Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Szwedzki start-up Innoscentia AB opracował etykiety z czujnikami z możliwością pomiaru stanu żywności w czasie rzeczywistym, aby pomóc zmniejszyć marnotrawstwo żywności oraz ostrzegać konsumentów o zepsutej żywności. Przy projekcie wykorzystano wsparcie kanadyjskiej firmy Ynvisible działającej w sektorze elektroniki drukowanej i elastycznej, a celem tej współpracy jest szersze zaprezentowanie tej prototypowej technologii producentom żywności i sprzedawcom detalicznym w Skandynawii i wprowadzenie jej na rynek na dużą skalę w całej Europie.
Obecnie ogromna ilość żywności marnuje się z powodu statycznych dat ważności, a etykiety Innoscentias mają na celu odblokowanie utraconego okresu przydatności do spożycia produktów spożywczych, aby pomóc zmniejszyć ilość odpadów. Etykiety stwarzają również możliwości rozwiązań w zakresie identyfikowalności i połączenia z platformami cyfrowymi w celu śledzenia produktów od pola do stołu, co jest szybko rosnącym trendem w przemyśle spożywczym.
Jak działa etykieta?
Technologia polega na pomiarze lotnych związków organicznych, które są emitowane jako gazy wewnątrz opakowania, np. mielonego mięsa. Gdy gazy zaczynają sygnalizować degradację mięsa, czujniki na etykiecie mogą łączyć się ze smartfonem konsumenta lub innym systemem cyfrowym, aby poinformować go, kiedy żywność ulegnie zepsuciu. Jednocześnie aktywny atrament na etykiecie reaguje z gazami emitowanymi przez mięso, gdy ulega ono procesowi psucia. I analogowo, poprzez zmianę koloru tuszu informuje o zepsuciu produktu.
Aby zintegrować wyświetlacz z etykietą opakowania, kluczowe są trzy rzeczy: niski pobór mocy, który umożliwia bezprzewodowe zasilanie, elastyczność, która umożliwia format podobny do etykiety oraz niski koszt, który jest konieczny do integracji na opakowaniach. Z tej perspektywy tej technologii brak jest rynkowej konkurencji.
„Dostarczanie inteligentnych etykiet dla produktów detalicznych, logistycznych i premium to kluczowa platforma biznesowa dla Ynvisible. Dzięki Innocentia zdajemy sobie sprawę, że pomagając firmom osiągnąć najwyższy poziom świeżości produktów dzięki skalowalnym rozwiązaniom opakowaniowym IoT, możemy pomóc uwolnić wartość dodaną do użytkownika końcowego i zminimalizowanie marnotrawstwa żywności ”- powiedział Jani-Mikael Kuusisto, dyrektor generalny Ynvisible.
Znaczenie dla przemysłu spożywczego
Obecnie firma koncentruje swoje wysiłki na świeżych produktach mięsnych, ale planuje opracować tą aplikację również do innych rodzajów żywności, jak ryby, produkty mleczne czy alternatywne białka, ponieważ wszystkie produkty organiczne wytwarzają lotne gazy organiczne. Największą zaletą tej technologii jest obietnica wydłużenia okresu przydatności do spożycia i zminimalizowanie ilości marnotrawionej żywności. Konsumenci mogą w dowolnym momencie skanować etykietę za pomocą smartfona i sprawdzać w czasie rzeczywistym, czy produkt nadaje się do spożycia. Co więcej technologia umożliwia oszacowanie, kiedy prawdopodobnie nastąpi faktyczna data wygaśnięcia przydatności do spożycia.
Źródło: https://www.innoscentia.com/
Przeczytaj także
Szukając innowacyjnych rozwiązań nowej generacji w zakresie etykietowania świeżych produktów, system etykietowania Laser Mark jest wiodącą technologią w branży. JBT Corporation i LaserFood wybiegają w przyszłość oferując ekonomiczną i ekologiczną alternatywę tradycyjnych etykiet do świeżych produktów.
Krajowe Biuro ds. Winorośli i Produktów Winiarskich (ONVPV) wykorzystuje najnowsze holograficzne etykiety, aby promować pochodzenie swoich regionalnych win i chronić pijących przed potencjalnymi podróbkami.
Rozwiązania w zakresie opakowań przeciwdrobnoustrojowych wykazały imponujące możliwości wydłużania okresu przydatności do spożycia, które są niezbędne w walce z marnotrawieniem żywności na całym świecie.