Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
ANSES – francuska Narodowa Agencja Bezpieczeństwa Zdrowia, Żywności, Środowiska i Pracy opublikowała wyniki trzeciego sondażu, dotyczącego nawyków konsumpcyjnych i żywieniowych populacji francuskiej.
W badaniach wzięło udział ponad 5800 respondentów - 3157 osób dorosłych w wieku od 18 do 79 roku życia oraz 2698 dzieci w wieku do 17 roku życia. Dane były zbierane w 2014 i 2015 roku przy udziale 200 ankieterów. Każdy z respondentów musiał udzielić odpowiedzi na 150 pytań dotyczących jego stylu życia i zwyczajów konsumenckich.
Dieta francuzów
Jak wynika z przeprowadzonego sondażu dorośli Francuzi spożywają średnio 2,9 kg żywności dziennie, z czego ponad 50% stanowią napoje. Biorąc pod uwagę przyjmowane płyny, tylko połowa z nich to woda. Przeciętna francuska dzienna racja pokarmowa dostarcza około 2200 kcal. Dzieci do 10 roku życia spożywają średnio 1,6 kg żywności dziennie, włączając napoje. Dla młodzieży w wieku 11-17 lat ilość ta wzrasta do 2,2 kg.
Generalnie mężczyźni spożywają większą ilość pożywienia dziennie. Zauważono, iż kobiety i mężczyźni deklarują zupełnie inne preferencje żywieniowe. Wśród najczęściej spożywanych produktów żywnościowych kobiety wymieniają jogurt, biały ser, dżem, drób, zupy i gorące napoje. Mężczyźni preferują mięsa, wędliny, sery, produkty zbożowe, ziemniaki i kremowe desery.
Porównując z danymi zebranymi w 2007 roku, na talerzach Francuzów wciąż większość stanowią produkty przetworzone. Problemem jest również zbyt duża, względem zaleceń, zawartość soli w diecie - w przypadku mężczyzn wynosi ona 9 g na dobę, zaś wśród kobiet 7 g na dobę, przy zalecanych odpowiednio 8 i 6,5 g na dobę. Francuzi spożywają natomiast zbyt małą ilość błonnika – tylko 20 g dobowo, przy zalecanych 30 g. W porównaniu z danymi sprzed 7 lat, zdecydowanie zwiększyło się wśród populacji francuskiej spożycie suplementów diety.
Wiek, płeć, poziom wykształcenia i miejsce zamieszkania oraz aktywność fizyczna
Zauważono, iż nawyki konsumenckie nieco różnią się w zależności od wieku, płci, poziomu wykształcenia i miejsca zamieszkania respondenta. Przykładowo dorośli w wieku od 65 do 79 roku życia spożywali większą ilość pokarmów, które były przygotowywane w domu; mężczyźni deklarowali zdecydowanie wyższe spożycie mięsa niż kobiety; respondenci o wyższym wykształceniu jedli więcej owoców, a jednocześnie pili dwukrotnie mniej napojów bezalkoholowych, natomiast mieszkańcy dużych miast częściej wybierali ryby, soki, słodycze, czekolady i owoce niż mieszkańcy obszarów wiejskich, w których diecie dominowały mięsa, wędliny, warzywa i sery.
Biorąc pod uwagę poziom aktywności fizycznej w przypadku większości respondentów był on zbyt niski. Zauważono, iż wciąż wzrasta ilość czasu spędzanego przed ekranem telewizora czy komputera, nie licząc godzin pracy. W ciągu ostatnich 7 lat w przypadku dzieci czas ten uległ wydłużeniu o 20 minut, natomiast w przypadku dorosłych aż o 1 godzinę i 20 minut.
Niebezpieczne nawyki żywieniowe?
Niektóre nawyki żywieniowe Francuzów mogą być również potencjalnie groźne dla zdrowia. Zgodnie z wynikami sondażu wzrosła ilość spożywanych przez nich surowych produktów pochodzenia zwierzęcego (głównie ryb i mięsa wołowego). Ponadto surowce te były często długo przechowywane przed spożyciem, czy obróbką termiczną w lodówce, w której, zgodnie z doniesieniami, nie zawsze utrzymywana jest odpowiednia temperatura. Przechowywanie ich w niewłaściwych warunkach oraz, dodatkowo, spożywanie na surowo może stwarzać poważne zagrożenie mikrobiologiczne.
Ocena ryzyka żywności i żywienia
Dane, zebrane za pośrednictwem sondażu, są kluczowym narzędziem w ocenie ryzyka żywności i żywienia. Zgromadzone informacje pozwolą ANSES na prowadzenie kolejnych prac w dziedzinie żywności i wydanie właściwych zaleceń dotyczących zdrowia publicznego. Badania INCA 3 bazują na zharmonizowanych europejskich procedurach, co gwarantuje ich wiarygodność i umożliwia wykorzystanie wyników również na szerszą skalę.
Źródło:
ANSES; INCA 3 : Evolution des habitudes et modes de consommation, de nouveaux enjeux en matière de sécurité sanitaire et de nutrition
Przeczytaj także
Na rynku spożywczym w sposób nieustający pojawiają się nowe wyzwania prawne i techniczne. Dotyczą one składników, oznakowania, kontroli zanieczyszczeń, jakości opakowań i wszystko to na ogół w opcji obowiązkowej dla producentów.
Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Eurobarometer wskazują, że Większość Węgrów nigdy nie kupuje ryb, Włosi są najbardziej chętni do próbowania nowych gatunków, a Grecy domagają się informacji o pochodzeniu produktu na opakowaniu.
Przemysł spożywczy jest numerem jeden na świecie zarówno pod względem wielkości zatrudnienia, jak i obrotów finansowych w porównaniu z innymi sektorami gospodarki, będąc równocześnie mniej innowacyjnym...