Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Produkty mleczarskie z USA

Kategoria: Biznes

USA trzecie na świecie

Stany Zjednoczone są trzecim największym eksporterem produktów mleczarskich na świecie po Unii Europejskiej i Nowej Zelandii. Według FAO w 2017 r. z tego kraju na rynki zewnętrzne sprzedano produkty mleczarskie, które w ekwiwalencie mleka wyniosły 10,7 mln t, co stanowiło 15% światowego obrotu produktami mleczarskimi. Udział eksportu w krajowej produkcji produktów mleczarskich stanowił natomiast 11%.

Duży wzrost eksportu

Według najnowszych danych USDA w pierwszych miesiącach br. Stany Zjednoczone znacząco zwiększyły eksport produktów mleczarskich. W okresie I-V 2018 r. sprzedaż zagraniczna odtłuszczonego mleka w proszku (OMP) wyniosła 330,0 tys. t i była o 25% większa niż w analogicznym okresie przed rokiem. OMP trafiło przede wszystkim na rynek meksykański (44% wolumenu) co oznacza, że w pierwszych pięciu miesiącach eksport do tego kraju zwiększył się o 19%. Zdecydowanie, bo o 44% do 99,4 tys. t, zwiększyła się sprzedaż do krajów Azji Południowo-Wschodniej. Warto zauważyć, że w analizowanym okresie eksport OMP ze Stanów Zjednoczonych był tylko o 25 tys. t mniejszy niż eksport tego produktu z Unii Europejskiej, podczas gdy w pierwszych pięciu miesiącach 2017 r. różnica ta była ponad trzykrotnie większa (76 tys. t).

Tuż za UE

W okresie I-V 2018 r. Stany Zjednoczone stały się drugim, po UE, największym eksporterem serów na świecie, wyprzedzając Nową Zelandię z której eksport zmniejszył się o 6% (r/r). Eksport ze Stanów Zjednoczonych zwiększył się natomiast o 6% (r/r) do 152,1 tys. t. Chociaż sprzedaż do największego odbiorcy, Meksyku, zmniejszyła się o 6% (r/r), to wzrost eksportu odnotowano przede wszystkim na dojrzałe rynki azjatyckie – do Korei Południowej o 13% (r/r) do 25,2 tys. t i Japonii o 19% (r/r) do 15,4 tys. t.  Sprzedaż zagraniczna masła i pozostałych tłuszczów mlecznych zwiększyła się aż o 95% do 16,5 tys. t. Zwiększony ich eksport ze Stanów Zjednoczonych może oznaczać, że w pewnym stopniu krajowa produkcja pokrywa, zwiększone w ostatnich latach, zapotrzebowanie wewnętrzne. Warto jednak zauważyć, że zwiększył się również import, o 5% (r/r) do 18,4 tys. t. Zatem nadal Stany Zjednoczone więcej masła sprowadzają niż eksportują.

Osłabienie dolara względem euro

W pierwszych pięciu miesiącach eksport masła i tłuszczów mlecznych ze Stanów Zjednoczonych był największy od 2014 r. kiedy to na rynki zewnętrzne sprzedano 45,3 tys. t tych produktów. Eksport masła do Kanady zwiększył się o 38% (r/r) a do Meksyku o 251% (r/r). Eksport serwatki w proszku był o 23% większy niż przed rokiem, wyniósł 101,4 tys.t, a pełnego mleka w proszku był o 110% (r/r) większy, wyniósł 20,0 tys. t. Warto zauważyć, że jednym z czynników sprzyjających eksportowi ze Stanów Zjednoczonych było wyraźne, w relacji do analogicznego okresu przed rokiem, osłabienie amerykańskiego dolara wobec euro.

Autor:BGŻ BNP Paribas
BGŻ BNP Paribas
Paweł Wyrzykowski
Ekspert rynków rolnych
Rynek mleka
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.