Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rosnące obawy dotyczące przystępności cenowej żywności i ich wpływ na zachowania konsumentów – wyniki badania FSA

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Badanie Food and You 2: Wave 7 zostało przeprowadzone między 23 kwietnia a 10 lipca 2023 roku i objęło łącznie 5 812 dorosłych z 4006 gospodarstw domowych w Anglii, Walii i Irlandii Północnej. Przeprowadzane jest ono dwa razy w roku na zlecenie Food Standard Agency i mierzy wiedzę, postawy i zachowania związane z bezpieczeństwem żywności.

Uzyskane wyniki wskazują, że obawy jego respondentów w związku z rosnącymi cenami żywności nadal rosną i osiągnęły najwyższy poziom od początku przeprowadzania badania.

Postawy konsumentów wobec rosnących cen

Badanie Wave 7 wykazało, że 55% osób w Anglii, Walii i Irlandii Północnej jest ,,bardzo zaniepokojonych” przystępnością cenową żywności. Jest to wzrost w porównaniu do 48% uzyskanych w przeprowadzonym w tym samym okresie w 2022 roku badaniu Wave 5. Jak zauważa Emily Miles, dyrektor generalny FSA, prawie 9 na 10 osób zgłosiło, że jest bardzo lub nieco zaniepokojona rosnącym poziomem cen żywności.

Aż 80% z badanych respondentów zadeklarowało dokonanie zmian w swoich nawykach żywieniowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy z powodów finansowych. Najczęściej polegały one na ograniczeniu jedzenia poza domem (49%) i częstszym spożywaniu posiłków w domu (45%). Wśród niektórych respondentów odnotowano niestety wzrost ryzykownych zachowań związanych z bezpieczeństwem żywności takich jak dłuższe przechowywanie resztek (21%) oraz spożywanie żywności po upływie terminu żywności (21%). Zachowania tego typu mogą prowadzić do wzrostu ryzyka zachorowania na zatrucie pokarmowe.

Na takim samym poziomie (25%) w odniesieniu do poprzedniego badania pozostała liczba respondentów, którzy zgłosili brak bezpieczeństwa żywnościowego w gospodarstwie domowym. Oznacza on ograniczony lub niepewny dostęp do odpowiedniej żywności, a poziom ten utrzymuje się na najwyższej wartości od czasu rozpoczęcia badania 4 lata temu. Częściej stwierdzano go wśród grup takich jak młodzi dorośli, gospodarstwa domowe o niższych dochodach, gospodarstwa domowe z dziećmi oraz osoby z długotrwałymi schorzeniami.

Korzystanie z banku żywności w ciągu ostatnich 12 miesięcy odnotowano w przypadku 4% respondentów i jest to wzrost w porównaniu do otrzymanych 3% w badaniu Wave 5. Poza tym, 5% osób zadeklarowało skorzystanie z supermarketów społecznych, które oferują żywność po obniżonej cenie osobom o niższych dochodach.

Odnotowano także, że 68% badanych ma zaufanie do łańcucha dostaw żywności a wśród 28% osób zgłaszających obawy dotyczące żywności, najczęstsze dotyczyły metod produkcji żywności (33%), odżywiania i zdrowia (30%) oraz jakości żywności (32%).

Źródło:

https://www.food.gov.uk/news-alerts/news/fsas-flagship-survey-shows-food-affordability-concerns-have-risen

https://www.food.gov.uk/research/food-and-you-2/food-and-you-2-wave-7

Autor:Magdalena Hryńko
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Inspekcje Państwowe

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.