Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
„Millenialsi” wyznaczają nowe trendy
Sektor przekąsek stanowi obecnie przestrzeń dla rozwoju i innowacji w przemyśle spożywczym. Według badania przeprowadzonego przez hiszpańską firmę Ainia Forward, 91% konsumentów przekąsek spożywa je w ciągu dnia „w międzyczasie”, a 8% zastępuje nimi główne posiłki. Przewiduje się, że w 2019 r. światowa konsumpcja przekąsek wzrośnie o 2%. Tendencja ta związana jest przede wszystkim z pokoleniem „millenialsów”, którzy poszukują alternatyw dla tradycyjnych posiłków, kładąc jednocześnie nacisk na zdrowe odżywianie.
Ciastka i orzechy
Badania rynku przeprowadzone przez Ainia Forward wskazują, że konsumenci słowo „przekąska” kojarzą przede wszystkim z owocami, słodyczami, warzywami, produktami mlecznymi, smarowidłami oraz orzechami. Najczęściej wybieraną przekąską są ciastka – 53% badanych spożywa je codziennie, a 35% kilka razy w tygodniu. Podobną popularnością cieszą się orzechy, które spożywane są każdego dnia przez 41% i kilkukrotnie na przestrzeni tygodnia przez 43% ankietowanych.
Preferencje konsumentów
Smak jest najistotniejszą cechą przekąski dla 71% konsumentów, jednak duże znaczenie ma również wartość odżywcza i aspekty zdrowotne. 59% nabywców zależy, by produkt z tej kategorii był wysokiej jakości, 44% oczekuje, że będzie korzystny dla zdrowia i również dla 44% ważne jest, by zawierał zdrowe składniki. Nie bez znaczenia jest także opakowanie – konsumenci chcą, by było ono hermetyczne, z możliwością ponownego zamknięcia oraz wykonane z materiałów biodegradowalnych.
Szansa na innowacje
Dla większości konsumentów zdrowa przekąska powinna zawierać mało tłuszczu, cukru, kalorii i soli. Jej skład powinien być również wolny od konserwantów, barwników i syntetycznych dodatków. Produkt taki powinien być naturalny – ekologiczny i minimalnie przetworzony. Najlepiej, by zawierał też prozdrowotne substancje, takie jak naturalne przeciwutleniacze, błonnik, białko oraz witaminy. Najpopularniejszą kategorią przekąsek są jednak ciastka, co nie pokrywa się ze wskazywanymi przez konsumentów właściwościami „zdrowej przekąski” – ta rozbieżność między faktycznie wybieranymi produktami a wymaganiami zdrowotnymi nabywców stanowi największe wyzwanie dla producentów, ale jest zarazem szansą na innowacje.
Tendencja wzrostowa
Według Ainia Forward firmy spożywcze, które postawią na inwestycje w sektorze przekąsek mają przed sobą duże perspektywy rozwoju. Jest to związane z faktem, że w ostatnich latach spożycie przekąsek wzrosło wśród ponad 50% konsumentów. Na tendencję tę wpływa coraz większa świadomość zależności pomiędzy dietą a zdrowiem, popularność produktów typu convenience, zmiany w stylu życia powodujące spadek spożycia posiłków w domu, a także poszerzenie oferty rynkowej oraz stałe ulepszanie cech organoleptycznych dostępnych w sprzedaży produktów.
Źródło:
https://www.ainia.es/tecnoalimentalia/consumidor/snacks-nuevo-concepto-consumo/
Przeczytaj także
Dostarczają energii, pobudzają do działania, są źródłem przyjemności – nic dziwnego, że lubimy przekąski. Według sondażu zrealizowanego przez Ipsos Polska „Food Trends/Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków”, aż 2/3 Polaków...
Dzisiejszy konsument chętnie korzysta z żywności wygodnej np. różnego rodzaju przekąsek. Często są to jednak produkty niezalecane z punktu widzenia żywieniowego ze względu na niską zawartość błonnika pokarmowego, wysoką zawartość...
WHO wymienia niskie spożycie warzyw i owoców, jako jeden z dziesięciu najważniejszych czynników ryzyka zagrażających zdrowiu. Zwiększenie spożycia owoców wymaga ich utrwalenia, jednym ze sposobów jest suszenie owoców...