceptacji przez konsumentów. Badania są prowadzone wspólnie z partnerami z uniwersytetów Hohenheim (lider), Aarhus i Turynu, firm Danone i Döhler oraz organizacji pozarządowej ProVeg International w ramach projektu „V-PLACE”.
Spożywanie zbyt dużej ilości soli może mieć znaczący negatywny wpływ na zdrowie, a nowoczesne przetworzone jedzenie zazwyczaj zawiera duże ilości soli, aby poprawić smak i zachowanie.
68% konsumentów na całym świecie uważnie monitoruje ile i jaki rodzaj tłuszczu oraz oleju znajduje się w opakowanej żywności. Badanie potwierdziło, że konsumenci uważnie czytają etykiety, a rodzaj tłuszczu i oleju jest silnym czynnikiem wpływającym na zakup.