Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Zmiany w oznaczaniu i etykietowaniu napojów spirytusowych - Abstrakt artykułu

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Już 25 maja 2021 r. podmioty działające na rynku napojów wysokoprocentowych czekają duże zmiany. W tym dniu bowiem zacznie być stosowane rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2019/787 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie definicji, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych w prezentacji i etykietowaniu innych środków spożywczych, ochrony oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych, wykorzystania alkoholu etylowego i destylatów pochodzenia rolniczego w napojach alkoholowych, a także uchylające rozporządzenie (ER) nr 110/2008 (dalej: Rozporządzenie). Nowe przepisy przynoszą szereg istotnych zmian dotyczących prezentacji i etykietowania napojów wysokoprocentowych. Dotkną one nie tylko producentów alkoholi lecz również innych przedsiębiorców, którzy w reklamie lub oznaczeniu swoich produktów odwołują się do alkoholi wysokoprocentowych. 

Wprowadzone zmiany można podzielić na kilka kategorii - dotyczące kwestii dosładzania napojów spirytusowych (np. wódki, rumu, okowity czy brandy), dokonanie zmian w nazewnictwie lub dopuszczenie dodatkowych nazw prawnych (np. orehovec na napój znany dotychczas jako „nocino”), czy też zmiany w produktach, z których może być produkowany dany napój (np. rozszerzenie rodzajów owoców, z których może być produkowana okowita). Dla polskich producentów istotne mogą być postanowienia dotyczące wódki. Rozporządzenie umożliwia stosowanie wyłącznie angielskiego oznaczenia „vodka” w każdym z państw członkowskich. Polscy producenci będą więc uprawnieni do wyboru, czy chcą oznaczać produkt w języku polskim, czy też zastosować angielski odpowiednik. Sprecyzowano też, że wódka nie może być barwiona.

Rozporządzenie reguluje również kwestie dynamicznego systemu dojrzewania brandy zwanego „criaderas y solera” lub „solera e criaderas” w zakresie oznaczenia okresu leżakowania lub wieku tak przygotowanej brandy jak również oznakowywania napojów spirytusowych określeniem wytrawny lub „dry”. Przepisy szczegółowo uregulowały też kwestię odniesień, czyli sytuacji w której podczas prezentacji lub na etykietach innych produktów niż napoje alkoholowe używa się odniesień do rodzajów alkoholi wymienionych w załączniku nr I do Rozporządzenia. Więcej informacji w tym zakresie znajdą Państwo w pełnej wersji artykułu dostępnej w Strefie Managera.  

Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem: 

STREFA MANAGERA: ZMIANY W OZNACZANIU I ETYKIETOWANIU NAPOJÓW SPIRYTUSOWYCH

 W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:

  • Raporty Food Risk
  • Opracowania Prawne naszych Ekspertów
  • Tablicę Managera Food Fraud i Food Risk
  • Zestawienia dostawców dla przemysłu spożywczego
  • A wkrótce dedykowane webinaria, szkolenia, warsztaty – śledź nowe elementy wpisując w pole szukaj Strefa Managera

>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<

Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl

Wybierz obszar: Prawo żywnościowe

Autor: Ewa Kuczyńska

Ewa Kuczyńska

Radca prawny

Ewa jest radcą prawnym z ponad 6‑letnim doświadczeniem zawodowym specjalizującym się w doradztwie z zakresu prawa żywnościowego, w tym prawa alkoholowego.

Ponadto Ewa doradza klientom w kwestiach związanych z ochroną danych osobowych i nowych technologii, specjalizuje się w prawie kontraktów oraz prawie gospodarczym. Ewa posiada znaczące doświadczenie w prowadzeniu sporów sądowych.

Ewa ukończyła Uniwersytet Wrocławski, Université Nice Sophia Antipolis i Université Toulouse I Capitole. Obecnie uczęszcza na studia podyplomowe „Inspektor Ochrony Danych” na Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej w Katowicach.

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn