Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Reklama oraz sprzedaż piwa bezalkoholowego 0% osobom nieletnim - Abstrakt artykułu

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Piwo z ang. beer, z niem. Bier, z duńskiego øl, z japońskiego ビール (czyt. Bīru), z czeskiego pivo, z greckiego μπύρα (czyt. býra), z galicyjskiego cervexa, ze szkockiego gaelickiego lionn, czy Suahili bia. Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego PWN piwo, to «pienisty napój, zwykle o małej zawartości alkoholu, otrzymywany przez fermentację ze słodu jęczmiennego, chmielu, drożdży i wody; też: porcja tego napoju». 

Co o piwie myślą Polacy?

Piwo nie jest jednoznacznie kojarzone z alkoholem (jak wódka, wino czy whisky), ale z napojem alkoholowym (cydr, piwo smakowe, wino musujące) (1). Uważa je za takie ok. 54% badanych. Jednocześnie jednak inicjację alkoholową aż 43% ankietowanych rozpoczynało właśnie od piwa. Zdaniem Polaków (według tego badania) są także dwie grupy, których obowiązuje bezwzględna abstynencja: to kobiety w ciąży oraz nieletni. Z badania wynika zatem, że  także piwo powinno być zakazane dla młodzieży. Chociaż jest kojarzone mniej negatywnie niż tzw. mocny alkohol, to jednak tymże alkoholem nadal jest. Pytanie jednak, czy taki sam zakaz powinien dotyczyć piwa niskoalkoholowego czy piwa zero.

Piwo w teorii?

W świetle ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (u.w.t.p.a.) piwo bezalkoholowe nie stanowi napoju alkoholowego (zgodnie z art. 46 ust. 1 napojem alkoholowym jest produkt przeznaczony do spożycia zawierający alkohol etylowy pochodzenia rolniczego w stężeniu przekraczającym 0,5% objętościowych alkoholu etylowego). Należy jednak mieć na uwadze, że definicja odnosi się do tzw. piw niskoalholowych, ponieważ są wytwarzane przy zastosowaniu standardowych drożdży piwowarskich, a zatem zawierają w składzie alkohol etylowy. Na rynku funkcjonują jednak „piwa” naprawdę bezalkoholowe, ponieważ z uwagi na zastosowanie innego rodzaju drożdży tego alkoholu etylowego w ogóle nie zawierają. Zatem te pierwsze, z uwagi na taką, a nie inną definicję w u.w.t.p.a., alkoholem nie są. Te drugie nie są alkoholem z uwagi na swoją istotę – jedne i drugi jednak wykorzystują tę samą nazwę i inne skojarzenia. 

Piwo w sprzedaży?

Zgodnie z prawem (jak mogłoby się wydawać) piwo niskoalkoholowe (czyli zawierające 0,5% lub mniej alkoholu) nie jest alkoholem, ale także nie jest piwem bezalkoholowym, ale być nim może – definicja próbuje objąć piwa z alkoholem etylowym i bez, przez co nie zauważa kolorytu rynku. Jak to zatem odnieść do kwestii sprzedaży? Z jednej strony, w teorii, odmowa sprzedaży piwa nisko-, czy bezalkoholowego nieletnim jest trudna do obrony i niejednoznaczna. Z drugiej strony „piwo” w języku posiada jednoznaczne konotacje i kojarzy się z alkoholem, także w opinii Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) (2). Sprzedaż piwa, w opinii PARPA, dzieciom i młodzieży "budzi poważne wątpliwości wychowawcze", ponieważ może naruszać cele u.w.t.p.a. „związane z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych szczególnie wśród dzieci i młodzieży, gdyż spożywanie przez dzieci oraz młodzież piwa bezalkoholowego wyrabia nawyki konsumpcji piwa w życiu dorosłym” (...).

 

Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem: 

STREFA MANAGERA: REKLAMA ORAZ SPRZEDAŻ PIWA BEZALKOHOLOWEGO 0% OSOBOM NIELETNIM

 

 W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:

  • Raporty Food Risk
  • Opracowania Prawne naszych Ekspertów
  • Tablicę Managera Food Fraud i Food Risk
  • Zestawienia dostawców dla przemysłu spożywczego
  • A wkrótce dedykowane webinaria, szkolenia, warsztaty – śledź nowe elementy wpisując w pole szukaj Strefa Managera

>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<

Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl

Wybierz obszar: Prawo żywnościowe

Autor: Joanna Uchańska

Joanna Uchańska

Dr Joanna Uchańska, Partner w kancelarii Chałas i Wspólnicy

Szef Praktyki Life Science and Healthcare oraz wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w life science, przede wszystkim w branżach biotechnologicznej, farmaceutycznej, spożywczej i beauty. Posiada wieloletnie doświadczenie w obszarze IP czy prawa patentowego. Członek organizacji branżowych, w tym Krajowej Rady Suplementów i Odżywek. Uczestniczy w pracach legislacyjnych w ramach konsultacji publicznych, m.in. dotyczących prawa własności przemysłowej, prawa patentowego oraz prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji.

Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych i branżowych w tematyce prawa własności intelektualnej (prawa patentowego), prawa cywilnego oraz prawa farmaceutycznego i spożywczego, w tym współautor drugiego wydania „Prawa patentowego” M. du Valla pod red. E. Traple.

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn