Przebieg prac legislacyjnych
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu wpłynął 9 września 2022 r., a już 30 września 2022 r. został przekazany Prezydentowi i Marszałkowi Senatu. Następnie, dnia 18 listopada 2022 r. projekt ustawy został opublikowany w Dzienniku Ustaw jako ustawa z dnia 29 września 2022 r. o zmianie ustawy o nawozach i nawożeniu. Natomiast jako datę wejścia w życie niniejszego aktu przyjęto 3 grudnia 2022 roku.
Zakres nowelizacji
Uchwalona nowelizacja ustawy z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu, związana jest z koniecznością dostosowania prawa polskiego do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiającego przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 2003/2003. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy „(…) nie zawiera [on] zmian w zakresie wprowadzania do obrotu produktów regulowanych prawem krajowym, lecz dostosowuje i określa na nowo właściwość organów w odniesieniu do nadzoru nad produktami nawozowymi objętymi ustawodawstwem Unii Europejskiej (UE). W projekcie ustawy dostosowano dotychczasowe kompetencje organów, które dotąd wykonywały zadania określone w rozporządzeniu nr 2003/2003, do obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia nr 2019/1009, a także określono sprawy z zakresu udostępniania na rynku produktów nawozowych UE nieuregulowane w rozporządzeniu nr 2019/1009, takie jak przeprowadzanie kontroli jakości i zgodności oznakowania tych produktów oraz ich właściwego stosowania oraz przechowywania.”.
Wybrane rozwiązania
W porównaniu do dotychczas obowiązujących przepisów prawa unijnego, obecnie katalog produktów nawozowych został rozszerzony. W myśl nowych przepisów obejmuje on nie tylko nawozy mineralne, ale także wszystkie inne produkty nawozowe, takie jak: podłoża do upraw, biostymulatory, polepszacze gleby, inhibitory, w tym organiczne i mikrobiologiczne, charakteryzujące się działaniem stymulującym wzrost roślin oraz poprawę jakości gleby. Ponadto produkty nawozowe będą podlegały nadzorowi w zakresie ich zgodności z przepisami rozporządzenia 2019/1009, a organami odpowiedzialnymi za przeprowadzanie nadzoru są wojewódzcy inspektorzy ochrony roślin i nasiennictwa. Natomiast w przypadku stosowania i przechowywania produktów nawozowych UE oraz nawozów oznaczonych znakiem „NAWÓZ WE” organem odpowiedzialnym za przeprowadzanie kontroli będzie Inspekcja Ochrony Środowiska. Wprowadzono również przepisy określające uprawnienia wojewódzkich inspektorów ochrony roślin i nasiennictwa w zakresie nadzoru nad wprowadzaniem do obrotu produktów nawozowych UE. Co ważne, dotychczasowe opłaty sankcyjne i kary grzywny dotyczące wprowadzania do obrotu oraz kontroli jakości nawozów i środków wspomagających uprawę roślin zostały zastąpione systemem kar pieniężnych nakładanych przez organy nadzoru rynku w formie decyzji administracyjnych. Jednocześnie podwyższono wysokość kar.
Więcej na temat zmiany ustawy o nawozach i nawożeniu dowiesz się z opracowania w Strefie Managera dostępnego pod adresem:
https://foodfakty.pl/strefa-managera-ustawa-o-nawozach-i-nawozeniu-dostosowanie-przepisow-krajowych-do-regulacji-unijnych
Pełen tekst ustawy dostępny jest pod adresem:
https://dziennikustaw.gov.pl/D2022000236401.pdf
Autor:Magdalena Wolska
Prawnik, ekonomista. Ekspert prawa żywnościowego i lider projektu FoodFakty LEX Scan. Wykładowca w Wyższej Szkole Inżynierii i Zdrowia w Warszawie. Doktorant w Zakładzie Prawa Rolnego i Żywnościowego w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk (PAN) w Warszawie. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą urzędowej kontroli w rolnictwie ekologicznym. Autorka artykułów naukowych z zakresu prawa żywnościowego.
Kontakt: magdalena.wolska@foodfakty.pl
tel. 660 146 148
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/mwolskaeko/