Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Santander AGROskop Czerwiec: Mięso

Kategoria: Biznes

Eksport mięsa, w ujęciu wartościowym, pozostał na poziomie sprzed roku, tj. 3,2 mld euro. Z kolei pod względem wolumenu zanotowano 3-procentowy wzrost. Był to efekt głównie niższych r/r cen transakcyjnych na rynku wieprzowiny oraz drobiu. W kolejnych miesiącach na wyniki sprzedaży negatywny wpływ może mieć spadek podaży drobiu w Polsce, wynikający z ognisk grypy ptaków.

Wyższy eksport wieprzowiny, ale po niższych cenach

Od stycznia do kwietnia br. z Polski sprzedano na rynki zagraniczne 141 tys. t nieprzetworzonej wieprzowiny. Było to o 20% więcej niż w analogicznej części poprzedniego roku. W omawianym okresie odnotowano istotny spadek cen w porównaniu do analogicznej części poprzedniego roku. Średnia cena mięsa w eksporcie była niższa o 21% niż rok wcześniej. W efekcie, pomimo dużego wzrostu wolumenu, wartość eksportu była już niższa, o 5% r/r.

W pierwszych miesiącach bieżącego roku mocno wyrównała się sprzedaż do głównych odbiorców. Historycznie liderem zakupów w Polsce były Niemcy. W 2021 r. problemy z wirusem ASF w tym kraju i związane z tym wyzwania ze sprzedażą eksportową niemieckiej wieprzowiny zmniejszyły niemieckie zakupy w innych państwach UE. W pierwszym kwartale 2021 import nieprzetworzonej wieprzowiny do Niemiec był niższy o 27% w relacji rocznej. Sprzedaż z Polski na rynek niemiecki w okresie I-IV była niższa o 36% r/r. Równolegle wyższa była sprzedaż z Polski m.in. do Czech, Włoch i na Słowację. Istotnie wyższy był eksport do Wietnamu. Większe wolumeny ulokowane na tych rynkach pozwoliły zrekompensować spadek sprzedaży do Niemiec.

Nieznaczny spadek eksportu wołowiny

W okresie I-IV 2021 r za granicę trafiło 114 tys. t nieprzetworzonego mięsa wołowego, co oznacza spadek o 5% w relacji rocznej. Wartość obniżyła się o 3% r/r, wynosząc 429 mln euro. Jednocześnie wzrosła średnia cena mięsa w eksporcie, o 2%.

Z jednej strony początek bieżącego roku przyniósł spadek sprzedaży na główne rynki zbytu: do Niemiec, Włoch, Holandii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Z drugiej strony krajowa branża zwiększyła sprzedaż na inne rynki zarówno na te bliskie, jak do Czech, ale też na dalekie, np. do Azji. Sprzedaż do Japonii wzrosła o 51% w relacji rocznej, a do Hongkongu o 35% r/r.

Eksport drobiu pod znakiem grypy ptaków

Wprawdzie w ciągu pierwszych czterech miesięcy osiągnięto wzrost wywozu mięsa drobiowego, to jednak wiele wskazuje na to, iż w kolejnym miesiącach eksport może być już niższy w relacji rocznej. Powodem jest grypa ptaków, która spowodowała duże straty produkcyjne w regionie Polski, na pograniczu województw mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego. Dotyczy to głownie kurcząt rzeźnych, ale mocno poszkodowany została też baza surowcowa dla mięsa indyczego.

Od stycznia do kwietnia wolumen eksportu był wyższy o 3% r/r. i osiągnął 483 tys. t. Wartość zmniejszyła się o 5% r/r, 787 mln euro. Te wyniki nie uwzględniają jednak eskalacji problemów z grypą ptaków, które miało miejsce w kwietniu oraz w maju. Straty w bazie produkcyjnej spowodowały spadek podaży żywca oraz wzrost cen mięsa, zarówno na rynku krajowym, jak i w eksporcie. Co ważne, straty w hodowli drobiu nie dotyczą tylko ptaków rzeźnych, ale również produkcji jaj wylęgowych i stad reprodukcyjnych. To rodzi poważniejsze skutki dla krajowej branży i powoduje wydłużenie procesu powrotu do pełnych zdolności produkcyjnych. Z uwagi na powyższe, uważamy iż pełne efekty w podaży drobiu oraz w eksporcie mięsa będą widoczne dopiero w danych za drugi i trzeci kwartał.

Dalszy wzrost eksportu przetworów mięsnych

W 2021 r. kontynuowany jest wzrost sprzedaży zagranicznej przetworów mięsnych. Po czterech miesiącach br. wartość eksportu była wyższa o 9% niż przed rokiem i osiągnęła 474 mln euro. Z kolei w ujęciu wolumenowym eksport wzrósł do 144 tys. t, co oznacza wzrost o 14% r/r. Utrzymanie trendu wzrostowego w sprzedaży przetworów jest ważną informacją szczególnie w kontekście Brexit, ponieważ Wielka Brytania jest najważniejszym rynkiem zbytu. Obawy o negatywny efekt Brexitu były więc dosyć spore. Po drugie eksport produktów przetworzonych niesie większą wartość dodaną dla przemysłu niż sprzedaż towarów nieprzetworzonych.

Wybierz temat: Przemysł mięsny

Autor: Santander Bank Polska

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

  • 09.07.2021

    Santander AGROskop Czerwiec: Uprawy polowe

    Na wysokim poziomie utrzymuje się wywóz zbóż. Od początku roku do końca kwietnia wolumen eksportu zbóż z Polski wyniósł 3,4 mln t i był wyższy o 2% od wysokiego poziomu z analogicznego okresu roku ubiegłego. Wartość sprzedaży zagranicznej wzrosła o...

    Czytaj więcej
  • 08.07.2021

    Santander AGROskop Czerwiec: Kwestie horyzontalne

    Kwiecień był kolejnym miesiącem, po marcu, w którym eksport żywności był wyższy r/r. Według wstępnych danych, wartość sprzedaży zagranicznej wyniosła 2,9 mld euro i była wyższa o 10% r/r. W rezultacie udało się nadrobić słabszy początek roku i w całym okresie I-IV 2021 eksport osiągnął...

    Czytaj więcej
  • 17.05.2021

    Santander AGROskop: Mięso

    Rośnie światowy rynek mięsa. Według prognoz Amerykańskiego Departamentu Rolnictwa (USDA), w 2021 r. globalna produkcja mięsa wołowego wzrośnie o 2% i osiągnie 61,5 mln t. Wyższa ma być również światowa produkcja wieprzowiny ma wzrosnąć o 5%, do 101 mln t. Z kolei światowa produkcja drobiu ma się zwiększyć o 1%, osiągając rekordowy poziom 102,1 mln t.

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.