Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Spożycie owoców i warzyw w UE spadło – w 2022 r. poniżej zalecanego dziennego celu WHO

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Z najnowszej edycji Monitora Konsumpcji Freshfel Europe wynika, że średnie spożycie owoców i warzyw w UE spadło do 350 g/dzień/mieszkańca w 2022 r. Pozytywny trend, który rozpoczął się podczas pandemii koronawirusa, został zahamowany przez kryzys gospodarczy, który wpłynął na zakupową siłę konsumentów. Freshfel Europe podkreśla istotne cechy świeżych owoców i warzyw, opierając się na ich silnych i niekwestionowanych korzyściach zdrowotnych oraz niewielkim wpływie na środowisko. Owoce i warzywa stanowią część rozwiązań problemów społecznych, dlatego należy stymulować ich spożycie znacznie powyżej minimalnego dziennego celu wynoszącego 400 g na mieszkańca dziennie, zalecanego przez WHO.

Raport Freshfel Europe - Monitor Konsumpcji Produktów Świeżych

Freshfel Europe opublikował najnowszą edycję Europejskiego Monitora Konsumpcji Produktów Świeżych. Raport zawiera porównanie tendencji konsumpcyjnych w całej UE-27 oraz w każdym państwie członkowskim w oparciu o oficjalne statystyki EUROSTAT i FAOSTAT. W ciągu ostatnich dwóch dekad Freshfel Europe Consumption Monitor zyskiwał coraz większe znaczenie w ocenie trendów w produkcji, handlu i konsumpcji świeżych owoców i warzyw w Europie. Raport w nowej odsłonie wykorzystuje przez lata spójną metodologię i stał się unikalnym dokumentem referencyjnym dla branży i decydentów, patrzącym zarówno na rozwój biznesu, jak i ewolucję codziennej diety składającej się ze świeżych produktów w Europie.

Średnie spożycie owoców i warzyw w UE spadło do 350 g/dzień/mieszkańca w 2022 r.

Tegoroczna edycja pokazuje, że średnie spożycie owoców i warzyw w UE spadło do 350 g/dzień/mieszkańca w 2022 r., co oznacza spadek o 5% w porównaniu z 2021 r. i prawie 3% poniżej średniej z poprzednich pięciu lat. Poziom ten jest nadal o ponad 12% niższy od minimalnego poziomu 400 g/dzień/mieszkańca zalecanego przez WHO. Monitor konsumpcji Freshfel Europe pokazuje, że tylko 6 krajów w UE osiąga zalecany cel wynoszący co najmniej 400 g świeżych owoców i warzyw dziennie na mieszkańca, pozostawiając duży margines poprawy w celu pobudzenia konsumpcji.

W 2022 r. wielkość rynku świeżych produktów w UE-27 zmniejszyła się do 71 350 965 ton. Spadek ten zakończył pozytywną tendencję zapoczątkowaną w 2020 r. pandemią Covid-19, która zmieniła styl życia Europejczyków w stronę zdrowszego podejścia, a także poprawiła ich podejście do przyczyn środowiskowych i zmiany klimatu. Jednak od 2022 r. spożycie owoców i warzyw ponownie znalazło się pod presją w całej Unii Europejskiej ze względu na kryzys gospodarczy, rosnące ceny i uogólnioną inflację wpływającą na siłę nabywczą konsumentów, ograniczającą wielkość i poszukującą opcji najbardziej przyjaznej cenowo. Philippe Binard, Delegat Generalny Freshfel Europe, skomentował: „W czasach niepewności gospodarczej konsumenci mają tendencję do przechodzenia na mniej zdrową dietę, która jest postrzegana jako bardziej satysfakcjonująca pod względem energetycznym i tańsza niż owoce i warzywa. Poza ustaleniami Monitora 2022, wstępne dane za lata 2023-2024 potwierdzają utrzymujące się tendencje spadkowe, które w wielu przypadkach osiągnęły ponad 10%, co oznacza, że postpandemiczny wzrost konsumpcji został obecnie całkowicie utracony”.

Czynniki kształtujące najnowsze trendy konsumpcyjne

Na podstawie wymiany zdań ze swoimi członkami Freshfel Europe zidentyfikował kilka wspólnych czynników kształtujących najnowsze trendy konsumpcyjne: spadek zakupów gospodarstw domowych, większy wpływ tego spadku na gospodarstwa domowe o niższych dochodach, presję na produkty organiczne i premium, zwiększoną częstotliwość zakupów, ale przy bardziej zmniejszone ilości i niższy wolumen sprzedaży częściowo skompensowany wyższymi cenami.

Impuls do znacznego wzmocnienia pozycji owoców i warzyw w asortymencie żywnościowym został powszechnie przeoczony przez decydentów

Ponieważ obecna kadencja legislacyjna UE dobiega końca, powodzenie zalecanego przejścia na dietę bardziej roślinną może zostać zakwestionowane. Liczne niespójności polityczne i brak spójności środków wynikających z Europejskiego Zielonego Ładu, strategii „od pola do stołu”, planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym, a także europejskiego planu walki z rakiem nie pozwoliły na osiągnięcie ambicji przejścia na zdrowsze i bardziej przyjazne dla środowiska umierać. Możliwość wprowadzenia pozytywnej dyskryminacji świeżych produktów nie powiodła się. Impuls do znacznego wzmocnienia pozycji owoców i warzyw w asortymencie żywnościowym został powszechnie przeoczony przez decydentów. Owoce i warzywa należy uznać za dobra publiczne i część rozwiązania wyzwań społecznych i jako takie sklasyfikować je jako produkty niezbędne. Krajowe wytyczne żywieniowe, zalecenia Rady Nordyckiej i EGEA zgadzają się, że ambicje i docelowy poziom spożycia należy podnieść do 800 g/mieszkańca/dzień. Dopóki istnieje świadomość, zbyt wiele przeszkód wciąż uniemożliwia rozwój. Korzyści płynące ze spożywania owoców i warzyw powinny być lepiej uwzględniane w polityce promocyjnej, ale także w nadchodzącej debacie na temat taksonomii. Poza tym należy zająć się błędnymi wyobrażeniami na temat cen lub bezpieczeństwa, aby konsumenci mogli dokonywać świadomych wyborów. Równolegle sektor powinien kontynuować swoje wysiłki i innowacje w kierunku większej wygody, lepszego smaku i konsystencji, kierować działania promocyjne do najmłodszych i szukać wsparcia, aby świeże produkty były niedrogie i dobrze dostępne dla gospodarstw domowych najbardziej potrzebujących i o niższych dochodach.

Owoce i warzywa mają wiele zalet i stanowią niedrogą opcję żywnościową dla europejskich konsumentów. Sektor owoców i warzyw oraz władze publiczne powinny połączyć siły, aby zbudować zrównoważoną postawę konsumpcyjną opartą na korzyściach płynących ze świeżych owoców i warzyw dla planety, klimatu i zdrowia samych konsumentów. Nie może być kompromisu co do pilności działań niezbędnych do sprostania wyzwaniom związanym z konsumpcją, szczególnie wśród najmłodszego pokolenia.

Źródło: https://freshfel.org/freshfel-europes-consumption-monitor-shows-that-there-is-still-a-long-way-to-go-to-reach-the-minimum-recommendation-of-400-g-day-of-fresh-fruit-and-vegetables-2/

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.