Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Marzec przyniósł znaczny wzrost po stronie produkcji sprzedanej przemysłu spożywczego. Dynamika roczna wyniosła +10,5% w przypadku artykułów spożywczych oraz +7,2% w przypadku napojów. Popyt na żywność był wspierany przez przygotowania do Świąt Wielkanocnych. Jednak warto podkreślić, że ww. dynamiki r/r zostały osiągnięte w warunkach wysokiej bazy z marca roku poprzedniego.
Bardzo dobre wyniki produkcji i sprzedaży żywności w marcu
Marzec przyniósł znaczny wzrost po stronie produkcji sprzedanej przemysłu spożywczego. Dynamika roczna wyniosła +10,5% w przypadku artykułów spożywczych oraz +7,2% w przypadku napojów. Produkcję żywności wspierał popyt związany z przygotowaniami do Świąt Wielkanocnych. Jednak warto podkreślić, że ww. dynamiki wzrostu r/r zostały osiągnięte w warunkach wysokiej bazy z marca roku poprzedniego. Wtedy to Polacy, w obawie o skutki pierwszej fali koronawirusa, ruszyli do sklepów, zwiększając domowe zapasy, co przełożyło się na gwałtowny wzrost produkcji sprzedanej.
W porównaniu do marca 2020 r. zmieniła się nieco struktura produkcji sprzedanej. Rok temu najwyższe dynamiki notowano w przypadku produktów o długim terminie ważności, takich jak: kasze, mąki, makarony, wody mineralne, konserwy. Z kolei w marcu br. w tych kategoriach odnotowano duże spadki r/r, jednak wzrosła produkcja pozostałego asortymentu, m.in.: mięsa, produktów z ryb, mrożonych owoców i warzyw, alkoholi mocnych (wódki i wina).
W marcu br. wartość łącznej produkcji sprzedanej w przemyśle spożywczym (artykuły spoż., napoje, wyroby tytoniowe), po uwzględnieniu różnicy w liczbie dni roboczych, osiągnęła 113% wartości ze stycznia 2020 r., kształtując się znacznie powyżej trendu obserwowanego w ostatnich dwóch latach.
Sprzedaż detaliczna w marcu również była wyższa od wysokiego poziomu sprzed roku, o 3,7%.
Przeczytaj także
Ubiegły rok był rokiem zaskoczeń i niepewności, prognozy wyników poszczególnych branż jak i całej gospodarki zmieniały się od bardzo negatywnych po przesadnie optymistyczne, zaś nakładane i zdejmowane ograniczenia rządowe zmuszały przedsiębiorstwa do dynamicznych zmian i szybkiego dostosowania do nowej rzeczywistości. Jak na tym tle wyglądał 2020 r. w branży opakowań?
Przedstawiamy analizę sytuacji rynku kurcząt rzeźnych przygotowaną przez eksperta banku Santander Polska S.A. - Grzegorza Rykaczewskiego.
W Polsce mocno rośnie rynek produktów alternatywach dla mleka krowiego. W 2020 r. wartość sprzedaży detalicznej roślinnych napojów (bez sprzedaży w gastronomii) wyniosła 82,8 mln zł, co oznacza wzrost o 21% w relacji rocznej. W ciągu ostatnich pięciu lat średnioroczne tempo wzrostu wyniosło 18%.