Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Spadek eksportu produktów pierwotnego przetwórstwa zbóż

Kategoria: Biznes

Mniejszy eksport mąki

Po kilku latach systematycznych wzrostów, w I połowie bieżącego roku eksport produktów pierwotnego przetwórstwa zbóż odznaczał się tendencją spadkową, stabilny był zaś w przypadku pieczywa i makaronów. Według danych Eurostatu w analizowanym okresie sprzedaż zagraniczna mąki (CN 1101 – mąka pszenna i 1102 – mąki ze zbóż innych niż pszenna) wyniosła około 61 tys. t i była mniejsza niż rok wcześniej o prawie 20%. Przedmiotem handlu, podobnie jak w przypadku zbóż, była przede wszystkim mąka pszenna (47 tys. t), a jej głównym odbiorcą pozostały kraje UE-28 (97% wolumenu eksportu). Przy czym w tym roku na prowadzenie jako rynek zbytu wysunęły się Niemcy, z 33-proc. udziałem. Na drugim miejscu znalazła się Litwa (z 25-proc. udziałem w eksporcie), gdzie wywóz w skali roku obniżył się o około 44%. Rynki pozaunijne mają w bieżącym roku marginalne znaczenie – większą sprzedaż odnotowano jedynie dla Kataru (619 t) oraz Stanów Zjednoczonych (516 t).

Tendencje wzrostowe w sprzedaży makaronów

W przeciwieństwie do mąki, lekkie tendencje wzrostowe utrzymały się natomiast w przypadku eksportu makaronów (CN 1902). W I połowie br. ich wywóz wyniósł około 20 tys. t, czyli o ponad 4% więcej niż rok wcześniej. Produkt ten również sprzedawany jest przede wszystkim w krajach UE (68% wolumenu eksportu), ale obserwuje się postępującą dywersyfikację rynków zbytu. Udział krajów pozaunijnych w analizowanym okresie zwiększył się do 32%, wobec 30% rok wcześniej i 25% w 2016 r. Kraje UE-28 w pierwszym półroczu 2018 r. zakupiły w Polsce ok. 13,8 tys. t makaronów, co oznacza wzrost o niespełna 2% w relacji rocznej. W tym samym czasie kraje pozaunijne zwiększyły import tego produktu o ponad 10% do 6,3 tys. t. Głównym odbiorcą makaronu, podobnie jak rok wcześniej, była Ukraina, z 14% udziałem w wolumenie eksportu. Zakupiła go jednak nieznaczne mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. (łącznie 27,5 tys. t). Na drugiej pozycji utrzymała się Wielka Brytania (13-proc. udział), a dalej Niemcy (9-proc.). Na mapie odbiorców pojawiło się Peru (111 t), 2-krotny wzrost wywozu odnotowano natomiast w przypadki Kazachstanu i Mołdawii.

Wyroby piekarnicze niezmiennie główną kategorią

Niewątpliwie najważniejszą kategorią w eksporcie produktów zbożowych są wyroby piekarnicze (CN 1905) – chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka. W ujęciu wartościowym ich sprzedaż na rynki zagraniczne jest ponad 20-krotnie wyższa niż makaronów i 30-krotnie większa niż mąki. W I półroczu 2018 r. przekroczyła ona 277 tys. t i była zbliżona do notowanej w 2017 r. Zdecydowany wzrost nastąpił w przypadku eksportu na rynki pozaunijne – o ponad 20% do 38,4 tys. t.

Wybierz temat: Przemysł piekarski

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Marta Skrzypczyk
Ekspert rynków rolnych
Rynek zbóż i oleistych

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.