Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w I kwartale 2021 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z Polski wyniosła 542 mln EUR i była o 1,7% mniejsza niż w analogicznym okresie 2020 r.
Głęboki spadek eksportu masła
Największy wpływ na ujemną dynamikę sprzedaży zagranicznej miał eksport masła i pozostałych tłuszczów mlecznych. Zarówno jego wolumen (12,8 tys. t) jak i wartość (46,6 mln EUR) w pierwszym kwartale br. były o niemal 1/3 mniejsze niż przed rokiem. Zwiększył się natomiast import masła do kraju, o blisko 2 tys. t, co przy podobnej jak przed rokiem produkcji i stabilnym popycie spowodowało wzrost zapasów masła na koniec marca 2021 r. o 39% (r/r) do 4,7 tys. t.
Mniejsza sprzedaż zagraniczna proszków mlecznych
Mniejsza, niż przed rokiem był też wartość sprzedaży eksportowej proszków mlecznych. W I kw. 2021 r. wolumen eksportu odtłuszczonego mleka w proszku obniżył się o 5% (r/r) do 33,8 tys. t a wartość zmniejszyła się o 11% (r/r) do 75,3 mln EUR. Wartość eksportu serwatki zmniejszyła się o 8% (r/r) do 52,3 mln EUR przy wzroście wolumenu o 13% (r/r) do 64,2 tys. t.
Wzrost zainteresowania serami
Sery i twarogi to najważniejsza (40-proc. udział w wartości) pozycja w eksporcie produktów mleczarskich z Polski. W I kwartale 2021 r. wartość ich eksportu zwiększyła się o 5% (r/r) do 218,0 mln EUR a wolumen był o 9% większy niż w analogicznym okresie 2020 r. Lepsza, niż przed rokiem, sytuacja pandemiczna we Włoszech skutkowała wzrostem wolumenu sprzedaży serów i twarogów do tego kraju o 1/3 do 5,5 tys. t. Na uwagę zwraca również 26-proc. wzrost eksportu serów do Arabii Saudyjskiej (łącznie 4,2 tys. t) oraz 22-proc. zwiększenie sprzedaży do Rumuni (5,0 tys. t).
Mleko płynie do Chin
W I kwartale 2021 r. wartość sprzedaży zagranicznej mleka i śmietany z Polski wyniosła 117,3 mln EUR (22-proc. udział) i była o 14% większa niż przed rokiem. Wolumen eksportu w tym okresie zwiększył się o 7% do 221,0 tys. t. Duża w tym zasługa Chin, które są, drugim po Niemczech, największym ich odbiorcą z Polski. W I kw. br. wartość eksportu mleka i śmietany do Chin zwiększyła się o 76% do 21,3 mln EUR a wolumen był o ponad 2/3 większy niż przed rokiem, wyniósł 41,2 tys. t.
Wzrost wartość eksportu odnotowano też w przypadku jogurtów i pozostałych napojów fermentowanych – o 6% do 32,5 mln EUR. Zmniejszył się natomiast wolumen ich eksportu – o 12% do 26,8 tys. t.
Źródło: www.agronomist.pl
Przeczytaj także
Odpowiadając na wysokie wymagania branży mleczarskiej, związane ze specyfiką produktów mlecznych, ale także potrzebą ochrony środowiska naturalnego, KGL S.A. wprowadził do swojej oferty spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa, zrównoważone opakowania wykonane ze spienionego rPET.
Komisja Europejska zatwierdziła wniosek o rejestrację estońskiego "Sõir" jako chronionego oznaczenia geograficznego (ChOG).
Już 38% Polaków wybiera napoje roślinne, a 31% wprowadza do jadłospisu roślinne alternatywy sera – kampania RoślinnieJemy opublikowała wyniki badania przeprowadzonego przez Panel Ariadna odnośnie postaw konsumenckich Polaków wobec alternatyw nabiału.