Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Turecki rynek mleka – znaczący wzrost produkcji w ostatnich latach

Kategoria: Biznes

8 największy producent mleka

Według danych tureckiego instytutu statystycznego w 2017 r. w Turcji wyprodukowano 20,7 mln t mleka, czyli o 12,0% więcej niż w 2016 r., a w porównaniu z 2007 r. produkcja zwiększyła się aż o 68%. Oznacza to, że Turcja jest ósmym największym producentem mleka na świecie (wielkość produkcji podobna do Nowej Zelandii), a biorąc pod uwagę prawie 80 mln mieszkańców tego kraju, jest również znaczącym rynkiem zbytu produktów mleczarskich.

Wzrost produkcji

Około 91% wytworzonego w 2017 r. mleka pochodziło od krów, których pogłowie szacowane jest przez USDA na ok. 5,8 mln sztuk. Warto jednak zwrócić uwagę, że przy znaczącym wzroście produkcji, skup mleka zmniejszył się o 0,6% do 9,1 mln t.  Dane te mogą być jednak nie do końca precyzyjne, gdyż w 2017 r. produkcja większości wyrobów mleczarskich wzrosła. W ubiegłym roku w Turcji wyprodukowano 1,55 mln t mleka pitnego, tj. o 8,9% więcej niż w 2016 r. Produkcja śmietany wzrosła o 3,3% do 32,9 tys. t, ajranu zwiększyła się o 4,8% do 717,3 tys. t, a jogurtów zmniejszyła się o 0,3% do 1,17 mln t. W 2017 r., w Turcji, produkcja serów pochodzących z mleka wyprodukowanego przez krowy zwiększyła się o 3,7% do 662,2 tys. t, a masła wzrosła o 3,2% do 59,5 tys. t. W przypadku proszków mlecznych, produkcja odtłuszczonego mleka zwiększyła się o 12,1% do 87,7 tys. t, a pełnego mleka w proszku zmniejszyła o 1,6% do 45,2 tys. t.

Spożycie bezpośrednio w gospodarstwach domowych

Jeżeli porównamy dane o produkcji z danymi o skupie, to okazuje się, że w 2017 r. tylko ok. 48% wyprodukowanego mleka krowiego trafiło do przemysłu mleczarskiego, a znacząca część spożywana była bezpośrednio w gospodarstwach domowych. Według tureckiego instytutu statystycznego, w 2015 r. spożycie mleka i produktów mleczarskich w Turcji w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniosło 236 kg, czyli więcej niż np. w Polsce.

Eksporter netto

Turcja jest eksporterem netto produktów mleczarskich. Według danych CLAL, w 2017 r. z tego kraju wyeksportowano 48 tys. t serów, głównie do Arabii Saudyjskiej (14,3 tys. t) i Iraku (12,5 tys. t). Sprzedaż OMP na rynki zewnętrzne wyniosła 32 tys. t i była kierowana m.in. na rynek rosyjski (7,5 tys. t), do Iraku (5,3 tys. t) i Bangladeszu (5,1 tys. t). Wolumen eksportu serwatki w proszku wyniósł 43 tys. t. Natomiast import produktów mleczarskich miał marginalne znaczenie. W 2017 r. sprawdzono 9,3 tys. t serów.

Warto zauważyć, że w pierwszych miesiącach 2018 r. obserwuje się dynamiczny wzrost skupu mleka w Turcji. Wg danych tureckiego instytutu statystycznego w I kw. br. zwiększył się on o 15,7% (r/r) do 2,6 mln t. Większa niż przed rokiem, wielkość skupionego mleka znalazła przede wszystkim odzwierciedlenie we wzroście produkcji serów - o 11,8% (r/r) oraz mleka pitnego (o 18,4% (r/r).

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Ekspert rynków rolnych
Rynek mleka

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.