Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Jak innowacje w przetwarzaniu żywności mogą przyczynić się do zdrowszej i bardziej zrównoważonej diety?

Kategoria: Składniki Żywności

Jeśli jest jedna rzecz, na którą można mieć nadzieję podczas kryzysu Covid-19, to to, że wielu z nas stało się bardziej świadomych sposobu, w jaki produkujemy i konsumujemy, w tym sposobu, w jaki uprawiamy, przygotowujemy i spożywamy żywność. Ponieważ drugi wielki kryzys - zmiana klimatu - zagraża zdrowiu naszej planety i ludzi, najwyższy czas zastanowić się, w jaki sposób możemy wspólnie przyczynić się do bardziej zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności, którą lubimy. Innowacyjne przetwarzanie żywności jest częścią tego rozwiązania.

Żywność i napoje w Europie są różnorodne, szeroko dostępne i niedrogie, są także jednymi z najbezpieczniejszych na świecie; Jednak patrząc w przyszłość, czy nasza europejska dieta jest wystarczająco zrównoważona i zdrowa? Liczby sugerują, że wciąż jest sporo do zrobienia.

W kompleksowym badaniu Global Burden of Disease szacuje się, że w 2017 r. w UE ponad 950 000 zgonów i ponad 16 mln lat życia DALYs (Disability Adjusted Life Years) – miara liczby utraconych lat zdrowego życia - można było przypisać zagrożeniom żywieniowym wynikającym z niezdrowej diety, zawierającej za mało produktów pełnoziarnistych, owoców, orzechów i nasion i za dużo sodu. Ponadto w UE co roku wytwarza się 88 milionów ton odpadów żywnościowych, podczas gdy około 43 milionów ludzi w UE nie może sobie pozwolić na wysokiej jakości posiłek co drugi dzień. Projekt Covid-19 uwypuklił - i pogłębił - nierówności społeczno-ekonomiczne i ubóstwo w naszym społeczeństwie, dwie z głównych przyczyn złego stanu zdrowia.

Oczywiste jest, że wiele korzyści w kierunku bardziej zrównoważonej diety można osiągnąć dzięki bardziej zrównoważonej produkcji żywności. Proces ten toczy się już w europejskim łańcuchu dostaw żywności, zwłaszcza w europejskim przemyśle przetwórstwa spożywczego, który odgrywa rolę głównego gracza między „farmą” a „widelcem”.

Działania na poziomie produkcji żywności mogą być dźwignią, która przyczynia się do lepszych wyników zdrowotnych, a tym samym do wydłużenia i zdrowszego życia, poprawy zdrowia planety oraz poprawy warunków życia i dobrostanu. Środki obejmują wspieranie bezpieczeństwa żywnościowego i żywieniowego, inwestowanie w bardziej ekologiczne źródła zaopatrzenia, technologie i procesy, stymulowanie zdrowszej i bardziej zrównoważonej diety i zachowań żywieniowych oraz tworzenia miejsc pracy, dochodów i wzrostu gospodarczego.

Konkretnie oznacza to, że przemysł* ponosi wraz z innymi podmiotami w łańcuchu żywnościowym i spoza niego ważną odpowiedzialność za podejmowanie dalszych kroków w zapewnianiu konsumentowi** szerokiego wachlarza i wyboru przystępnych cenowo, wyprodukowanych w zrównoważony sposób i pożywnych opcji żywnościowych, które zachęcają do konsumpcji w odpowiedzialny i zrównoważony sposób. Zapraszam do odwiedzenia strony FoodDrinkEurope, aby zapoznać się z mnóstwem inicjatyw europejskiego sektora produkcji żywności i napojów w tej przestrzeni.

Działania na poziomie produkcji żywności mogą być dźwignią, która przyczynia się do lepszych wyników zdrowotnych, a tym samym do wydłużenia i zdrowszego życia, poprawy zdrowia planety oraz poprawy warunków życia i dobrostanu.”

Oznacza to, że produkcja żywności nie może być jedynym motorem zmian - my, jednostki i całe społeczeństwo, jesteśmy współodpowiedzialni za troskę o nasze zdrowie osobiste, nasze rodziny i nasze środowisko.

Zmieniający się popyt napędza innowacje

Ludzie coraz bardziej zainteresowani są swoim zdrowiem i zwracają większą uwagę na środowisko, co w coraz większym stopniu przekłada się na ich wybory żywieniowe. Jednocześnie nadal domagają się smacznego, niedrogiego i wygodnego jedzenia. Firmy ciężko pracują, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom i preferencjom konsumentów, a przepisy i produkty są stale udoskonalane.

Podczas gdy niektóre legendarne i tradycyjne przepisy na produkty spożywcze nigdy nie zostaną zmienione (często słusznie!), około połowa produktów spożywczych, które można znaleźć w przeciętnym supermarkecie, zostanie zastąpiona nowymi w ciągu pięciu lat. Przykładowo, w samym tylko 2016 r. ponad 180 000 marek dóbr konsumpcyjnych zostało przeformułowanych ze względów żywieniowych i zdrowotnych.

Około połowa produktów spożywczych, które można znaleźć dziś w przeciętnym supermarkecie, zostanie zastąpiona nowymi w ciągu pięciu lat”.

Być może nie zauważyliście, ale nasze półki supermarketów zmieniły się znacząco w ostatnich latach:

  • Wiele produktów codziennego użytku zostało dostosowanych (przeformułowanych lub odnowionych), aby zawierały mniej kalorii, soli, dodatku cukrów i tłuszczów nasyconych.
  • Do zup, bulionów i sosów dodano więcej świeżych warzyw i roślin strączkowych.
  • Produkty pełnoziarniste, takie jak chleb i makaron, rozwinęły się w szybkim tempie.
  • Firmy działające w kategoriach, takich jak napoje bezalkoholowe i przekąski, przeszły ogromną zmianę w swoim portfolio produktów - przesunęły się bardziej w kierunku „z korzyścią dla Ciebie”.
  • Konsumenci z alergiami pokarmowymi mają obecnie do dyspozycji szerszą gamę produktów „wolnych od” niż wcześniej.
  • Do żywności dodano niezbędne witaminy i minerały, takie jak witamina D w margarynie, za pomocą techniki przetwarzania żywności zwanej „wzbogacaniem”, pomagającej radzić sobie z niedoborami składników odżywczych w populacji.
  • Wprowadzono nowe innowacyjne produkty odżywcze i nowatorskie składniki funkcjonalne, w tym te przyczyniające się do zmniejszenia śladu środowiskowego.
  • Wzrosła liczba produktów żywnościowych pochodzenia roślinnego i organicznych.

Często zmiany te pozostawały niezauważone przez konsumentów, którzy kontynuowali kupowanie swoich ulubionych produktów i stopniowo dostosowywali się do nowych gustów.

W innych przypadkach zmiana składu produktów lub wprowadzanie na rynek nowych produktów kończyły się niepowodzeniem z powodu braku akceptacji konsumentów, wynikającego z braku zainteresowania rynkowego, co czyni je nieopłacalnymi ekonomicznie. Na wysoce konkurencyjnym rynku, na którym marże są niskie, firmy, które nie słuchają wystarczająco dobrze konsumenta, poniosą porażkę - konsument pozostaje królem.

(Prze) formułowanie i proces innowacji to proces prób i błędów, który może być złożony i kosztowny. Złożony, ponieważ nie chodzi tylko o usunięcia składnika, ale często o zastąpienie go czymś innym, zapewniającym stabilność produktu, a także smak, konsystencję, bezpieczeństwo i okres przydatności do spożycia. Kosztowne, ponieważ wymaga inwestycji w badania i rozwój, pracochłonnych testów konsumenckich i niepewności co do przyszłych zwrotów.

Znajdowanie ekologicznych i pożywnych alternatyw

W nadchodzących latach w europejskim sektorze produkcji żywności i napojów niewątpliwie będzie więcej innowacji ukierunkowanych na odżywianie, zdrowie i środowisko w funkcji bardziej zrównoważonych systemów żywnościowych, w których przetwarzanie żywności odgrywa niezwykle ważną rolę. Oprócz innowacji produktowych, za kulisami trwają innowacje procesowe, mające na celu zmniejszenie wpływu na środowisko dostaw, produkcji i operacji logistycznych.

Koniec końców udane podejście do zrównoważonej i zdrowej diety znajduje właściwe punkty styku między tym, czego oczekują konsumenci, czego spodziewa się społeczeństwo i tego, co może zapewnić łańcuch żywnościowy.

Udane podejście do zrównoważonej i zdrowej diety znajduje właściwe punkty styku między tym, czego chcą konsumenci, czego oczekuje społeczeństwo i tego, co może zapewnić łańcuch żywnościowy”.

Będzie to nasza zbiorowa łamigłówka do rozwiązania w ciągu następnych dziesięcioleci, zwłaszcza w dyskusjach na temat Europejskiego Zielonego Ładu, a w szczególności unijnej strategii „od pola do stołu”. Odkrywajmy ekologiczne i pożywne alternatywy - i nie śmiem zapomnieć: smaczne - razem!

 

Tekst oryginalny: Appetite for change: how innovation in food processing contributes to healthier and more sustainable diets

 

* bardzo zróżnicowana grupa (ponad 290 000) firm o różnej wielkości, pochodzeniu, kulturach, krajach, kategoriach, możliwościach i wyzwaniach

** bardzo zróżnicowana grupa ludzi o różnych potrzebach i pragnieniach, poglądach, kulturach, statusie społeczno-ekonomicznym

Autor:Dirk Jacobs
Dirk Jacobs
Zastępca Dyrektora Generalnego w FoodDrinkEurope
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Dieta i zdrowie

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.