Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Prawdy i mity na temat na temat odwołań w prawie żywnościowym

Kategoria: Prawo Żywnościowe

W ciągu ostatniego miesiąca usłyszałem wiele różnych sformułowań na temat odwołań od decyzji organów administracji nakładających kary na przedsiębiorców. Część z nich nie ma nic wspólnego z prawdą, co więcej stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami, część jednak jest prawdziwa, ale nie do końca. W niniejszym cyklu będę chciał rozwiać państwa wątpliwości w tym temacie i odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Tak jak napisałem na wstępie te pytania, czy też zagadnienia, które będę opisywał, pochodzą od Państwa.Nie odwołuję się od nałożonej na mnie kary, bo jak się odwołam to mogę dostać wyższą?

Stwierdzenie to jest nieprawdziwe, a co więcej jest sprzeczne z obowiązującym prawem. W postępowaniu administracyjnym obowiązuje zasada zakazu reformationis in peius. Co to znaczy?

Postępowanie prowadzone przez organy kontroli to jest postępowanie administracyjne, które uregulowane jest w Kodeksie postępowania administracyjnego. Oznacza to, iż organy prowadzące postępowanie muszą przestrzegać przepisów kodeksu. Sprawa odwołań od decyzji uregulowana jest w rozdziale 10 Kodeksu postępowania administracyjnego, który zatytułowany jest po prostu „odwołania”.

W tymże rozdziale znajduje się artykuł 139, który brzmi: „Organ odwoławczy nie może wydać decyzji na niekorzyść strony odwołującej się, chyba że zaskarżona decyzja rażąco narusza prawo lub rażąco narusza interes społeczny”. Tłumacząc to na bardziej przystępny język organ odwoławczy przykładowo Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych, co do zasady, nie może zmienić kary nałożonej przez Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczej na wyższą.

W związku z tym nie należy się obawiać składania odwołania, w najgorszym wypadku nasze odwołanie nie zostanie uwzględniony i organ odwoławczy utrzyma w mocy karę nałożoną na nas przez organ pierwszej instancji. Czyli przykładowo Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych nałożył na nas (nasze przedsiębiorstwo) karę dwadzieścia tysięcy złotych, my złożyliśmy odwołanie, które nie zostało uwzględnione, czyli utrzymana w mocy została decyzja organu pierwszej instancji. Oznacza to, że musimy zapłacić wcześniej nałożoną na nas karę. 

Co istotne wniesienie odwołania powoduje, że nie musimy od razu płacić kary. Karę zapłacimy dopiero po zakończeniu postępowania przez organ odwoławczy, o ile oczywiście decyzja zostanie utrzymana w mocy.

Wybierz obszar: Prawo żywnościowe

Autor: Paweł Borek

Paweł Borek

Paweł Borek – absolwent Uniwersytetu Gdańskiego, radca prawny. Pracował m.in. w Samorządowym Kolegium Odwoławczym w Gdańsku, kancelariach prawnych, był szefem działu prawnego Spółki Irlandzkiej, która sprzedawała suplementy diety na terenie Europy.

Obecnie prowadzi kancelarię BOREKLegal, w ramach której doradza przedsiębiorcom działającym w branży żywnościowej. Reprezentuje klientów przed organami administracji (inspekcje sanitarne, inspekcje handlowe, IJHARS, UOKiK) a także sądami administracyjnymi. Autor publikacji z zakresu prawa żywnościowego w prasie krajowej oraz zagranicznej (European Food and Feed Law Review). Członek Food Lawyers Network organizacji skupiającej prawników z całego świata zajmujących się prawem żywnościowym.

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.