Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rynek żywności ekologicznej w Unii Europejskiej

Kategoria: Biznes

Rozwój rynku żywności ekologicznej w Unii Europejskiej charakteryzuje się bardzo dużą dynamiką wzrostu. Zgodnie z danymi pochodzącymi z Biura Analiz PE[1], wartość sprzedaży produkcji ekologicznej w UE w roku 2016 zwiększyła się 47,7% w stosunku do roku 2012 (20,8 mld euro vs 30,7 mld euro). W tym samym okresie powierzchnia upraw ekologicznych wzrosła o 18,7%.

Światowy rynek żywności ekologicznej w roku 2015 został wyceniony na 77,4 mld dolarów, co oznacza niemal czterokrotny wzrost w porównaniu z rokiem 2000[2]. Największym konsumentem ekożywności są Stany Zjednoczone (38,9 mld euro) oraz Unia Europejska (30,7 mld euro), w której ponad połowa konsumpcji żywności ekologicznej ma miejsce wyłącznie w dwóch państwach: w Niemczech oraz we Francji (wartość rynku to odpowiednio 9,5 mld euro oraz 6,7 mld euro). Natomiast godnie z przewidywaniami Grand View Research, Inc światowy rynek ekologicznej żywności i napojów w roku 2025 osiągnie 320,5 mld dolarów.

grafika 1

Warunkiem dynamicznego rozwoju rolnictwa ekologicznego jest wzrost popytu na produkty organiczne. Liderami w konsumpcji żywności ekologicznej w przeliczeniu na osobę są Szwajcarzy, którzy rocznie na ten cel przeznaczali 274 euro. Natomiast statystyczny Kowalski na żywność ekologiczną wydał w skali roku około 4 euro[3], co znacząco odbiega od europejskiej średniej 

grafika 2, źródło: Atlas rolny. Dokąd zmierza wspólna polityka rolna, s. 28

W Polsce rozwój rolnictwa ekologicznego w ostatnich latach uległ zahamowaniu. Wbrew ogólnoeuropejskiemu trendowi, skala produkcji ekologicznej w ostatnich latach malała (zobacz: Raport NIK >>link<<). Jednocześnie NIK wskazuje, że Polska posiada duży potencjał w zakresie rolnictwa ekologicznego. W rozwijaniu się rynku rolnictwa ekologiczne pomóc mają zmiany w przepisach unijnych. Doprecyzowują one zagadnienia, które jak dotąd nie stanowiły przedmiotu regulacji oraz ułatwiają rolnikom podjęcie działalności na rynku ekologicznym np. poprzez możliwość grupowego certyfikowania oraz szereg innych nowelizacji, których analiza stanowić będzie temat kolejnych artykułów z cyklu „Zmiany w rolnictwie ekologicznym”.

Żródła:

[1] https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20180404STO00909/infografika-nowe-surowsze-zasady-dla-zywnosci-ekologicznej-w-ue|
[2] T. Hermaniuk, Postawy i zachowania konsumentów na rynku ekologicznych produktów żywnościowych, HANDEL WEWNĘTRZNY 2018;2(373):189-199, s 190. link
[3] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/rynek-zywnosci-ekologicznej-w-polsce-w-2017-r,40373

grafika 2. https://pl.boell.org/sites/default/files/atlas_rolny_strony_maly.pdf

grafika 1. https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/society/20180404STO00909/infografika-nowe-surowsze-zasady-dla-zywnosci-ekologicznej-w-ue

 

Autor:Magdalena Wolska
Magdalena Wolska
Prawnik, ekonomista. Doktorant w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie, gdzie w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą rolnictwa ekologicznego.

kontakt: m.wolska@doktorant.inp.pan.pl
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Eko Prawo żywnościowe

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.