Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Wg raportu „Global packaging materials market research report 2022” wielkość światowego rynku materiałów opakowaniowych szacuje się na 8 mld USD w 2021 r. i przewiduje się, że osiągnie 9,5 mld USD do 2028 r., wykazując CAGR na poziomie 2,41% w okresie prognozy. Wysoki wzrost w światowym przemyśle spożywczym i napojów będzie napędzał popyt na materiały opakowaniowe w prognozowanych latach. Produkty te są szeroko stosowane do pakowania surowej i przetworzonej żywności. Są również coraz częściej wykorzystywane do pakowania produktów spożywczych luzem. Rosnąca konsumpcja mrożonych produktów mięsnych, owoców morza w puszkach i dań gotowych do spożycia na całym świecie zwiększy wzrost rynku materiałów opakowaniowych. Wysokie spożycie napojów alkoholowych i bezalkoholowych również będzie istotnym czynnikiem wzrostu rynku opakowań.
Jak duże znaczenie ma opakowanie w branży spożywczej?
Opakowania żywności i napojów mają nie tylko zabezpieczać produkt, zachowywać jego świeżość i przyciągać wzrok konsumentów, ale w coraz większym stopniu muszą również zapewniać cele zrównoważonego rozwoju i opcje personalizacji.
Produkty na półkach sklepowych konkurują o uwagę i pieniądze konsumentów. Opakowania — od spersonalizowanych, po inteligentne i zrównoważone — mogą znacznie przyczynić się do zwiększenia sprzedaży, a jak pokazują badania Ipsos marki mają średnio ok. siedmiu sekund, aby zrobić dobre wrażenie, zanim klient wybierze alternatywę. 2/3 respondentów wskazało, że na ich decyzję wpłynęły materiały użyte do opakowania produktu.
Zrównoważone opakowania zyskują na popularności
Zrównoważony rozwój to jeden z ważniejszych tematów w światowym przemyśle spożywczym. Wg Ipsos aż 85% konsumentów bierze pod uwagę zrównoważony rozwój i ma on wpływ na ich nawyki zakupowe. Firmy, które przymykają oko na zrównoważone opakowania, zapewne odczują niebawem spadki sprzedaży. A jeśli marka celuje w milenialsów lub pokolenie Z, to zdecydowanie musi uwzględnić zrównoważone opakowania, bo jest to jedyny słuszny kierunek. Obie te grupy konsumentów chcą wiedzieć, jakie materiały firmy wykorzystują do swoich produktów, nie wspominając już o metodach ich pozyskiwania.
Przewiduje się, że w ciągu najbliższych 5-10 lat firmy będą priorytetowo traktować neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla. Dzięki stosowaniu butelek rPET, ulepszonemu recyklingowi i dążeniu do gospodarki o obiegu zamkniętym, zrównoważona gospodarka wodna pozostanie głównym punktem programu wszystkich producentów napojów, wraz z zapewnieniem, że energia pochodzi ze źródeł odnawialnych. Butelki rPET są produkowane z butelek PET pochodzących z recyklingu. Firmy produkujące napoje już mają rygorystyczne cele w zakresie wykorzystania butelek rPET, a także ich zbiórki i recyklingu.
Global Sustainability Index Institute na stronie qrcode-tiger.com poinformował, że 400 najbardziej znanych firm na świecie już podwoiło swoje cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Firmy takie jak np. Amazon nie będą sprzedawać produktów, co do których nie mają pewności, że ich opakowanie nadaje się do recyklingu i/lub ponownego użycia.
Coraz większe znaczenie w branży opakowań zyskują także materiały kompostowalne. Troska o środowisko – w tym zrównoważony rozwój, produkty przyjazne dla klimatu i składniki pochodzące z recyklingu – to atrybuty produktów i marek.
Opakowania spersonalizowane
Spersonalizowane opakowania również rozwijają się - Future Market Insights szacuje, że wartość branży podwoi się w ciągu następnej dekady, osiągając wartość ponad 60 mld USD do końca 2033 r.
Najbardziej znanym przykładem spersonalizowanego opakowania żywności i napojów jest personalizacja butelki coli za pomocą nazwy lub frazy. Coca-Cola ma stronę internetową, która umożliwia konsumentom tworzenie własnych projektów z zestawu opcji i dodawanie nazwy lub frazy. Aby zarządzać tego rodzaju personalizacją, firmy z branży spożywczej zazwyczaj współpracują z zewnętrznymi firmami zajmującymi się przepakowywaniem.
Przemysł spożywczy będzie odgrywał kluczową rolę w przyszłości opakowań spersonalizowanych. Chociaż wysiłki te mogą pomóc zwiększyć rozpoznawalność marki i interakcje z klientami dla firm, to nowe projekty mogą stanowić wyzwanie. Firmy będą musiały poświęcić znacznie więcej czasu i zasobów na te opcje, co może negatywnie wpłynąć nie tylko na koszty produkcji, ale także na wyniki finansowe. Ponieważ firmy nadal koncentrują się na zaspokajaniu potrzeb konsumentów poprzez personalizację, oczekiwania dotyczące opakowań osobistych wzrosną jeszcze bardziej.
Źródła:
https://www.industryresearch.biz/global-packaging-materials-market-21185386
https://www.foodbeverageinsider.com/packaging/food-and-beverage-packaging-trends
Przeczytaj także
Chociaż prace legislacyjne nad projektem ustawy o systemie kaucyjnym nie dobiegły jeszcze końca, to już teraz warto się przyjrzeć jakie podstawowe obowiązki producenta z niego wynikają
Choć o biznesie myśli się głównie w kontekście konkurencji, polskie firmy potrafią zaskoczyć. Zawiązany w 2020 roku Polski Pakt Plastikowy działa prężnie m.in. po to, by zmniejszyć zużycie pierwotnych tworzyw sztucznych oraz by wszystkie opakowania z plastiku nadawały się do recyklingu lub ponownego wykorzystania.
Zakaz wprowadzania na rynek wielu rodzajów opakowań, obowiązek korzystania z surowców z recyklingu przy ich produkcji, ograniczenie jednorazowych kubków w gastronomii - m.in. z takimi zmianami liczyć się muszą przedsiębiorcy. Rozpoczyna się opiniowanie zmian unijnej dyrektywy opakowaniowej.