Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

W czasie pandemii dostawcy opakowań umożliwiają bezpieczne zaopatrywanie społeczeństw w żywność i angażują się w bezpośrednią walkę z koronawirusem

Kategoria: Procesy i Technologie

Branża opakowaniowa jest „systemowo ważna”

Bezpieczeństwo stało się niemal z dnia na dzień tematem numer jeden w kontekście oczekiwań klientów sklepów spożywczych. W czasach zarazy dbać o nie pomagają firmy z branży opakowaniowej, w tym członkowie stowarzyszenia Natureef. Są wśród nich zaawansowane technologicznie przedsiębiorstwa, spełniające najwyższe standardy technologiczne i sanitarne. Przykładem jest zakład firmy Bogucki Folie, w którym opakowania do bezpośredniego kontaktu z żywnością wytwarzane są zgodnie z najwyższymi standardami higienicznymi potwierdzonymi m.in. uznawanym na całym świecie certyfikatem BRC.

W czasach epidemii koronawirusa COVID-19 należy zwrócić uwagę na fakt, że produkowane przez nas opakowania są produktami jednorazowego użytku, a takie zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa jeśli chodzi o rozprzestrzenianie wirusów i bakterii. Produkty zapakowane w ten sposób są zupełnie oddzielone od środowiska zewnętrznego. Folie barierowe z poliamidem lub EVOH są barierowe na tlen i inne gazy, a więc zapewniają również możliwość dłuższego przechowywania ich w domu (oczywiście w odpowiednich warunkach) – mówi Piotr Bogucki, wiceprezes Bogucki Folie.

Rolę opakowań w kontekście pandemii podkreśla również Anita Frydrych, dyrektor ds. rozwoju technologii tworzyw sztucznych i funduszy UE w Korporacji KGL, która wytwarza opakowania oraz dostarcza granulaty polimerów i narzędzia do produkcji opakowań: – W ostatnich latach funkcja promocyjna opakowań wydawała się być tą najistotniejszą z punktu widzenia konsumenta. Wydarzenia z ostatnich tygodni związane z pandemią koronawirusa przypomniały jednak, że opakowania to zewnętrzne warstwy towarów, które przede wszystkim mają chronić pakowane produkty. Zapakowana żywność nie tylko jest chroniona przed uszkodzeniem czy zabrudzeniem, ale przede wszystkim przed bakteriami, wirusami i pleśniami, które nie mogą przedostać się przez materiał opakowaniowy. Dzięki temu żywność jest dłużej świeża i bezpieczna do spożycia.

Firmy, m.in. te zrzeszone w stowarzyszeniu Natureef mają doświadczenie w zabezpieczaniu antymikrobiologicznym powierzchni opakowań w związku z obecnością m.in. bakterii zarówno w pakowanych produktach jak co bardziej istotne także w środowisku zewnętrznym. Obecnie, z pomocą naukowców szukają rozwiązań, które zabezpieczałyby powierzchnie opakowań przed wirusami – mówi prof. Artur Bartkowiak, dyrektor Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, członek zarządu stowarzyszenia Natureef.

W czasie pandemii okazało się też, jak wielką rolę odgrywa branża opakowaniowa z perspektywy zaopatrzenia w żywność całych społeczeństw. W związku z epidemią, w Niemczech producenci materiałów opakowaniowych i opakowań (z papieru, kartonu, szkła, metalu i plastiku) uznani zostali przez Federalne Ministerstwo Wyżywienia i Rolnictwa za systemowo ważne elementy łańcucha dostaw w zakresie bezpieczeństwa zaopatrzenia ludności.

Z obserwacji Klausa Pählera, project managera w Pacarto GmbH i eksperta branży opakowaniowej wynika, że końcowi użytkownicy oczekują zabezpieczenia łańcucha dostaw żywności, co wiąże się z zagwarantowaniem dostępności materiałów opakowaniowych. Firmy opakowaniowe gromadzą więc zapasy surowców. Na rynku widać większy popyt na produkty trwałe i mrożone oraz na ich dostawy: – Nie wiem, czy w długiej perspektywie koronawirus wpłynie na przemysł opakowaniowy. Ale niewykluczone, że większego znaczenia nabierze bezpieczeństwo dostaw materiałów do ich produkcji.

Okazja do rzetelnej rozmowy

Branża opakowaniowa oprócz wyzwań biznesowych zmaga się też z mitami i niedopowiedzeniami dotyczącymi kwestii związanych z zagospodarowaniem odpadów i wpływu na środowisko. Pandemia oraz okres, który po niej nastąpi może być okazją do nowego spojrzenia na te kwestie.

Pod względem oczekiwań konsumentów, w obecnej sytuacji priorytetem stało się bezpieczeństwo w miejsce ekologii, która królowała przez ostatnie dwa-trzy lata – potwierdza Piotr Bogucki. – Nie chcę zmieniać frontu o 180 stopni, dalej uważam, że gdy minie czas epidemii, musimy zmienić naszą gospodarkę z modelu liniowego na obieg zamknięty. Liczę natomiast na to, że obecna sytuacja skłoni wiele osób do bardziej rzetelnej oceny plastików stosowanych w opakowaniach niż tylko poprzez stwierdzenie: „plastik jest zły i już!”. Zmiany w tym zakresie muszą być przemyślane. Dotychczas nie zawsze tak było.

W mediach właściwie codziennie pojawiają się informacje mówiące o szkodliwym wpływie odpadów opakowaniowych, szczególnie tych z tworzyw sztucznych, na środowisko, czy organizmy żywe. Z drugiej strony tworzywa sztuczne są materiałami innowacyjnymi, dającymi wiele możliwości zagospodarowania ich z pożytkiem dla zdrowia i środowiska. Plastik jako surowiec sam w sobie nie jest zły. Winy związanej z zanieczyszczeniem środowiska powinniśmy upatrywać nie w samym materiale, czy też opakowaniu tylko w samych sobie, w tym jak postępujemy z opakowaniami po spełnieniu ich funkcji użytkowej. Wykorzystując opakowania z tworzyw sztucznych powinniśmy zachować umiar i postępować odpowiedzialnie. Konsumenci powinni zrozumieć, że w przypadku wielu artykułów spożywczych brak opakowania może przynieść więcej negatywnych skutków niż pozytywnych, tj. marnotrawienie żywności, czy też utrata jej bezpieczeństwa. Dlatego misją wiodących producentów opakowań jest wprowadzanie rozwiązań opakowaniowych promujących gospodarkę o obiegu zamkniętym – mówi Anita Frydrych.

Producenci opakowań na pomoc producentom masek medycznych

Oprócz codziennej działalności, która umożliwia regularne zaopatrzenie w żywność w skali całych krajów, firmy z sektora opakowaniowego aktywnie włączają się w pomocy w bezpośrednią walką z pandemią. Gdy prof. Artur Bartkowiak, dyrektor Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego zwrócił się do kilku z nich z pytaniem o możliwość dostarczenia materiałów wolontariuszom, którzy produkują przyłbice ochronne wykorzystywane przez służby medyczne, odzew był natychmiastowy.

Korporacja KGL błyskawicznie zdecydowała się na dostawę foli PET do produkcji przyłbic do masek ochronnych jakie są drukowane dla naszej służby zdrowia przez różne firmy zajmujące się drukiem 3D w całej Polsce. Na drukarkach 3D powstaje konstrukcja, a z folii wycinane są przeźroczyste szyby. Dostarczanie wyciętych już szybek do przyłbic zaoferowała ponadto firma Poli z Inowrocławia. Wygląda więc na to, że drukarze 3D z różnych regionów Polski nie będą więcej stopowani brakiem materiału na przyłbice – podkreśla prof. Artur Bartkowiak.

Zorganizowane w ciągu kilku dni dostawy pozwolą na wyprodukowanie kilkunastu tysięcy przyłbic ochronnych

Jesteśmy dumni z szybkiej i konkretnej reakcji członków stowarzyszenia Natureef. Te firmy pokazały, że można na nich polegać w trudnych sytuacjach – mówi Jaśmina Solecka, prezes stowarzyszenia Natureef – organizacji, która skupia wiodące polskie firmy i instytuty badawcze działające w obszarze opakowań, branży chemicznej i produkcji spożywczej. Członkowie stowarzyszenia wprowadzają nowe technologie, prowadzą wspólne projekty badawcze, rozwijają produkty i koncentrują się w swoich działaniach na trosce o środowisko. Natureef wspiera je w zakresie ułatwienia dostępu do szerokiej bazy wiedzy, kontaktów, wymiany informacji, które posłużą do tworzenia nowych produktów i usług.

Autor: Natureef

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.