Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Facebook Twitter LinkedIn

Spadek eksportu produktów pierwotnego przetwórstwa zbóż

Kategoria: Biznes Fakty

Mniejszy eksport mąki

Po kilku latach systematycznych wzrostów, w I połowie bieżącego roku eksport produktów pierwotnego przetwórstwa zbóż odznaczał się tendencją spadkową, stabilny był zaś w przypadku pieczywa i makaronów. Według danych Eurostatu w analizowanym okresie sprzedaż zagraniczna mąki (CN 1101 – mąka pszenna i 1102 – mąki ze zbóż innych niż pszenna) wyniosła około 61 tys. t i była mniejsza niż rok wcześniej o prawie 20%. Przedmiotem handlu, podobnie jak w przypadku zbóż, była przede wszystkim mąka pszenna (47 tys. t), a jej głównym odbiorcą pozostały kraje UE-28 (97% wolumenu eksportu). Przy czym w tym roku na prowadzenie jako rynek zbytu wysunęły się Niemcy, z 33-proc. udziałem. Na drugim miejscu znalazła się Litwa (z 25-proc. udziałem w eksporcie), gdzie wywóz w skali roku obniżył się o około 44%. Rynki pozaunijne mają w bieżącym roku marginalne znaczenie – większą sprzedaż odnotowano jedynie dla Kataru (619 t) oraz Stanów Zjednoczonych (516 t).

Tendencje wzrostowe w sprzedaży makaronów

W przeciwieństwie do mąki, lekkie tendencje wzrostowe utrzymały się natomiast w przypadku eksportu makaronów (CN 1902). W I połowie br. ich wywóz wyniósł około 20 tys. t, czyli o ponad 4% więcej niż rok wcześniej. Produkt ten również sprzedawany jest przede wszystkim w krajach UE (68% wolumenu eksportu), ale obserwuje się postępującą dywersyfikację rynków zbytu. Udział krajów pozaunijnych w analizowanym okresie zwiększył się do 32%, wobec 30% rok wcześniej i 25% w 2016 r. Kraje UE-28 w pierwszym półroczu 2018 r. zakupiły w Polsce ok. 13,8 tys. t makaronów, co oznacza wzrost o niespełna 2% w relacji rocznej. W tym samym czasie kraje pozaunijne zwiększyły import tego produktu o ponad 10% do 6,3 tys. t. Głównym odbiorcą makaronu, podobnie jak rok wcześniej, była Ukraina, z 14% udziałem w wolumenie eksportu. Zakupiła go jednak nieznaczne mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. (łącznie 27,5 tys. t). Na drugiej pozycji utrzymała się Wielka Brytania (13-proc. udział), a dalej Niemcy (9-proc.). Na mapie odbiorców pojawiło się Peru (111 t), 2-krotny wzrost wywozu odnotowano natomiast w przypadki Kazachstanu i Mołdawii.

Wyroby piekarnicze niezmiennie główną kategorią

Niewątpliwie najważniejszą kategorią w eksporcie produktów zbożowych są wyroby piekarnicze (CN 1905) – chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka. W ujęciu wartościowym ich sprzedaż na rynki zagraniczne jest ponad 20-krotnie wyższa niż makaronów i 30-krotnie większa niż mąki. W I półroczu 2018 r. przekroczyła ona 277 tys. t i była zbliżona do notowanej w 2017 r. Zdecydowany wzrost nastąpił w przypadku eksportu na rynki pozaunijne – o ponad 20% do 38,4 tys. t.

Kluczowe obszary: Zboża i oleiste

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Marta Skrzypczyk
Ekspert rynków rolnych
Rynek zbóż i oleistych

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn