Kontekst
10 kwietnia 2024 r. Parlament Europejski głosował nad projektem rezolucji w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 14 grudnia 2023 r. zmieniającego załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów szczególnych dotyczących higieny w przypadku niektórych rodzajów mięsa, produktów rybołówstwa, produktów mlecznych i jaj (B9‑0211/2024). Projekt rezolucji zakładał odrzucenie proponowanych przez Komisję zmian rozporządzenia nr 853/2004, jednakże rezolucja nie została przez Parlamentarzystów przyjęta.
Jedną z najistotniejszych kwestii, której dotyczy nowelizacja rozporządzenia nr 853/2004 jest zmiana przepisów dotyczących usztywniania (ang. stiffening) łososia, które jest znanym od dziesięcioleci etapem produkcyjnym w przetwórstwie łososia wędzonego, mającym zapobiegać rozwojowi szkodliwych bakterii oraz zapewniającym zgodność z wymogami produkcyjnymi i zdrowotnymi. Proces ten ma również znaczący wpływ na jakość produktów. Usztywnianie łososia polega na tymczasowym obniżeniu temperatury przetworzonego (wędzonego lub marynowanego) filetu rybnego do temperatury od -2 do -14 °C, aby proces krojenia mechanicznego był łatwiejszy i wydajniejszy.
Kluczowe zagadnienia
Parlament Europejski odrzucił projekt rezolucji negującej projekt rozporządzenia delegowanego Komisji, który dotyczył m.in. usztywniania w czasie 96 godzin w przypadku wędzonego łososia. Jako argumenty przemawiające za odrzuceniem projektu rozporządzenia Komisji, wskazano m.in.:
-arbitralne ograniczenie okresu usztywniania i późniejszego krojenia do maksymalnie 96 godzin;
-nieuwzględnienie różnych praktyk i temperatur stosowanych w państwach członkowskich ani ich wpływu na bezpieczeństwo żywności;
-brak konsultacji z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA);
-ryzyko utraty miejsc pracy na dużą skalę;
-niekorzystny wpływ na konkurencyjność i zrównoważony rozwój przetwórców ryb w Unii oraz wywieranie negatywnego wpływu na producentów ponad 50 % wędzonego łososia w Europie;
-zagrożenie powstaniem niedoborów na rynku wewnętrznym, a w konsekwencji podniesieniem cen dla konsumentów;
-nieproporcjonalne marnowanie żywności.
W związku z licznymi wątpliwościami wyrażonymi w rezolucji, Komisja miała zostać wezwana do przedłożenia nowego projektu aktu prawnego, uwzględniającego uwagi PE oraz opierającego się na danych naukowych i opinii EFSA. Nowy akt miałby uwzględniać w szczególności ryzyko związane ze wzrostem Listeria monocytogenes w rybach w zależności od temperatury przetwarzania i przechowywania; uwzględniać złożoność procesu usztywniania (wszystkie istotne czynniki i elementy oparte na doświadczeniach sektora, w tym aspekt wewnętrznych badań laboratoryjnych, logistykę i inne czynniki), a także zostać poparty rzetelnymi konsultacjami z zainteresowanymi stronami reprezentującymi cały unijny sektor przetwórstwa łososia.
Pozostałe zagadnienia
Oprócz kwestii związanych z podmrażaniem łososia, w ramach rezolucji podkreślono konieczność utrzymania obecnego oznakowania „WE” produktów pochodzenia zwierzęcego lub wprowadzenia wystarczającego, długoterminowego okresu przejściowego wynoszącego co najmniej 10 lat w celu wdrożenia zmiany skrótu na „UE” w oznakowaniu, co umożliwiłoby różnym gałęziom przemysłu obsługującym produkty pochodzenia zwierzęcego dostosowanie się do narzuconych zmian.
Projekt rezolucji został jednak przez posłow odrzucony w głosowaniu dnia 11 kwietnia 2024 r.
Pełen tekst rezolucji dostępny jest pod adresem:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2024-0211_PL.html