Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Nowelizacja ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych – jakie zmiany przewiduje projekt? - Abstrakt artykułu

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi złożył projekt nowelizacji ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z informacją zamieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej Rady Ministrów celem planowanych zmian jest przede wszystkim zwiększenie efektywności nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych. Niniejsze opracowanie ma na celu przybliżenie planowanych zmian oraz szczegółowe omówienie niektórych z nich.

Ogólny kierunek zmian

W pierwszej kolejności wskazać należy, że projekt nowelizacji Ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2178 ze zm.) doprecyzowuje jej regulacje w miejscach, które do tej pory mogły budzić wątpliwości interpretacyjne. Dodatkowo, z uwagi na objęcie przez IJHARS nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych w obrocie detalicznym nowelizacja ma rozszerzyć treść niektórych przepisów dostosowując je do aktualnego stanu prawnego, np. poprzez uzupełnienie definicji artykułów rolno-spożywczych o pasze przeznaczone dla zwierząt domowych, wprowadzenie instytucji anonimowego pobrania próbki czy wprowadzenie definicji zakupu kontrolnego oraz sprzedaży na odległość (o czym szerzej mowa poniżej). W związku z koniecznością realizacji zadań z zakresu nadzoru nad wprowadzaniem do obrotu materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością IJHARS nabędzie także kompetencje stosowania dodatkowych sankcji, np. nałożenia zakazu wprowadzenia do obrotu czy nakazu zmiany oznakowania materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością. 

 

Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem: 

STREFA MANAGERA: NOWELIZACJA USTAWY O JAKOŚCI HANDLOWEJ ARTYKUŁÓW ROLNO-SPOŻYWCZYCH – JAKIE ZMIANY PRZEWIDUJE PROJEKT?

 W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:

  • Raporty Food Risk
  • Opracowania Prawne naszych Ekspertów
  • Tablicę Managera Food Fraud i Food Risk
  • Zestawienia dostawców dla przemysłu spożywczego
  • A wkrótce dedykowane webinaria, szkolenia, warsztaty – śledź nowe elementy wpisując w pole szukaj Strefa Managera

>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<

Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl

 

Wybierz obszar: Inspekcje Państwowe Prawo żywnościowe

Autor: Gabriela Łuniewska

Gabriela Łuniewska

Prawnik w Centrum Prawa Żywnościowego A. Szymecka-Wesołowska, D. Szostek Sp.j.

Przeczytaj także

  • 14.12.2020

    Opłaty związane z przeprowadzaniem urzędowych kontroli - Abstrakt artykułu

    Przedsiębiorstwa działające na rynku spożywczym są zobowiązane do spełniania wielu wymogów prawa żywnościowego, w tym w szczególności do zapewnienia bezpieczeństwa wprowadzanych do obrotu produktów. Powyższy obowiązek dotyczy każdego przedsiębiorstwa, które rzeczywiście wykonuje określone czynności, w szczególności takie jak: wytwarzanie lub dostawa surowców, wytwarzanie produktu finalnego, pakowanie, przepakowywanie, magazynowanie, transport, dystrybucja, dostawa.

    Czytaj więcej
  • 24.11.2020

    Tymczasowe zmiany w urzędowej kontroli produkcji ekologicznej - Abstrakt artykułu

    Rozporządzeniem 2020/977 wprowadzono pewne odstępstwa w odniesieniu do warunków przeprowadzania urzędowych kontroli w rolnictwie ekologicznym. Początkowo zmiany te miały obowiązywać do 30 września 2020 r., a niektóre do 31 grudnia 2020 r., jednakże rozporządzeniem wykonawczym 2020/1667 z dnia 10 listopada 2020 r. Komisja przedłużyła stosowanie wszystkich odstępstw do dnia 1 lutego 2021 r. 

    Czytaj więcej
  • 12.11.2020

    Warunki posługiwania się oznaczeniem „Produkt polski” - Abstrakt artykułu

    W dzisiejszym świecie coraz częściej zwraca się uwagę na jakość żywności i jej wpływ na zdrowie. Modne staje się propagowanie produktów jak najmniej przetworzonych, bardziej naturalnych, a często także o konkretnym pochodzeniu. Pochodzenie żywności i jej składników wydaje się być istotnym wyróżnikiem decydującym o postrzeganiu danego produktu przez odbiorców.

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn