Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Nowe europejskie przepisy dotyczące oficjalnych kontroli w branży spożywczej – część II

Kategoria: Prawo Żywnościowe

15 marca 2017 r. Parlament Europejski przyjął Rozporządzenie 2017/625 dotyczące urzędowych kontroli żywności i pasz – większość z tych przepisów wejdzie w życie w grudniu 2019 r. Nowe prawo wprowadza pewne zmiany w dotychczasowych regulacjach. Sprawdź też: Nowe europejskie przepisy dotyczące oficjalnych kontroli w branży spożywczej – część I

Zmiany w przepisach część II:

Urzędowe kontrole żywności importowanej

Nowe Rozporządzenie upraszcza system kontroli żywności importowanej, kładąc większy nacisk na analizę konkretnych rodzajów ryzyka. Podczas gdy do tej pory obowiązywały w tej kwestii odrębne przepisy, nowe prawo wprowadza jednolite wymagania dotyczące wszystkich typów żywności i pasz.

Jeden punkt kontrolny na granicy

Bardzo ważnym uproszczeniem jest ustanowienie Punktów Kontroli Granicznej dla wszystkich urzędowych kontroli, które zastępują istniejące do tej pory dwa odrębne punkty kontrolne:

  1. Punkty Kontroli Granicznej dla importowanych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego
  2. Miejsca Wprowadzenia dla niektórych rodzajów żywności i pasz podlegających bardziej restrykcyjnym kontrolom

Ogólne zasady prowadzenia urzędowych kontroli

Artykuły od 47 do 51 Rozporządzenia regulują wiele aspektów dotyczących przeprowadzania urzędowych kontroli importowanej żywności i pasz:

  • Zwierzęta i towary podlegające kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej: wymienione są tu ogólne kategorie, takie jak „zwierzęta”, „produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego”, „rośliny” itp.
  • Zwierzęta i towary zwolnione z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej: niektóre gatunki zwierząt i rodzaje towarów są wyłączone z kontroli granicznych. Przykładem mogą być zwierzęta przeznaczone na cele naukowe czy żywność przewożona przez pasażerów na własny użytek.
  • Kontrole urzędowe w punktach kontroli granicznej: artykuł definiuje trzy rodzaje kontroli (dokumentacji, identyfikacyjne i bezpośrednie) oraz określa towary, w przypadku których konieczne są kontrole bezpośrednie. Za priorytetowe uznane są kontrole przesyłek zawierających żywe zwierzęta.
  • Świadectwa i dokumenty towarzyszące przesyłkom i podzielonym przesyłkom: zwierzęta i towary muszą posiadać dokumentację wystawioną przez odpowiednie organy.
  • Przepisy szczególne dotyczące kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej:z założenia przesyłki podlegają kontroli odpowiednich organów w punktach kontroli granicznej i mogą być wpuszczone na teren UE tylko, jeśli spełniają wymogi narzucone przez przepisy dotyczące żywności i pasz. Zasada ta nie dotyczy jednak m.in. przypadków, w których:
  • organy kontrolne zezwolą przewoźnikowi importowanej żywności na dalszy transport do miejsca przeznaczenia w czasie oczekiwania na wyniki inspekcji
  • urzędowe kontrole przeprowadzane są w punkcie kontroli granicznej innym niż punkt, do którego dotarła przesyłka
  • urzędowe kontrole mogą być przeprowadzone przez inne organy, takie jak agencje celne bądź organy ścigania

Obowiązkowa dokumentacja eksportowa

W przypadku eksportu żywności i pasz właściwe organy muszą wydać dokumenty zawierające wszystkie informacje związane z urzędowymi kontrolami, niezależnie od tego czy były one prowadzone przez ten sam bądź inny organ. Certyfikaty mogą być wystawione jedynie przez odpowiednio przeszkolonych i bezstronnych urzędników, w przypadku których nie ma ryzyka konfliktu interesów i tylko wówczas, gdy dokumentacja jest kompletna. Sami urzędnicy również podlegają oficjalnym kontrolom. Niektóre rodzaje żywności, takie jak produkty roślinne, wymagać mogą atestów, w tym informacji dotyczących certyfikatów produkcji ekologicznej oraz chronionych nazw pochodzenia.

Obowiązkowa dokumentacja importowa

Jeśli chodzi o żywności importowaną, Rozporządzenie wprowadza nowy dokument zatytułowany „Wspólny Zdrowotny Dokument Wyjścia” (ang. Common Health Entry Document, CHED), który zawiera wszystkie informacje niezbędne do identyfikacji danej przesyłki oraz miejsca jej przeznaczenia. Dokładny format CHED, jak również stawiane w nim minimalne wymagania, zostaną zdefiniowane przez kolejne przepisy, które najprawdopodobniej zostaną zaakceptowane przez Komisję Europejską w drugim kwartale 2019 r.

Czytaj dalej: Nowe europejskie przepisy dotyczące oficjalnych kontroli w branży spożywczej – część III

Źródła:

Autor: Wojciech Grodzicki

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.