Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Nowe banderole będą stosowane od 1 lipca 2021 r. Czas pomiędzy 1 lipca a 31 grudnia 2021 r., to okres przejściowy, kiedy to można nanosić znaki o nowym bądź dotychczasowym wzorze, a także sprowadzać do Polski wyroby winiarskie opatrzone starymi lub nowymi banderolami. Do końca roku 2021 przedsiębiorstwa będą stopniowo przystosowywały urządzenia banderolujące do nowych sposobów oznaczania.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, naniesione na opakowania znaki akcyzy o starym wzorze, będą ważne do 30 czerwca 2022 r. Ministerstwo Finansów ma jednak możliwość wydania rozporządzeń wydłużających ten czas o rok, tj. do dnia 30 czerwca 2023 r., a w razie potrzeby, później, o kolejne lata. Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa już powiadomił Ministerstwo o konieczności wydłużenia okresu ważności starych banderol. Nasza organizacja będzie monitorowała sytuację na rynku, informowała o niej Ministerstwo Finansów oraz wnioskowała o wydanie odpowiednich decyzji.
Skąd ta zmiana?
Część podmiotów, głównie małych przedsiębiorstw z branży winiarskiej, od dawna chciało całkowitego zniesienia obowiązku umieszczenia znaków akcyzy. Powodem miały być problemy generowane przez proces naklejania. Ministerstwo Finansów twardo stoi jednak na stanowisku, że banderole są potrzebne – ich likwidacja byłaby niezwykle ryzykowna zarówno dla Skarbu Państwa, jak i dla legalnie działających firm.
Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił do ministra finansów z wnioskiem o zmianę wzoru znaku banderoli i miejsca, w którym może być umieszczana. Resort się zgodził - zimą wydał rozporządzenie, które wprowadza zmiany od 1 lipca.
Mniejsze banderole i w różnych miejscach na butelce
Nowe banderole, które pojawią się na winach i cydrach w przyszłym miesiącu, będą mieć wielkość 50 mm na 16 mm. Będą tym samym znacznie mniejsze niż te aktualnie umieszczane na winach (160 mm na 16 mm dla butelek powyżej 0,5l i wymiary 110 mm na 14 mm dla butelek mniejszych).
Nowością będzie to, że nowe banderole są przekazywane do firm winiarskich w wersji samoprzylepnej bądź bez warstwy klejowej. To ułatwienie dla wielu producentów. Odbiorców wina nie powinno zaś niepokoić, że papier, z którego wykonane są banderole, będzie inny. W razie wątpliwości co do legalności znaku, łatwo będzie go sprawdzić, skanując umieszczony na nim kod 2D.
Stare banderole cały czas ważne
Między 1 lipca a 31 grudnia będzie obowiązywać okres przejściowy. Wtedy producenci i importerzy mogą naklejać zarówno stare jak i nowe znaki. Z obecnych przepisów wynika, że umieszczone na już wyprodukowanych butelkach stare banderole będą ważne do 30 czerwca 2022 r. Ministerstwo Finansów ma jednak możliwość wydania rozporządzeń wydłużających ten czas o rok, a w razie potrzeby nawet o kolejne lata.
Źródło: ZP PRW
Przeczytaj także
Rosnąca popularność polskich win sprawiła, że coraz więcej osób rozważa założenie własnych winnic. Przed podjęciem decyzji o założeniu winnicy i rozpoczęciu produkcji wina warto zapoznać się z wymogami nałożonymi na winiarzy przez polskie przepisy. Mimo że mali producenci mogą liczyć na wiele ułatwień, to formalności których należy dopełnić jest dość dużo.
Produkcja w UE winogron stołowych spadnie o 11% do 1,4 mln t, głównie z powodu spadku produkcji we Włoszech.
Polska jest jednym z największych producentów jabłek w Unii Europejskiej. Odpowiednie warunki klimatyczne do uprawy jabłek, dają nam szansę na wyrób cydru na dużą skalę. Na przeszkodzie stoją jednak przepisy, które w znaczny sposób ograniczają produkcję.