W poniedziałek 26 lutego 2024 r., firma Family Dollar Stores LLC przyznała się do postawionych jej zarzutów obejmujących przechowywanie żywności, leków, wyrobów medycznych oraz kosmetycznych w niehigienicznych warunkach, spowodowanych obecnością gryzoni w centrum dystrybucyjnym firmy w West Memphis w stanie Arkansas.
Na firmę nałożono karę grzywny w wysokości 41 675 000 dolarów, która na dzień 26 lutego 2024 r. jest największą w historii USA karą pieniężną w sprawie dotyczącej bezpieczeństwa żywności. Zawarta ugoda obejmuje dodatkowo spełnienie przez Family Dollar i Dollar Tree rygorystycznych wymogów korporacyjnych w zakresie zgodności i sprawozdawczości przez następne trzy lata.
Wcześniejsze ostrzeżenia
Jak wykazało dochodzenie, już w sierpniu 2020 r. firma zaczęła dostawać pierwsze raporty o problemie dotyczącym mysz i innych szkodników w dostawach do sklepów, a pod koniec 2020 roku niektóre ze sklepów zgłosiły obecność gryzoni i widoczne uszkodzenia produktów w dostawach pochodzących z magazynu firmy. Dodatkowo poinformowano, że nie później niż w styczniu 2021 r. część pracowników była już świadoma naruszenia Federalnej Ustawy o Żywności, Lekach i Kosmetykach (FDCA) w związku z zafałszowaniem przechowywanych w magazynie produktów. Zakład przyznał się do winy oraz do faktu, że regulowane przez FDA produkty magazynowane w niespełniającym warunków centrum dystrybucyjnym w Arkansas wysłano do ponad 400 sklepów Familly Dollar w Alabamie, Missouri, Mississippi, Luizjanie, Arkansas i Tennessee.
Zakład kontynuował wysyłkę artykułów objętych regulacjami FDA do stycznia 2022 r., kiedy to inspektorzy FDA odkryli obecność zarówno żywych, martwych jak i rozkładających się gryzoni, ich odchodów, śladów obgryzania i mysich gniazd. Przeprowadzona później fumigacja doprowadziła do zwalczenia 1270 gryzoni.
W połowie lutego 2022 r., spółka wycofała dobrowolnie wszystkie leki, wyroby medyczne, kosmetyki oraz produkty żywnościowe przeznaczone dla ludzi i zwierząt sprzedawane od 1 stycznia 2021 roku w 404 sklepach obsługiwanych przez niespełniające wymogów centrum dystrybucyjne.
Źródło: https://www.justice.gov/opa/pr/family-dollar-stores-llc-pleads-guilty-holding-consumer-products-under-insanitary-conditions
Zespół FoodFakty na bieżąco prowadzi monitoring zafałszowań żywności, suplementów diety i opakowań w bazie Probase 360. Klienci bazy codziennie otrzymują alert o produktach zafałszowanych i mogą niezwłocznie podejmować działania prewencyjne oraz korzystać z modułu analitycznego bazy.
Dowiedz się więcej o Strefie Managera i narzędziach ProBase 360.