Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Pogorszenie wyników finansowych branży młynarskiej

Kategoria: Biznes

Silny wzrost kosztów ogółem

Według danych Pont-Info, w I połowie 2019 r. przychody firm zajmujących się wytwarzaniem produktów przemiału zbóż, zatrudniających co najmniej 10 osób, zwiększyły się o 5,7% wobec analogicznego okresu przed rokiem do 3,46 mld zł, zaś w przeliczeniu na 1 przedsiębiorstwo aż o 23%. Niemniej, wzrost kosztów ogółem był jeszcze silniejszy i wyniósł ponad 10% w relacji rocznej do 3,42 mld zł, a w przeliczeniu na 1 firmę - 28%.

Wyższa dynamika zmian kosztów niż przychodów przełożyła się na mniejszą zyskowność przedsiębiorstw. Przeciętna stopa zysku brutto spadła z 4,69% w I połowie 2018 r. do 1,02% w I połowie 2019 r., zaś stopa zysku operacyjnego z 5,69% do 4,16%. Wartości te są znacznie niższe niż przeciętnie w latach 2015-2018.

Większe koszty wynikały przede wszystkim z relatywnie wysokich cen surowca. Według danych MRiRW w I półroczu 2019 r. ceny zbóż konsumpcyjnych były od 20 do 24% wyższe niż w analogicznym okresie 2018 r. Ale nie był to jedyny składnik kosztowy, który miał wpływ na wyniki finansowe młynów. Koszty wynagrodzeń, które mają około 9-proc. udział w kosztach operacyjnych, wzrosły o prawie 10% w relacji rocznej, zaś koszty energii o 14% (ale ich udział w kosztach operacyjnych to niespełna 2%).

Niższy wolumen przemiału ziarna

Po stronie przychodowej, wyższe niż przed rokiem były ceny zbytu mąki, niemniej wolumen przemiału ziarna obniżył się. Według GUS, w I połowie 2019 r. do skupu trafiło o ponad 20% mniej pszenicy niż przed rokiem (łącznie 1,8 mln t) oraz o 11% mniej żyta (łącznie 0,2 mln t). Ceny sprzedaży mąki piekarniczej pszennej, w zależności od typu, były zaś od 15 do 20% wyższe wobec I półrocza 2018 r.

Tegoroczne szacunki

W II połowie 2019 r. warunki rynkowe dla firm z branży prawdopodobnie będą już lepsze niż w II połowie 2018 r. Według szacunków francuskiej firmy analitycznej Tallage, produkcja pszenicy w Polsce w bieżącym roku jest o około 9% wyższa wobec 2018 r., zaś udział pszenicy o parametrach konsumpcyjnych w całkowitych zbiorach tego zboża ma wynieść 60%, czyli tyle, ile w ubiegłym sezonie. Wobec powyższego, produkcja pszenicy konsumpcyjnej może sięgnąć 6,4 mln t wobec 5,9 mln t sezon wcześniej. Ceny pszenicy w skupie w lipcu i sierpniu br. były o ponad 6% niższe wobec analogicznego okresu przed rokiem, zaś żyta o około 1%. W połowie września skala spadku sięgnęła już 15%. Wiele wskazuje na to, że w całym sezonie 2019/20 ceny skupu będą niższe niż w sezonie poprzednim.

Źródło: www.agronomist.pl

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Marta Skrzypczyk
dyrektor biura analiz makroekonomicznych sektora agro
Rynek zbóż i oleistych
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł piekarski

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.