Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rynek produktów „bio” rozwija się coraz szybciej

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Nawet pomimo wybuchu pandemii, rynek żywności ekologicznej zachował tendencję wzrostową, która szacowana jest na ponad 20%. Oznacza to 3,5 razy szybszy wzrost w porównaniu do średniej dla całego koszyka spożywczego.

Wbrew początkowym szacunkom, pandemia koronawirusa nie zahamowała popytu na produkty ekologiczne, a wręcz przeciwnie - konsumenci chętniej sięgali po produkty spod znaku „ekoliścia” niż w tym samym okresie w roku ubiegłym. Klienci decydowali się na produkty certyfikowane, często pochodzące od lokalnych dostawców. Wartość branży eko w ostatnich 12 miesiącach szacowana jest na 709 mln złotych, co stanowi efekt 20% wzrostu w stosunku do roku ubiegłego. Niestety, nadal produkty ekologiczne stanowią zaledwie 0,5% całego koszyka zakupowego przeciętnego konsumenta. Jednakże tak niewielki udział produktów ekologicznych w całym koszyku zakupowym, w połączeniu z dynamicznym wzrostem wartości branży oraz coraz większym zainteresowaniem klientów, którzy chcą dokonywać świadomych i prozdrowotnych wyborów, tworzy bardzo dobre warunki dla rozwoju branży w najbliższych latach.

W badanym okresie konsumenci najczęściej kupowali jedzenie w słoiczkach dla dzieci, jogurty oraz napoje roślinne. W konsekwencji, największą popularnością cieszył się nabiał (wyceniany według Nielsena na 176 mln zł), wśród którego prym wiodły jogurty (100 mln zł). Coraz częściej poszukiwanym bio produktem stają się wódki (30 mln zł), które jednak w porównaniu do roku ubiegłego spadły z 4 lokaty na 6, ustępując miejsca takim kategoriom produktów jak soki, nektary, napoje bezalkoholowe oraz kategorii mleko modyfikowane dla dzieci.

 

Wzrost sprzedaży produktów ekologicznych, a w szczególności nieprzetworzonych, związany był również z tym, iż 4 na 10 Polaków deklarowało częstsze gotowanie w domu niż miało to miejsce przed wybuchem pandemii. Trend ten widoczny jest zwłaszcza w produktach, które tradycyjnie stanowią ważny element w polskiej kuchni podczas przygotowywania dań obiadowych, do których zaliczyć należy ryż (+221%), mąkę (+116%), przeciery pomidorowe (+79%) oraz oleje i oliwy (+37%). 

Według Centrum Monitorowania Rynku w pierwszym kwartale tego roku wartość sprzedaży produktów bio w małych sklepach zwiększyła się o 37,6 %. Dane te dotyczyły jednak okresu sprzed wybuchu pandemii, która zagroziła stabilnemu wzrostowi. Tak się jednak nie stało. Nawet pomimo licznych ograniczeń i obostrzeń, rynek produktów ekologicznych w Polsce cieszył się coraz większym zainteresowaniem konsumentów, co znajduje potwierdzenie w danych publikowanych przez konkretne sieci sklepów.

Jak wskazują dane udostępnione przez Bio Planet, sprzedaż w maju 2020 r. osiągnęła wartość 16,7 mln złotych. W stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym, gdzie sprzedaż wynosiła 13,0 ml zł, wzrost uplasował się na poziomie 28%, co wskazuje na bardzo dynamiczny wzrost. Oprócz tego, Bio Planet zdecydował się poszerzyć swój asortyment np. o kosmetyki do ochrony przeciwsłonecznej, na które popyt w okresie letnim znacząco wzrasta, a także wprowadzono większe gramatury produktów pakowanych.

Wybuch pandemii może na stałe zmienić nawyki żywieniowe konsumentów oraz wpłynąć na wzrost sprzedaży w segmencie produktów ekologicznych, jednakże jednoznaczną odpowiedź na to pytanie przyniosą dopiero dane za cały rok 2020.

Istotne znaczenie dla rozwoju rolnictwa ekologicznego mają nowe przepisy, które wprowadzają szereg zmian w zakresie produkcji ekologicznej. Nowe rozporządzenie zastąpi całkowicie obecnie obowiązującą regulację 834/2007. Dodatkowe informacje na temat nowych przepisów znajdziesz w artykule:

https://foodfakty.pl/nowe-przepisy-unijne-dotyczace-rolnictwa-ekologicznego

W początkowym zamyśle prawodawców unijnych nowe rozporządzenie 2018/848 miało wejść w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., jednakże ze względu na wybuch pandemii koronawirusa, termin ten stanął pod znakiem zapytania. Szczegółowe informacje dotyczące kwestii przesunięcia daty obowiązywania nowego rozporządzenia znajdziesz pod adresem:

https://foodfakty.pl/zmiany-w-rolnictwie-ekologicznym-tak-ale-nie-od-1-stycznia-2021-r

 Więcej na temat sytuacji na rynku żywności ekologicznej w Polsce i na świecie dowiesz się z artykułu

https://foodfakty.pl/rynek-zywnosci-ekologicznej-w-unii-europejskiej

 Źródło:

https://www.nielsen.com/pl/pl/insights/article/2020/produkty-bio-zdrowo-rosna/

 

Wybierz temat: Eko

Autor: Magdalena Wolska

Magdalena Wolska

Prawnik, ekonomista. Ekspert prawa żywnościowego i lider projektu FoodFakty LEX Scan. Doktorant w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą rolnictwa ekologicznego. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego m.in. "Ewolucja polityki Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa żywnościw kontekście ochrony zdrowia ludzkiego", "Żywność ekologiczna a ochrona zdrowia ludzkiego", "The Common Agricultural Policy as an example of harmonization of law in the European Union". Dwukrotna beneficjentka stypendium dla najlepszych doktorantów Instytutu Nauk Prawnych PAN.

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.