Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Opakowania, które chronią produkt i zdrowie

Kategoria: Opakowania

Pandemia Covid-19 przypomniała, że opakowania przede wszystkim mają chronić pakowane produkty i spowodowała rozwój nowych rozwiązań, które być może zostaną z nami na dłużej.

Producenci opakowań dostrzegają, jak w obecnej sytuacji zmieniają się priorytety konsumentów. W miejsce ekologii, priorytetem stało się dobre zabezpieczenie żywności poprzez opakowanie, które stanowi barierę dla wirusów i bakterii. Dzięki temu żywność jest dłużej świeża i bezpieczna do spożycia. Nadejście pandemii koronawirusa i lockdown mocno wpłynęły również na zachowania Polaków związane z zakupami. Wiele osób, z obawy o swoje zdrowie, przeniosło się z zakupami do sieci. Spowodowało to wzrost wykorzystania opakowań w sprzedaży e-commerce. Niepokój o bezpieczeństwo i strach przed zamknięciem sklepów przyczyniły się do zwiększenia popytu na szczelnie zapakowane artykuły żywnościowe. Opakowania z tworzyw sztucznych odgrywają więc kluczową rolę w zapewnieniu skutecznej ochrony sanitarno-epidemiologicznej produktów, a w konsekwencji – samych konsumentów.

Od momentu wybuchu pandemii odnotowaliśmy wyraźny wzrost zapotrzebowania na produkty opakowaniowe – m.in. opakowań do mięsa. Inną grupę produktów stanowią opakowania do dań gotowych i dań na wynos, które w czasie pandemii i ograniczonej działalności branży gastronomicznej odgrywają duże znaczenie umożliwiając dostarczenie gotowych dań bezpośrednio do konsumentów – mówi Anita Frydrych, dyrektor działu rozwoju technologii tworzyw sztucznych i funduszy unijnych, KGL S.A. i podkreśla, że w dobie pandemii branża opakowaniowa odgrywa znaczącą rolę z perspektywy zaopatrzenia w żywność całego społeczeństwa.

Wzrost udziału w rynku opakowań dla przemysłu spożywczego, farmaceutycznego i kosmetycznego obserwuje też Michał Sikorski, kierownik działu rozwoju badawczo-naukowego KB Folie Polska Sp. z o.o. – Wzrosło zapotrzebowanie na większe opakowania, a także te do żywności opakowanej hermetycznie.

Większemu zapotrzebowaniu towarzyszy wdrażanie nowych, niekiedy zaskakujących rozwiązań

Czas Covid-19 pokazał, iż do ekologicznego aspektu opakowania dochodzi również jego bezpieczeństwo i czystość. Już teraz część przewoźników odbierając paczki od klientów i segregując je na sortowniach, poddaje je procesowi ozonowania w celu pozbycia się wirusów i bakterii z ich powierzchni. Działania ich są szybką odpowiedzią na sytuacje z jaką przyszło nam się zmierzyć. Firmy kurierskie w ten sposób walczą również o klientów dając im wartość dodaną do usługi podstawowej. To wyraźny sygnał, że potrzeby konsumentów w czasie pandemii znacznie się zmieniły. Patrząc na to, jak wiele firm na świecie decyduje się na badania nad tym zagadnieniem i jak wiele z nich inwestuje w technologie pozwalające dostarczyć mikrobiologicznie czysty produkt, możemy być pewni, że takie rozwiązanie wejdzie do standardów sprzedaży. Klienci z pewnością wybiorą produkt, który poza udanym unboxingiem, jego ekologiczną odsłoną będzie spełniał najwyższe standardy czystości i bezpieczeństwa. Sami wprowadziliśmy na rynek totalną nowość – wiórka papierowe powleczone preparatem biobójczym. Mają one dodatkową funkcję w postaci powłoki wiruso-, bakterio- i grzybobójczej zapewniającej czystość paczki i produktów. Oczywiście sama powłoka jest również eko. Konsument otrzymuje zatem nie tylko bezpieczeństwo swojego produktu w pełni ekologicznej wersji – mówi Patrycja Bylak, COO firmy Rbeco.

Podczas pandemii opakowania wracają do podstawowej, ochronnej funkcji, chroniąc dodatkowo osoby, które je przemieszczają w łańcuchu logistycznym – np. poprzez stosowanie powłok bakterio- i wirusobójczych. Pojawiły się też nowe opakowania – np. do przewożenia testów medycznych – zauważa Marek Świś, dyrektor ds. produkcji firmy Plast-Farb.

W okresie pandemii opakowania spełniają szczególnie ważną rolę dla bezpieczeństwa żywności. Większość opakowań uniemożliwia lub znacząco ogranicza możliwość przeniknięcia bakterii, grzybów i innych mikroorganizmów do zapakowanego produktu spożywczego. Funkcję ochronną mogą wzmacniać wewnętrzne i zewnętrzne powłoki aktywne antymikrobiologicznie. Warto tu wspomnieć o prowadzonym przez stowarzyszenie Natureef projekcie badawczym FreshInPac, którego celem jest opracowanie i selekcja najskuteczniejszych powłok aktywnych, ograniczających rozwój mikrobów – mówi Krzysztof Janiak, dyrektor zarządu CDM Sp. z o.o., członek zarządu stowarzyszenia Natureef.

 

Opakowania chronią jednak nie tylko przed wirusami

Opakowanie, oprócz zabezpieczenia przed zanieczyszczeniem, ma również na celu zabezpieczenie przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych tj. wilgoci, tlenu, działaniem obcych zapachów, co ma ogromne znaczenie w przypadku produktów wrażliwych na utlenianie oraz będące efektem znacznej zawartości tłuszczy (np. orzechy). Równocześnie ochrona ta działa w drugą stronę zabezpieczając produkt przed utratą utraty aromatu (np. kawy, herbaty aromatyzowane). Opakowanie może również chronić przed wpływem światła lub promieniowania UV, co jest ważne np. w przypadku czekolady, która może ulegać odbarwianiu lub matowieniu – wyjaśnia Michał Sikorski.

Co do konkretnych produktów, to chronimy nie tylko konsumenta stosując powłoki bakterio- i wirusobójcze. Nasze opakowania logistyczne chronią zawartość przed wilgocią i zniszczeniem. Folia biało-czarna lub folia z filtrami UV chroni przed światłem, a opakowania do przesyłek wartościowych (koperty do pieniędzy) chronią przed manipulacją i kradzieżą zawartości – wylicza Marek Świś.

Nie można przy tym zapominać o ciągłym rozwoju technologicznym w zakresie ochrony żywności przed psuciem, co w skali całej gospodarki ma ogromne znaczenie ekonomiczne. Ciekawe spojrzenie na ten temat prezentuje projekt "STOP waste – SAVE food" zrealizowany w Wiedniu. Podczas jednego z webinarium stowarzyszenia Natureef jego wyniki omówiła Gudrun Obersteiner z wiedeńskiego Universität für Bodenkultur. Zauważa ona, że marnowanie żywności w skali świata odpowiada za tak ogromny wpływ na emisję gazów cieplarnianych, że gdyby w jego miejsce podstawić jakiś kraj, to więcej tych substancji emitowałyby tylko Chiny i USA. Co istotne, niemal połowa żywności marnuje się już w gospodarstwach domowych, podczas przechowywania i obróbki żywności. Twórcy projektu przeanalizowali zachowania konsumentów. Okazało się, że niewielu z nich zwraca uwagę na ochronne funkcje opakowań. Wiele osób woli kupić wędliny zawinięte w dostępny w sklepie papier zamiast w plastikowym opakowaniu lub wyjmuje w domu produkty i przechowuje je luzem, albo przekłada do własnych opakowań twierdząc, że tak dłużej zachowają świeżość.

Nijak ma się to do wyników badań i wysiłków producentów, którzy wprowadzają innowacje mające na celu przedłużenie okresu przechowywania żywności. A tych jest niemało, co pokazują rozwiązania np. firmy CDM.

Wykorzystujemy w 100 proc. recyklowalne folie PP i PE, folie biodegradowalne oraz biodegradowalny papier barierowy. Stosujemy powłoki antyfogowe i aktywne, wykonujemy precyzyjną, kalkulowaną mikroperforację laserową do wymiany gazowej. Wszystko po to, aby ograniczyć straty wynikające z psujących się produktów i zapewnić konsumentowi bezpieczną, efektownie wyglądającą i smaczną żywność – wylicza Krzysztof Janiak z firmy CDM.

Mimo, że podczas pandemii bezpieczeństwo zyskuje na znaczeniu, to rynek cały czas domaga się, aby opakowanie pomagało sprzedać towar. A to niekoniecznie idzie w parze z ekologią, co dostrzegają sami przedstawiciele branży opakowaniowej.

Weźmy na przykład markowe czekoladki. Ich opakowanie składa się z bardzo wielu elementów: najpierw mamy opakowania transportowo-logistyczne (kartony, stretch, palety). Potem, na półce w sklepie jest opaska z papieru, a dalej zadrukowana folia. Konsument kupuje czekoladki i zdejmuje opakowanie papierowe, rozcina folię, a w środku znajduje jeszcze papierową tackę, a na niej każdą czekoladkę osobno zawiniętą w folię. Kolejny drastyczny przykład pakowania to ryby (np. łosoś), gdzie masa wszystkich opakowań produktu zrównuje się z masą jego zawartości. W naszej ocenie działaniami prawno-organizacyjnymi bardziej promowane powinny być aspekty ekologiczne opakowania, czyli odpowiednia masa opakowania, to czy nadaje się do recyklingu, prawidłowe oznakowanie i być może wielokrotność użycia. Chodzi o to, żeby jak najwięcej firm wdrażało przemyślane systemy pakowania dzięki temu, że to im się po prostu opłaca – mówi Marek Świś.

Wybierz obszar: Koronawirus Opakowania

Autor: Natureef

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn