Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Kwiecień był kolejnym miesiącem, po marcu, w którym eksport żywności był wyższy r/r. Według wstępnych danych, wartość sprzedaży zagranicznej wyniosła 2,9 mld euro i była wyższa o 10% r/r. W rezultacie udało się nadrobić słabszy początek roku i w całym okresie I-IV 2021 eksport osiągnął 11,6 mld euro i był wyższy o 2% r/r. Więcej polskiej żywności sprzedano do najważniejszego odbiorcy, do Niemiec. Stopniowo odbudowywana jest sprzedaż na rynek brytyjski, po zawirowaniach związanych z Brexit-em.
Odrobione straty w eksporcie żywności
Po dobrych wynikach sprzedaży zagranicznej żywności osiągniętych w marcu, kolejny miesiąc przyniósł utrzymanie pozytywnych tendencji w handlu. Według wstępnych danych, w kwietniu wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski osiągnęła 2,9 mld euro i była wyższa o 10% w porównaniu do analogicznego miesiąca 2020 r. Dzięki lepszym wynikom zarówno w marcu, jak i w kwietniu, udało się nadrobić słabszy początek roku, czego przyczyną był m.in. Brexit. W całym okresie I-IV 2021 wartość eksportu żywności wyniosła 11,6 mld euro i była wyższa o 2% r/r.
Na najważniejszym rynku zbytu dla polskiego przemysłu spożywczego, w Niemczech, od początku roku utrzymuje się stabilny trend wzrostowy. W kwietniu wartość sprzedaży była wyższa o 4% r/r. Był to jednocześnie poziom o 4% wyższy od średniego miesięcznego poziomu zarejestrowanego w 2019 r., czyli przed pandemią. W ciągu pierwszych czterech miesięcy br. na rynek niemiecki trafiła polska żywność o wartości 2,8 mld euro, tj. o 5% wyższej niż przed rokiem. Niemcy miały 24-procentowy udział w strukturze odbiorców.
Stopniowo poprawia się sytuacja na rynku brytyjskim, jednak dynamika eksportu z Polski pozostała ujemna w analizowanym okresie. W kwietniu wartość towarów ulokowanych na Wyspach przekroczyła 223 mln euro i była o 5% niższa r/r. Dla porównania, w styczniu dynamika wynosiła -30%, zaś w lutym -10%. W całym okresie I-IV eksport był niższy o 14% r/r.
W miesiącach maj-czerwiec oraz w okresie wakacyjnym popyt zagraniczny powinien być wspierany przez „odmrożenie” gospodarek w UE. Z kolei w drugiej połowie roku eksportowi powinien sprzyjać relatywnie słaby polski złoty.
Przeczytaj także
Pomimo trzeciej fali koronawirusa, od początku 2021 r. obserwowany jest trend wzrostowy cen produktów mlecznych w UE, czemu sprzyja zarówno popyt na świecie, jak i na rynku wewnętrznym UE. Dzięki dobrej koniunkturze, w marcu wzrosły również ceny płacone rolnikom za mleko w skupie.
Rośnie światowy rynek mięsa. Według prognoz Amerykańskiego Departamentu Rolnictwa (USDA), w 2021 r. globalna produkcja mięsa wołowego wzrośnie o 2% i osiągnie 61,5 mln t. Wyższa ma być również światowa produkcja wieprzowiny ma wzrosnąć o 5%, do 101 mln t. Z kolei światowa produkcja drobiu ma się zwiększyć o 1%, osiągając rekordowy poziom 102,1 mln t.
Marzec przyniósł znaczny wzrost po stronie produkcji sprzedanej przemysłu spożywczego. Dynamika roczna wyniosła +10,5% w przypadku artykułów spożywczych oraz +7,2% w przypadku napojów. Popyt na żywność był wspierany przez przygotowania do Świąt Wielkanocnych. Jednak warto podkreślić, że ww. dynamiki r/r zostały osiągnięte w warunkach wysokiej bazy z marca roku poprzedniego.