Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Zamknięty obieg odpadów etykietowych

Kategoria: Opakowania

Tarczyński S.A. to pierwsza firma spożywcza w Polsce, która zamknęła pętlę recyklingu, przystępując do programu RafCycle - usługi recyklingu, zapewniającej nowe życie odpadom etykietowym. - To świetny przykład, jak wprowadzać w życie zasady gospodarki obiegu zamkniętego – komentuje Jaśmina Solecka, prezes stowarzyszenia Natureef, które zrzesza wiodących producentów żywności i opakowań.

Na opakowania produktów spożywczych często naklejane są etykiety - z informacją o producencie, składzie i terminie przydatności produktu do spożycia. W procesie aplikacji etykieta samoprzylepna poprzez rozdzielenie jej od podkładu nanoszona jest na gotowy produkt.  W rezultacie papierowy podkład pokryty cienką warstwą silikonu, staje się odpadem, który w większości przypadków nadaje się jedynie do wysłania do spalarni. W skali dużych firm ilość tego odpadu liczyć można w setkach ton rocznie.

Alternatywne rozwiązanie proponuje firma UPM Raflatac, potentat w dziedzinie produkcji materiałów samoprzylepnych. W ramach usługi RafCycle  odbiera ona od firm i przetwarza odpady etykietowe. Następnie poddaje je desilikonizacji i przetwarza na masę papierową, a następnie na papier. UPM Raflatac wykorzystuje rozległą sieć zbierania odpadów, aby ułatwić ekonomiczny recykling podkładów.

Na taki sposób zagospodarowania odpadów etykietowych zdecydowała się firma Tarczyński, wiodący producent z branży spożywczej w Polsce i firma zrzeszona w stowarzyszeniu Natureef. Jej współpraca z UPM Raflatac trwa od 2021 roku i wykracza poza sam odbiór podkładów. Oprócz przystąpienia do usługi RafCycle, firma Tarczyński dodatkowo wdrożyła koncepcję LabelLoop, która polega na gromadzeniu odpadów etykietowych, przekształcanych następnie we włókno, stanowiące surowiec do produkcji nowych podkładów dla etykiet z serii RAFNXT+.  W rezultacie pętla obiegu produktu została zamknięta.

- To doskonały przykład działań prośrodowiskowych, który jest zgodny z wizją naszego stowarzyszenia, w którym razem z firmami i naukowcami dążymy do tego, aby ograniczyć wytwarzanie odpadów opakowaniowych i żywnościowych, rozwijając łatwe do odzysku opakowania, której jednocześnie pozwalają zachować jakość produktu – komentuje Jaśmina Solecka, prezes stowarzyszenia Natureef.

W porównaniu ze standardowymi etykietami, RAFNXT+ wymagają mniej surowców do produkcji i generują mniej odpadów w ciągu całego cyklu eksploatacji. Ich odbiorcy otrzymują też naukowe dane na temat tego, jak ich wybór prowadzi do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Od momentu dołączenia Tarczyński S.A. do usługi RafCycle w kwietniu 2021 roku, udało się odzyskać odpady podkładowe, które w tradycyjnym modelu wymagałyby wycięcia blisko 2000 drzew. Uniknięto przy tym emisji 38 ton CO2 z paliw kopalnych. Dla porównania, taką ilość wygenerowałby samochód, który przejechał blisko 250 tys. km.

- Proces zamknięcia obiegu podkładów przebiegał bardzo płynnie i trwał zaledwie kilka miesięcy. Działania te nie spowodowały wzrostu wydatków ani dodatkowych kosztów po naszej stronie — ocenia Miłosz Dąbrowski, kierownik Działu Technologii Opakowań w firmie Tarczyński S.A.

 

****

Na zdjęciu: podkład etykietowy UPM Raflatac.

Fot. Materiały UPM Raflatac

 

Autor:Natureef
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Nowości rynkowe Opakowania

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.