Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Trudny sezon przed mrożonymi truskawkami

Kategoria: Biznes

Na całym świecie plantatorzy starają się sprzedać owoce truskawki na bardziej lukratywnym rynku świeżych owoców niż do przetwórstwa. Wybuch Covid-19 przetasował układ, ponieważ nagle konsumenci woleli produkty o długim okresie trwałości, takie jak owoce cytrusowe i jabłka, a nie truskawki.

Początek pandemii

Alarm pandemiczny został podniesiony w marcu i kwietniu, kiedy sezon truskawek hiszpańskich, marokańskich i egipskich był u szczytu, więc zmniejszony zagraniczny i krajowy popyt na świeże truskawki wpłynął na rynek przetwórczy.

Wpływ koronawirusa na rynek truskawek

Marokańskie truskawki do zamrażania potaniały w okresie wybuchu pandemii i jej ceny nie wzrosły zgodnie z oczekiwaniami po Ramadanie. Ceny egipskie skupu truskawek były na niskim poziomie, zanim koronawirus rozprzestrzenił się poza Chinami, ponieważ późny początek sezonu spowodował spadek eksportu świeżych truskawek. Egipscy rolnicy początkowo postanowili zatrzymać owoce, zamiast poddać się presji cenowej, więc zdecydowali się przekierować swój surowiec na stosunkowo mniej rentowny, ale bardziej stabilny rynek przetwórczy. Zwiększona podaż wpłynęła na ceny.

Pogoda w Polsce a truskawki

Bieżący sezon przetwarzania truskawki w Polsce był bardzo krótki. Naznaczony bardzo niską jakością owoców z powodu deszczy nawalnych, burz i gradu oraz dużymi problemami z rozwojem chorób grzybowych.

Wzrost importu z Ukrainy

Jednocześnie zaobserwowano niespotykany dotychczas wzrost zakupów mrożonych truskawek z innych krajów. Zapobiegliwie, europejscy handlowcy i przetwórcy zgromadzili dodatkowy tonaż mrożonej truskawki z Ukrainy. Eksport mrożonych truskawek z tego kraju między styczniem a kwietniem wzrósł o 55%, a Polska, Niemcy i Czechy były głównym rynkiem docelowym tego eksportu.

Egipt na coraz lepszej pozycji

Przemysł mrożonek z truskawek w Polsce stopniowo traci swoją znaczącą pozycję na rzecz konkurentów. W latach 2015-2019 CAGR eksportu polskich mrożonych truskawek spadł o 4,2% do 93,8 tys. t, a w samym 2019 spadł o 5%. Podczas gdy w tym samym okresie eksport z Egiptu CAGR wzrósł prawie 33% z 39,1 tys. t do 163,9 tys. t. i o 53% r/r. Oznacza to że od dwóch lat Egipt jest pierwszym eksporterem mrożonych truskawek na świecie, a Polska spadła na drugą pozycję w ujęciu wolumenowym (choć nadal na pierwszej w ujęciu wartościowym). W 2019 r. Egipt wkroczył na tradycyjne polskie rynki, takie jak Niemcy (+ 120% tonażu) i Niderlandy (+ 28%), a nawet o 77% zwiększył eksport do Polski. Widocznie, choć mniej spektakularnie rośnie też sprzedaż z Maroka - wzrosła o 6,7% r/r do 73 t. i 7,6% CAGR 2015-19.

Prognozy dla Polski

Aby być konkurencyjnym, niestety Polska musi dostosować się do aktualnych cen rynkowych, które Egipt, czy Ukraina utrzymują w przedziale 1,00-1,50 EUR/kg. Zapotrzebowanie na truskawki mrożone w „nowej normalności” może pozostać na niskim poziomie. Są one używane w znaczącej ilości w Foodservice, który ograniczył znacznie swoją aktywność i nic nie wskazują na to, że w najbliższym czasie doświadczy silnego odbicia.

 

Źródło: www.agronomist.pl

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Karolina Załuska
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek owoców i warzyw
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Owoce i warzywa

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.